خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۱/۰۳ ۱۵:۳۶
شناسه خبر : 13463

گزارش تصویری/ برگزاری نخستین جشنواره عشایر در دانشگاه آزادمرودشت

همزمان با آغاز سال نو، نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری عشایر، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد. خبرگزاری آنا واحد مرودشت-  عرب تاش هدف از برگزاری این جشنواره را احیای فرهنگ غنی و اصیل محلی، معرفی آداب و رسوم عشایر و جذب گردشگران عنوان کرد و گفت: طوایف مختلف عشایر در این ...

همزمان با آغاز سال نو، نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری عشایر، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد.

خبرگزاری آنا واحد مرودشت-  عرب تاش هدف از برگزاری این جشنواره را احیای فرهنگ غنی و اصیل محلی، معرفی آداب و رسوم عشایر و جذب گردشگران عنوان کرد و گفت: طوایف مختلف عشایر در این جشنواره حضور دارند که ضمن برپایی سیاه چادر و نمایشگاه در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، به اجرای بازی های محلی همراه باساز و نقاره سنتی می پردازند.

 

دبیر اجرایی جشنواره، همچنین همچنین بیان کرد: اجرای برنامه های شاد کودکان توسط هنرمندان مرودشت در گروه “ماهان” نیز از بخش های جنبی این جشنواره است.

 

وی تصریح کرد: این جشنواره تا ۱۲ فروردین ۹۵  ادامه خواهد یافت که با توجه به اینکه این دانشگاه در مسیر جاده مرودشت- تخت جمشید قرار دارد، پیش بینی می شود عموم مردم به ویژه میهمانان نوروزی، استقبال خوبی از جشنواره داشته باشند.

 

عرب تاش در پایان از دکتر میرزاده و دکتر طه هاشمی رئیس و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سید ابراهیم حسینی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به عنوان رییس این جشنواره، دکتر سید نعمت اله موسوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به عنوان نائب رییس جشنواره، استاندار فارس، فرماندار و امام جمعه شهرستان مرودشت و دیگر مسئولین این شهرستان تقدیر وتشکر کرد.

 

شایان ذکر است جامعه عشایری کوچنده فارس شامل سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر (لرممسنی و بویر احمد علیا) و هشت طایفه مستقل است.

 

عشایر فارس ۱۴۷ هزار و ۷۹۰نفر شامل ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار هستند که ۴ درصد جمعیت استان و ۱۲/۵ درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور را تشکیل می دهند.

 

این عشایر سالانه بیش از ۵۷ هزار مترمربع صنایع دست‌بافت شامل قالی، گبه، گلیم و جاجیم و بیش از ۲۵ هزار تن پشم تولید می کنند و تاکنون ۲۰ درصد عشایر با رضایت خود در استان اسکان یافته اند.

 

۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۶۵۷۰۳ ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۶۵۷۴۶_1 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۰۰۳۰_2 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۰۱۵۲_3 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۰۴۴۲_4 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۰۶۲۴_5 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۰۹۰۷_6 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۱۵۵۲_7 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۱۶۵۹_8 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۳۰۰۸_9 ۲۰۱۶۰۳۲۰_۱۷۳۴۴۸_10