۱۶:۰۹:۴۰ - پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵
به احترام رئیس فرهیخته اداره پست، کلاه از سر بر می داریم
هفته نامه مرودشت- نقد و نقادی، رسالت و هدف اصلی پیدایش رسانه ها در سرتاسر دنیاست. رسانه جیره خوار و بدون نقد، اتاقکی توخالی و هویتی پوشالی است که شهروندان را می فریبد و خودش را مضحکه اصحاب فهم می سازد.   گرچه در تعریف نقد و روش های انجام آن اختلاف نظرهایی وجود دارد

%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82-%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b9

هفته نامه مرودشت- نقد و نقادی، رسالت و هدف اصلی پیدایش رسانه ها در سرتاسر دنیاست. رسانه جیره خوار و بدون نقد، اتاقکی توخالی و هویتی پوشالی است که شهروندان را می فریبد و خودش را مضحکه اصحاب فهم می سازد.

 

گرچه در تعریف نقد و روش های انجام آن اختلاف نظرهایی وجود دارد اما در لزوم پذیرش و مواجهه خردمندانه با آن توسط ارباب قدرت و مخاطبین نقد، تقریبا اتفاق نظر وجود دارد. لازم به ذکر است که مراد از نقد در این مقال، «نقد منصفانه، مستدل و مستند» است که با هدف بهتر شدن وضع موجود و نه تخریب شخصیت و جایگاه مخاطب انجام می گردد.

 

نویسنده نقد، هدفی جز بهتر شدن وضع موجود و انتقال داشته هایش به اجتماع ندارد هرچند ممکن است در انتقال این داشته و دانش مرتکب اشتباهاتی نیز شده و گاهی مخاطب را مکدر و دلگیر سازد. پذیرش این موضوع که خبرنگار و نویسنده مطالب تحلیلی، نیّت خیر داشته و با مخاطب خویش، سرعناد و دشمنی ندارد نقد شونده را قادر می سازد تا ضمن برقراری ارتباط سالم با مطلب، به منتقد نیز به چشم دوستی خیرخواه نگریسته و از بغض و کینه نسبت به نویسنده مطلب –آن گونه که مرسوم است- خودداری ورزد. برخورد مدیر یا فردی که مورد نقد قرار می گیرد با نقد از جنسی که شرح آن رفت، باید بسیار شبیه به برخورد با پزشک معتمدی باشد که پس از انجام معاینات پزشکی، حقیقت را با ما در میان گذاشته و نقطه اصلی درد و مکان تجمعع عفونت و جراحت را به ما نشان می دهد.

 

کدام فرد عاقلی است که پس از آگاهی از بیماری اش به جنگ دکتر معالج خود رفته و بیماری اش را فراموش کند؟ کدام انسان صاحب خردی است که بروز بیماری خود را به گردن پزشک انداخته و یا او را متهم به بدخواهی و دشمنی سازد؟ و کدام آدم بالغی است که پس از آگاهی از بیماری اش –هر چند مهلک باشد- برای حذف پزشک خویش و لطمه زدن به او برنامه ریزی کرده و دام پهن کند؟

 

گرچه فرهنگ نقد کردن و نقد شدن در جغرافیای ما، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد و نیازمند آموزش و آزمون و خطای بسیار است اما ظهور نشانه های روشن فرهیختگی و بارقه های امید از سوی کسانی که مورد نقد قرار می گیرند، نویدبخش فردایی روشن است.

 

در هفته نامه مرودشت شماره ۲۸۷ مورخ ۱۸ مردادماه مطلبی با عنوان «معاون سیاسی فرمانداری مرودشت چه زمان معرفی خواهد شد؟» درج گردید که در بخشی از این مطلب به مشکلات اداره محترم پست اشاره شده بود. این مطلب، انعکاس خبر منتشر شده در آذر ماه ۹۳ و اشاره به مشکلات کدپستی موجود در آن زمان بوده و ارتباطی به زمان حال نداشته است. با این حال رئیس محترم اداره پست با ارسال نامه اداری و با ادبیاتی شکیل و درخور، تقاضا نموده که مشکلات و مستندات به اداره پست ارسال تا زمینه حل آن فراهم گردد.

 

کار زیبای آقای صادق زارع، رئیس فرهیخته اداره پست از آنجا حائز اهمیت است که در زمانه ما و آنگونه که بخاطر داریم، اغلب مطالب انتقادی، مورد غضب قرار گرفته و متهم به سهم خواهی و عناد می گردند. به همین سبب، به احترام رئیس و کارکنان محترم اداره پست شهرستان مرودشت کلاه از سر برداشته و تمام قد می ایستیم. آرزوی ما این است که انعکاس این رفتار شایسته، سبب اعتلای فرهنگ مواجهه با نقد شده و فضای نقد ونقادی را تلطیف سازد.

 

***

متن جوابیه اداره پست را در ادامه مشاهده می نمایید:

جناب آقای رحیمی

مدیر مسوول محترم هفته نامه مرودشت

موضوع: خبر صفحه دوم شماره ۲۸۷ مورخه ۹۵/۵/۱۸

سلام علیکم. احترامأ ضمن تبریک ۱۷ مردادماه روز خبرنگار و دهه کرامت به حضرتعالی و سایر همکاران گرامی شما و عرض تشکر و قدردانی از کلیه اصحاب رسانه شهرستان بویژه هفته نامه مرودشت بابت انتقاد های سازنده در شناسایی و حل مشکلات جامعه بویژه مشکلات شهرستان، در خصوص خبر با عنوان «معاون سیاسی فرمانداری مرودشت چه وقت معرفی خواهد شد» ‌با مشخصات فوق الذکر که این اداره را متهم به عدم پاسخگویی به مطالبات مردم نموده اید، باستحضار حضرتعالی و مردم شهرستان می رساند که این اداره به پشتوانه نیروهای زحمت کش و صدیق خود با ماهیت یک اداره صرفأ خدماتی و بدور از هرگونه مسائل دیگر، تمام تلاش خود را برای پاسخگویی لازم به مشکلات مردم نموده و خواهد نمود و در حد بضاعت اداره برای حل مشکلات پیش رو تلاش می نماید و از نقطه نظرات تمام مردم و رسانه ها در شناسایی و حل مشکلات استقبال می نماید. بنابراین خواهشمند است مشکلات مد نظر آن هفته نامه را با ارائه مستندات، عنوان تا در صورت وجود، آنها را حل نموده و در صورت نیاز، پاسخ لازم از سوی این اداره خدمت مردم ارائه گردد.

با تشکر

صادق زارع

رئیس اداره پست شهرستان مرودشت

  1. بهزاد   آبان ۸, ۱۳۹۵  

    آفرین به این رییس خوشفکر. پیروز باشه


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر