۵:۴۶:۵۶ - چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳
گفتگو با محمدرضا محمودی، رئیس جدید هیئت بوکس مرودشت
معرفی اعضای جدید هیئت رئیسه هیئت بوکس شهرستان مرودشت، بهانه ای شد تا گفتگویی را با رئیس جوان این هیئت انجام دهیم تا با فعالیت و برنامه های این هیئت بیشتر آشنا شویم. -لطفأ خود را معرفی کنید. محمدرضا محمودی هستم، متولد ۱۳۶۴٫  کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و در حال حاضر نیز کارمند مرکز آموزش

معرفی اعضای جدید هیئت رئیسه هیئت بوکس شهرستان مرودشت، بهانه ای شد تا گفتگویی را با رئیس جوان این هیئت انجام دهیم تا با فعالیت و برنامه های این هیئت بیشتر آشنا شویم.

DSC04593
-لطفأ خود را معرفی کنید.
محمدرضا محمودی هستم، متولد ۱۳۶۴٫  کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و در حال حاضر نیز کارمند مرکز آموزش پیاده شیراز می باشم. حدود دو ماه هست که به عنوان رئیس هیئت بوکس شهرستان مرودشت انتخاب شده ام و پیش از آن نیز دبیر هیئت بوکس بودم.

 

-از سابقه ورزشی خودتان بگویید.
ازسال ۷۵ تا ۸۸ در سمت بازیکن برای تیم بوکس شهرستان و استان، کار کرده ام. از سال ۸۹ نیز وارد عرصه مربیگری شده ام.

 

-اولین مربی تان چه کسی بود؟
این افتخار را داشتم که شاگرد زنده یاد منصور مقدم منش، بنیانگذار بوکس مرودشت، باشم.

 

-مهمترین عناوین و افتخارات ورزشیتان چه بوده است؟
دو دوره عضویت در تیم ملی بوکس جوانان و بزرگسالان در سال های ۸۱ و ۸۵ و کسب مقام سوم مسابقات بین المللی شکست حصر آبادان، کسب عناوین دوم و سوم کشور و بیش از ۲۵ دوره قهرمانی در بوکس استان فارس از جمله عناوینی است که کسب کرده ام. در حال حاضر نیز داور و مربی درجه ۳ فدراسیون هستم. از سال ۸۱ تا ۸۱ و یک دوره نیز در سال ۸۵، کاپیتان تیم فارس بودم.

 

با توجه به اینکه بوکس یک رشته المپیکی است، کسب عنوان و تداوم موفقیت در آن بسیار دشوار است. اگر فردی بخواهد به مراتب بالابرسد، باید مسیر سختی را بپیماید. یکی از این دشواری ها این است که به دلیل رقابت زیاد در این رشته، ورزشکار پس از اینکه از مرحله شهرستان گذر کرد و وارد تیم استان شد، با توجه به سهمیه تیم استان برای شرکت در مسابقات کشوری است که می تواند شانس حضور در این رقابت ها را داشته باشد.

 

-سهمیه ها چگونه کسب می شوند؟
بر اساس موفقیت های یک تیم در رقابت های کشوری، تعدادی سهمیه برای سال آینده آنها تعیین می شود. مسابقات آزاد یا باشگاهی نیز در این رشته برگزار نمی شود.

 

-شیوه بازی بوکس چگونه است؟
بوکس در سه راند که برای نوجوانان ۲ و برای جوانان و بزرگسالان ۳ دقیقه می باشد با یک دقیقه استراحت بین راندها انجام می شود. بین هر دو بازی بوکس نیز باید بیش از ۸ ساعت، زمان وجود داشته باشد.

 

-رده بندی سنی در رشته بوکس چگونه است؟
قبلأ در رشته بوکس، رده سنی نوجوانان اجازه فعالیت رسمی نداشتند ولی سه سال است که سنین ۱۵ و ۱۶ سال در دسته نوجوانان، ۱۷ و ۱۸ جوانان و بعد از آن نیز در رده سنی بزرگسالان قرار می گیرند.

 

– زمان مناسب جهت شروع آموزش بوکس چه سنی است؟
۱۲-۱۳ سالگی، زمان مناسبی برای یادگیری بوکس است تا نوجوان به مرز آمادگی برسد و بتواند با رسیدن به ۱۵ سالگی در مسابقات نوجوانان شرکت کرده و کسب تجربه کند.

 

-در حال حاضر مربیان رده های سنی پایه در سطح شهرستان چه کسانی هستند؟
بنده به همراه آقایان علی فریدونی و محمدجواد منصوری، آموزش رده های پایه را به عهده داریم.

 

-آسیب دیدگی در این ورزش، بیشتر از سایر رشته هاست؟
نه این طور نیست. بوکس در برخی رده بندی ها در رده های ۱۸ و ۱۹ ورزش های خطرناک قرار دارد در حالی که رشته هایی مثل فوتبال از نظر ایجاد آسیب دیدگی، در رده های بالاتری قرار دارند. ولی متأسفانه بوکس در میان مردم به عنوان یک رشته خشونت بار، جا افتاده در حالی که یک رشته جذاب است.

 

-دلیل این نگرش چیست؟
بیشتر ناشی از عدم آکاهی است. توجه داشته باشید که در بوکس، افراد هم وزن با هم رقابت می کنند و در رده نوجوانان ، فقط ۲۰۰ گرم ارفاق می شود. یعنی اگر فردی بیشتر از ۴۶ کیلو و ۲۰۰ گرم وزن داشته باشد، به وزن بالاتر انتقال داده می شود.

 

-شایع ترین آسیب های این رشته چیست؟
بیشتر بوکسورها از ناحیه بینی مصدوم می شوند.

 

-ضربه هایی که به سر وارد می شود، تأثیری بر روی اعصاب و بینایی دارد؟
این گونه ضربه های سنگین،بسیار کم در جریان تمرین یا مسابقه رخ می دهند. هرچند که استفاده از کلاه مخصوص(در نوجوانان الزامی) و حضور پزشکیار در کنار رینگ، باعث شده است که بوکسورها کمتر آسیب بینند. به طورکلی بدون کلاه و پزشک، بازی ها برگزار نمی شود.

فکر می کنم بیماری موردنظر شما، پارکینسون است. باید در این خصوص بگویم که هنوز به طور قطع مشخص نشده است که علت اصلی این بیماری، ضربه است یا چیز دیگری، چرا که نمونه های دیگری هم از این بیماری مشاهده شده که فرد هیچگونه ضربه ای ندیده بود.

در بوکس چون با محافظ بازی می شود، اغلب مشکل خاصی پیش نمی آید. البته ضربات سنگین است و گاهی ایجاد آسیب می کند ولی من خودم تاکنون با چنین صحنه ای روبرو نشده ام.

می توان گفت که بیشتر، بی احتیاطی خود بوکسور و مربی در استفاده نکردن از تجهیزات است که باعث ایجاد آسیب می شود. حتی در تمرین هم مربی باید از رقابت دادن دو بوکسور که از نظر تجربه نیز با هم در شرایط یکسانی نیستند، بپرهیزد.

 

-انشالله مربیان مرودشتی که این نکات را رعایت می کنند؟
بله. خوشبختانه مربیان باتجربه ای در این شهر فعالیت می کنند و خدا رو شکر در یک سال گذشته هم نتیجه فعالیت آنها را دیده ایم.

 

-پس خانواده ها می توانند با خیال راحت فرزندان خود را به این رشته بفرستند؟
حتما همین گونه است. در حال حاضر مربیان ما، از سطح فنی و علمی خوبی برخوردار هستند و تمامی مراقبت ها و سخت گیری های لازم را در مورد مسائل ایمنی انجام می دهند. همین مسئله نیز باعث استقبال خوب خانواده ها از این رشته شده است. به عنوان مثال علی شاکر و هاشم شاکر از بوکسورهای نوجوان و بسیار تکنیکی ما هستند که هاشم از امسال می تواند در رقابت های رسمی نوجوان شرکت کند. هرچند که پیش از این نیز عملکرد بسیار خوبی در رقابت های نمایشی از خود نشان دادند.

DSC04331
-شرایط بوکس در کشور ما چگونه است؟ آیا با توجه به افتخارات کسب شده اخیر توسط بوکسورهایی مثل علی مظاهری، روزبهانی و …، حمایت ها هم به همین میزان افزایش داشته است؟
فدراسیون بوکس ۲۴ سال است که توسط حاج آقا احمد ناطق نوری اداره می شود. البته شرایط بوکس در ایران بسیار متفاوت است و خیلی طول کشید تا این رشته توانست به شرایط عادی برگردد. الآن شرایط بسیار بهتر شده، قبلأ حتی بوکس از تلویزیون پخش نمی شد ولی مدتی است که مسابقه ها را پوشش می دهند و این در جذب مخاطب بسیار مهم است.

 

-یک بوکسور موفق، چه ویژگی هایی دارد؟
برخلاف اینکه تصور می شود این ورزش تنها به جسارت نیاز دارد، بوکس یک ورزش کاملأ فکری است. زمانی که در کلاس های مربیگری شرکت می کردیم، حتی برخی از اساتید نیز از این مسئله بی اطلاع بودند.

در کنار ضریب هوشی، فیزیک مناسب مثل برخورداری از دستان بلند نیز یک مزیت به شمار می آید ولی به طورکلی می توان گفت سرعت و مهارت در اجرای فنون، مهم ترین فاکتور موفقیت است. البته مربی در این میان نقش بسزایی دارد و آموزش صحیح از طرف مربی و فراگیری صحیح از سوی بوکسور، عاملی تعیین کننده در پیشرفت فرد است.

 

پس از انقلاب، اولین مدال بوکس ایران در میادین بین المللی را یک بوکسور مرودشتی کسب نمود

-در حال حاضر چند قهرمان مدال آور در سطح شهرستان فعال هستند؟
در حال حاضر حسن عظیمی را در ترکیب تیم شهرستان داریم که در آخرین دوره رقابت های استانی به عنوان ستاره بازی ها انتخاب شد و به عنوان تنها بازیکن شهرستانی، به عضویت تیم منتخب استان جهت شرکت در رقابت های کشوری درآمد.

همچنین در رقابت های نوجوانان کشوری تیم استان فارس دارای چهار سهمیه بود که دو نفر یعنی به عبارتی نیمی از این تیم را بچه های مرودشت تشکیل می دادند. مهدی محبی، سال گذشته به تیم ملی نوجوانان دعوت شد و امسال اشکان مختاری نیز به عضویت تیم استان درآمد.

 

-روند رشد بوکس مرودشت را در سال های اخیر، چگونه ارزیابی می کنید؟
مرودشت در حدود سال های ۷۵ تا ۸۴ قطب بوکس استان فارس بود، به طوری که اولین مدال بین المللی ایران  پس از انقلاب توسط سید ابراهیم موسوی، بوکسور توانمند مرودشتی کسب شد. ولی چند سال این رشته دچار افت محسوسی شد. خوشبختانه حدود یک سال است که بوکس مرودشت در حال احیا شدن است و نتایج بسیار خوبی نیز در این مدت کسب کرده ایم. سال گذشته در رده سوم استان قرار گرفتیم و امسال نیز در رقابت های انتخابی مسابقات قهرمانی کشور که در لرستان برگزار خواهد شد، عنوان نائب قهرمانی را به دست آوردیم.

 

-انشالله در آینده، بیشتر از بوکس خواهیم شنید؟
بله،

 

-قهرمانان صاحب نام مرودشت در رشته بوکس چه کسانی هستند؟
سید ابراهیم موسوی و اشکان شعبانی(دارای مدال برنز آسیا) از جمله افتخارات بوکس مرودشت هستند که متأسفانه ناشناخته مانده اند.

 

-آیا در سطح داوری و مربیگری نیز بوکس مرودشت، به چنین موفقیت هایی دست یافته است؟
بله، در حال حاضر آقای محمدنبی حیدری، داور ملی هستند و ریاست کمیته داوران هیئت بوکس استان فارس را نیز به عهده دارند که به زودی مدرک آی با (Aiba) را دریافت خواهند نمود و جز داوران بین المللی یک ستاره خواهند شد.

DSC04547
-جناب محمودی، از زمانی که مسئولیت هیئت بوکس را به عهده گرفته اید، چه اقداماتی انجام داده اید؟
در اولین اقدام، یک هیئت رئیسه قوی تشکیل دادیم که بتوانیم از توان مدیریتی و حمایتی آنها در جهت رشد و توسعه بوکس شهرستان مرودشت استفاده نماییم. ساماندهی دفترهیئت نیز اقدام دیگری بود که در این مدت انجام داده ایم.

تبلیغات از طریق گوناگون در سطح شهر به منظور آشنا ساختن همشهریان با بوکس، از دیگر فعالیت های انجام شده در این مدت است. خوشبختانه استقبال از این رشته نیز خوب بوده است. بحث تبلیغات و اطلاع رسانی، از مهم ترین اهداف ما بوده است چرا که برای ارتقای بوکس، باید نیروی کافی داشته باشیم.

 

-ترکیب هیئت رئیسه را بر چه اساس انتخاب کردید؟
کوشیده ایم از افراد کارآمد و شناخته شده فرهنگی در هیئت رئیسه هیئت بوکس بهره بگیریم. به همین دلیل به سراغ افراد نام آشنای شهر رفته ایم و خوشبختانه آنها نیز لطف نموده و دعوت ما را پذیرفتند.

 

باید جهت اطلاع مخاطبان محترم عرض کنم که جناب جواد عمادی از فرهنگیان بازنشسته و از خیرین سرشناس شهر هستند. جناب عبدالحسین رحیمی نیز از مسئولین این شهر و رئیس درمانگاه فرهنگیان مرودشت می باشند.

 

جناب دکتر سلوکی نژاد نیز معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و دکتر محمودی نیز پیش از این ریاست دانشگاه پیام نور داراب را به عهده داشتند و در حال حاضر تحصیلات دکتری خود را دنبال می کنند.

 

جناب فرشاد صالحی نیز از بوکسورهای باسابقه شهرستان مرودشت هستند که در زمینه فعالیت های تبلیغاتی هیئت بوکس، کمک های بسیاری به هیئت داشته اند.

 

-جناب محمودی، به جز خودتان که ریاست هیئت بوکس را به عهده دارید، چه افراد دیگری در این هیئت فعالیت دارند؟
آقایان محمد میرزایی (نائب رئیس)، محمد امیری (دبیر)، آرش کشاورز (کمیته برگزاری مسابقات)، عبدالرحمان همایون(داوران)، کرامت دهقان (انضباطی)، ایمان استقلال (استعدادیابی)، ابراهیم خورشیدی(روابط عمومی)، ذکراله عمادی (پیشکسوتان) و بنده به همراه آقایان علی فریدونی، جواد منصوری، سیاوش شعبانی، ایمان استقلال مسئولیت کمیته فنی را به عهده دارند.

 

-برای پیشسکوتان این رشته نیز برنامه ای داشته اید؟
سعی کرده ایم از تجربه این عزیزان بیشتر از قبل استفاده کنیم و الآن خوشبختانه می توان گفت از بیشتر پیشکسوتان بوکس مرودشت در ساختار هیئت، بهره مند هستیم.

 

-تأکید شما به عنوان رئیس هیئت، بر روی چیست؟
بنده از نظر شخصی و کاری، به نظم بسیار معتقدم و آن را مقدمه و لازمه پیشرفت می دانم. همچنین پایبندی به روح ورزش و اخلاق پهلوانی را لازمه حفظ سلامت بوکسورها می دانم.

 

-مشکلات بوکس مرودشت را چه می دانید؟
مهمترین مسئله، بحث بودجه است. تمام هزینه های اعزام به مسابقات به صورت شخصی تقبل می شود. گاهی نیز اسپانسرهایی به ما کمک می کنند و هزینه های اعزام را متقبل می شوند که بر خود وظیفه می دانم از این عزیزان خیراندیش همچون آقایان جواد عمادی و روحانی تشکر نمایم.

 

خوشبختانه ما سالن اختصاصی داریم ولی کفپوش این سالن، از سیمان است و این در زمان تمرین دور رینگ برای ورزشکاران، مناسب نیست و می تواند موجب آسیب دیدگی شود.

 

همچنین از نظر امکانات و تجهیزات بوکس مثل کیسه بوکس، دستکش وسایل بدنسازی، …، شرایط خوبی نداریم. اگر می خواهیم قهرمان پروری کنیم با این تجهیزات، کار بسیار دشواری پیش رو داریم.

 

-در پایان چه صحبتی دارید؟
از مسئولین شهرستان تقاضا می کنم که این رشته را بیشتر حمایت کنند. بوکس یک رشته المپیکی است و مرودشت نیز پتانسیل بسیار خوبی در این رشته دارد. اگر از این استعدادها حمایت شود، می توانیم قهرمان های دیگری نیز به جامعه معرفی کنیم. امیدواریم بتوانیم با یاری مسئولین و پیشکسوتان، بوکس را به جایگاه اصلی خودش برسانیم.

همچنین از شما که این فرصت را در اختیار بنده به نمایندگی از جامعه بوکس مرودشت قرار دادید، سپاسگزارم.

عرایض خود را با این شعر به پایان می رسانم:

باید اول پهلوانی را شناخت        بعد از آن با آن شناخت، یک مایه ساخت
مایه ای از جنس ناب معرفت       مردی و مردانگی، مردی صفت
ساختار پهلوانی ساده نیست       هر کسی مست می این باده نیست
لایقی باید دراین وادی بود         پهلوانی ها خدادای بود
پهلوان بودن فقط در زور نیست   زور بازو که فقط منظور نیست…

 

گفتگو از آرزو اسماعیلی
منبع: هفته نامه مرودشت

  1. رضا   آذر ۶, ۱۳۹۳  

    سلام
    تبریک عرض میکنم خدمت آقای محمودی. ایشالا موفق باشن.

  2. محمد اتحاد محکم   آذر ۶, ۱۳۹۳  

    درود بر جناب محمودی و هیات بوکس- استاد همیشه فعالیت دارن. خسته نباشین.

  3. آرش رستگار   آذر ۷, ۱۳۹۳  

    تبریک می گم واقعا خوشحال شدم.

  4. محمدرضا محمودی   آذر ۹, ۱۳۹۳  

    خیلی ممنون از دوستانی که تبریک گفتن، ایشالا بتونیم قدم های مثبتی در پیشرفت بوکس مرودشت داشته باشیم. من ا.. توفیق

  5. ایمان زارع   آذر ۱۱, ۱۳۹۳  

    به آقای محمودی تبریک عرض میگنم.

  6. مرودشتتتت   آذر ۱۸, ۱۳۹۳  

    یا خداااااا……یه بچه شده رییس هییت……واقعا خنده داره…ما قهرمانان دیگه ورزشو جمع میکنیم میزاریم کنار…ورزشم بچه بازی شد

  7. مجید   آذر ۲۰, ۱۳۹۳  

    مرودشتتتت عزیز شما که ظاهرا بزرگ شدی و شجاعت مسئولیت هیئت بوکس در مرودشت را داری به میدان بیا و مردانگی ات را نشان بده. بیرون گود نشستن و نظر دادن هنری است که از یک پیرزن هم بر می آید!!!

  8. علي حسيني   اسفند ۱۵, ۱۳۹۴  

    سید ابراهیم موسوی افتخار بوکس مرودشت و ایران واقعا بوکسور دلیری بود واقعا ایشون خیلی حرفه ای بودند سید ابراهیم موسوی پسر کوچک حاج سید آقاخان موسوی(سید حسن)بودند من تمام کلیپ های ایشون را دیدم بسیار عالی بودند و در ضمن برادر ایشون سید کمال موسوی هم در وزنه برداری افتخار ایران بودند(قهرمانی آسیا)

  9. میلاد بهمئی   اسفند ۲۲, ۱۳۹۴  

    سلام بوکسوری های عزیز
    استاد محمودی خسته نباشی دلاور
    تو و غیرتت ! هرچی توان داری واسه تعلیم بچه ها بذار

  10. مهدی   دی ۱۷, ۱۳۹۵  

    اقای محمودی لطفا استاد با تجربه بهم معرفی کنید سه سال سابقه بدن سازی دارم وزنم ۵۵کیلو هست فقط میخوام تمام فن ها رو یادم بده به میدان برم فقط شخصی باشه لطفا به ایمیلم اطلاع رسانی کنید من نمیدانم کجا باید برم و با چه کسی صحبت کنم بچه مرودشتم با تشکرmehdimohammadi767676@gmail.com

  11. مهدی   دی ۱۷, ۱۳۹۵  

    جناب اقای محمودی من استاد با تجربه و شخصی میخوام لطفا اطلا ع رسانی کنیدmehdimohammadi767676@gmail.com

  12. موسوی   فروردین ۶, ۱۳۹۶  

    سید ابراهیم موسوی برنز جهان داره نه اسیا😏

  13. شایان   تیر ۲۵, ۱۳۹۶  

    سلام استاد چه روز هایی کلاس است و چه ساعتی


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر