۸:۳۲:۱۴ - شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴
گفتگو با رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرودشت
پارس دشت- یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان گیر کشور بوده است، معضل “بیکاری” می باشد. با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و محدود بودن توان دولت در ایجاد فرصت های اشتغال، گسترش شرکت های تعاونی در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. یکی از اداراتی که سالهاست به

49011_orig

پارس دشت- یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان گیر کشور بوده است، معضل “بیکاری” می باشد. با توجه به حجم بالای جوانان جویای کار و محدود بودن توان دولت در ایجاد فرصت های اشتغال، گسترش شرکت های تعاونی در سال های اخیر از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. یکی از اداراتی که سالهاست به صورت مستقیم درگیر مشکل بیکاری و عوارض ناشی از “تأثیر تحریم ها بر اقتصاد عمومی کشور” بوده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرودشت، از جمله اداراتی است که تمام توان فنی و عملیاتی خود را در مسیر بهبود وضعیت اشتغال و افزایش رفاه عمومی شهروندان به کار گرفته است. ساعتی را با مدیر محترم این مجموعه به گفتگو نشسته ایم:

 

– لطفا خودتان را معرفی نموده و بفرمایید از چه زمانی مسئولیت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرودشت را به عهده گرفته اید؟

محمد سعیدی عمادی متولد ۱۳۵۲ درمرودشت بخش سیدان، دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت می باشم. ۲۷ سال سابقه کار دارم و از سال ۱۳۸۸ تاکنون مسئولیت اداره تعاون کارورفاه اجتماعی شهرستان مرودشت را به عهده دارم.

 

-جناب سعیدی عمادی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی چگونه شکل گرفت و حیطه فعالیت های آن چیست؟

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، متشکل از وزارت تعاون سابق، وزارت کار و امور اجتماعی سابق است که در سال ۱۳۹۰ ادغام و به نام وزارت “تعاون، کار و رفا ه اجتماعی” نامگذاری گردید.

این اداره نظارت بر اجرای قانون کار و قانون بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد که اهم فعالیت های آن، به شرح ذیل می باشد.

 

۱-واحد تعاون: تشکیل شرکتهای تعاونی و نظارت های قانونی برشرکتهای تعاونی، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با وظایف تعاونی ها که سالانه به طور میانگین ۳۰ شرکت تعاونی تشکیل می گردد.

 

۲ -واحد روابط کار: که وظیفه رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما، مشاوره در زمینه حقوق و تکالیف مرتبط با کار، تشکیل کمیته های انضباط کار در کارگاه ها و آموزش مراجع حل اختلاف کار،  تشکیل پرونده بیمه بیکاری، تشکیل شورای اسلامی کار، نماینده کارگر درکارگاه ها و تشکیل انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی را به عهده دارد.

 

۳-واحد خدمات اشتغال وکارآفرینی: که وظیفه بررسی وضعیت اشتغال کارگاه ها، هماهنگی برگزاری کارگروه اشتغال و توسعه شهرستان، پیگیری وضعیت اتباع خارجی شاغل در کارگاه ها، توسعه مشاغل خانگی، نظارت بر فعالیت کاریابی ها، شناسایی سرمایه گذاران، کارآفرینان و کارفرمایان شهرستان و معرفی پتانسیل ها و توانمندی های بالقوه شهرستان به آنان.

 

۴-واحد اموراجتماعی: که وظیفه نظارت به امور فرهنگی و رفاهی کارگران از قبیل برگزاری دوره های آموزشی (عفاف وحجاب، مهارتهای زندگی، ترک اعتیاد، سلامت و روان، پیشگیری از ایدز)

ب: پیگیری مسایل ورزشی کارگران

ج: برگزاری مسابقات قرآن در کارگاه ها

د: نظارت برمهد کودک ها و نمازخانه ی کارخانجات

ه: تشکیل خانه های بهداشت کارگری

و: شناسایی و ثبت نام و انتخاب کارگر و کارآفرینان نمونه

ز: پیگیری بیمه های تکمیلی، تسهیلات رفاهی و مسکن کارگران را به عهده دارد.

 

۵- واحد بازرسی کار: که وظایف مختلفی به عهده دارد، از جمله: نظارت بر ایمنی و بهداشت کار در کارگاه ها، رسیدگی به حوادث ناشی از کار، بررسی پرونده های مشاغل سخت وزیان آور، پیگیری حقوقی و قضایی و برخورد با کارفرمایان متخلف از قانون کار، بازرسی مستمر و موردی از کارگاه ها، آموزش مسایل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران و کارفرمایان که در معرض صدمات و خطرات ناشی ازکار قرار دارد

 

– نقش اداره کار در حمایت از مشاغل مختلف چیست؟

این اداره با بازرسی مستمراز کارگاه ها و نظارت مستقیم، از نزدیک مشاغل را زیر نظر داشته و با تشکیل کارگروه اشتغال، مسایل و مشکلات کارگران و کارفرمایان را پیگیری نموده و اقدامات لازم را در پایداری مشاغل از طریق پیگیری و رفع مشکلات کارفرمایان و حمایت از کارگرانی که کارگاه آنان دچار مشکل و یا آسیب گردیده است،  بعمل می آورد.

 

-آیا این اداره، در جهت آموزش و توانمند سازی نیروی کار نیز برنامه ای داشته است؟

بله. این اداره در تمامی حوزه های کاری و براساس شرح وظایف فوق الذکر، دوره های آموزشی برگزار می نماید که از جمله برنامه های انجام شده در اداره مرودشت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 ۱۸۰۰ نفر ساعت آموزش به شرکتهای تعاونی،

برگزاری ۱۲ دوره آموزشی مهارتهای زندگی،

برگزاری ۱۰ دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد،

برگزاری ۵ دوره آموزشی سلامت وروان،

۱۴۵۰ نفر ساعت آموزش حفاظت ایمنی وبهداشت کار،

و برگزاری ۸ دوره آموزش تشکلات کارگری وکارفرمایی درسال ۹۴ .

 

-یکی از وظایف اداره کار، رسیدگی به شکایات ما بین کارگران و کارفرمایان است. چه تعداد پرونده در این زمینه بررسی شده است؟

 تعداد پرونده های رسیدگی شده جهت رفع اختلافات بین کارگر وکارفرما، به طور متوسط ۵ ساله سالیانه ۴۹۰ فقره پرونده تشکیل شده و مورد رسیدگی و صدور رای قرار گرفته است.

 

-در حال حاضر میزان اشتغال درمرودشت چقدر بوده و نسبت آن به میانگین استان چگونه است؟

تنها مرجع اعلام نرخ اشتغال و نرخ بیکاری ومقایسه آن درسطح کشور واستان، “مرکز آمار ایران” می باشد که بطور فعلی آمار مورد نظر در سایت مرکز آمار ایران قرار می گیرد و هرگونه اظهار نظر و ارائه آمار غیر از مرکز آمار ایران غیر واقعی و غیر قابل اتکاء می باشد.

 

-آیا پرداخت  تسهیلات جهت رونق کسب و کار درشهرستان، تمامأ به عهده اداره کار است؟ چه مقدار تسهیلات به این منظور تخصیص می یابد؟

تمامی تسهیلاتی که به بخش صنعت خدمات و کشاورزی از طریق بانک ها پرداخت می گردد، در راستای رونق کسب و کار می باشد که تمامی دستگاه های اجرایی، این وظیفه را به عهده دارد، لذا آمار دقیق در دست نیست. لیکن بخشی از این تسهیلات ازجمله «تسهیلات مشاغل خانگی» و «تسهیلات ایجادی» و«سرمایه درگردش» نیز ازطریق این اداره پرداخت می گردد.

 

-بعنوان متولی، نقش شرکت های تعاونی را در اقتصاد چگونه می دانید؟

همانگونه که مطلع هستید، اقتصاد ایران از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده که بخش “تعاون”، همان بخش خصوصی با نظارت دولت می باشد.

تعاونی ها، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد دارند و هدف گذاری و واگذاری ۲۵% اقتصاد ایران به بخش تعاونی، نمایانگر این نقش می باشد. در شهرستان مرودشت نیز تعاونی های بسیار کارآمد و فعال وجود دارند که نزدیک به ۲۴۰۰۰۰ نفر از همشهریان، حداقل در یک شرکت تعاونی عضویت دارند.

بزرگترین شرکت تعاونی مرودشت، تعاونی “سهام عدالت” با ۲۱۹۰۰۰ نفر عضو و از موفق ترین تعاونی ها می توان به تعاونی “کامیونداران مرودشت” که از موفق ترین تعاونی های حمل ونقل کشور است، یا تعاونی ابتکار ۷۲۱ که درزمینه تولید ماشین آلات ویژه معلولین فعالیت دارد و تعاونی کشت گستر ۸۷ که در زمینه کشاورزی وتولید نان سبوس فعالیت می کند، شرکت تعاونی تامین نیاز گاوداران و… نام برد.

 

-آیا برنامه دیگری نیز در این زمینه در دستور کار دارید؟

بزودی تعاونی توسعه وعمران شهرستان مرودشت نیز  تشکیل می شود وهمشهریان از خدمات این تعاونی نیز برخوردار خواهد شد.

 

-با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

بنده نیز متقابلأ از شما سپاسگزارم.

  1. ناصر   آبان ۱۶, ۱۳۹۴  

    سلام. برای ایشان و همکاران محترم آروز ی توفیق داریم.
    انشاء الله مشکلات اقتصادی کشورمان هرچه زودتر حل بشه و جوونا برن سر کار

  2. شهرمن   آبان ۱۶, ۱۳۹۴  

    باسلام و عرض ادب
    خوشحالم که چنین مدیربومی با تجربه ای در شهرستان داریم ، امیدوارم که با همکار ی نهادهای دگر شهرستان مشکل بیکاری جوانان شهرستان تا حدودی مرتفع گردد و خواهشمندم مصوبات جدید حوزه اداره کار را از طریق جراید محلی شهرستان اطلاع رسانی شود.
    با تشکر

  3. محمد   آبان ۱۸, ۱۳۹۴  

    سلام.ریاست محترم اداره کار مدتی قبل با حضور در فضای مجازی پاسخگوی سئوالات شهروندان بوده اند. این کار ایشون قابل ستایش هست.خسته نباشید


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر