۵:۲۷:۲۱ - شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
خلاقیت چند جوان پاسارگادی در بخش کشاورزی+ تصاویر
به علت خشکسالی های چند سال اخیر در شهرستان پاسارگاد منابع زیر زمینی آب به شدت کاهش پیدا کرده است و کشاورزان زیادی در شهرستان پاسارگاد با کم آبی و حتی بی آبی  دست وپنجه نرم می کنند. طنین پاسارگاد: از طرفی در این شرایط بحرانی آب به ویژه در بخش کشاورزی در شهرستان پاسارگاد

به علت خشکسالی های چند سال اخیر در شهرستان پاسارگاد منابع زیر زمینی آب به شدت کاهش پیدا کرده است و کشاورزان زیادی در شهرستان پاسارگاد با کم آبی و حتی بی آبی  دست وپنجه نرم می کنند.

طنین پاسارگاد: از طرفی در این شرایط بحرانی آب به ویژه در بخش کشاورزی در شهرستان پاسارگاد تعدادی از کشاورزان شرایط موجود را درک نمی کنند واقدام به کشت محصولات آب بر مانند کشت برنج و…. می کنند که در پی آن مقداری زیادی از آب به هدر می رود که انصافا این کار صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی این شهرستان وارد خواهد کرد.

اما در این اوضاع واحوال چند جوان پاسارگادی دست به کار جالب و خدا پسندانه ای زدند و توانسته اند با هدر رفت آبهای کشاورزان بالا دست مزرعه  خود مقدار یک هکتار زمین خشک وبی آب را کشت و برای خود ایجاد اشتغال کنند.

نگهداری که یکی از این افراد می باشد و ساکن محله بوکان هست در این باره می گوید:به اتفاق دو تن از دوستانم در پی اجاره کردن زمین جهت کشت  خیار سبز بودیم که از صاحب این زمین در خواست کردیم که این قطعه زمین را به ما اجاره یک ساله بدهد و پس از گفتگو با وی مشخص شد که این زمین کشاورزی بی آب می باشد.

این کشاورز پاسارگادی افزود:پس از چند روز که از این موضوع گذشت به همراه دوستانم تصمیم گرفتیم که زمین را اجاره کنیم و از هدر رفت آبهای کشاورزی بالا دست بهترین استفاده را جهت رساندن آب به زمین کشاورزی خود، ببریم.

نگهداری ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم   جلو آبهای هدر رفت سدی ایجاد کنیم و آب را در یک آب انبار جمع کنیم و به وسیله یک موتور کوچک آبکش ،آب را به منبع  مستقر در بالا دست زمین انتقال دهیم و پس از انتقال آب به منبع به صورت  آبیاری نوین و قطره ای بهترین بهره وری را از آب داشته باشیم و این قطعه زمین را کشت کردیم که خدا راشکر تا به امروز موفق بوده ایم.

این جوانان کشاورز والبته خلاق در یک هکتار زمین کشاورزی خود خیار سبز، فلفل، بادمجان ومحصولاتی دیگر کشت کرده اند واز کشاورزان کشور وبه ویژه شهرستان پاسارگاد خواستارند که از کشت محصولات آب بر و از هدر رفت آب جلوگیری  وهمچنین از روشهای جدید آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کنند.

بر چسب ها:

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر