۹:۱۶:۰۶ - یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵
آخوندی وزیر راه: توریست ها چطور به تخت جمشید برسند؟
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند»، گفت: حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و باید یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون شهری بوجود آورد به طوری

15-10-9-15210images

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «صنعت ریلی برای خود رقابت ایجاد کرده و می‌تواند در برد زیر ۵۰۰ کیلومتر با حمل و نقل هوایی رقابت کند»، گفت: حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و باید یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون شهری بوجود آورد به طوری که مفهوم حمل و نقل ترکیبی بین بندر- ریل، فرودگاه – ریل و ریل – جاده به دست بیاید.

 

به گزارش خبرآنلاین، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گردهمایی بنیانگذاران و پیشکسوتان دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در جهان اظهار داشت: از نظر من به عنوان کسی که در حوزه سیاست‌گذاری حمل و نقلی حضور دارد، این رشته از حمل و نقل شاید از نظر تحولات فناورانه جزو متحول‌ترین بخش‌های جهان باشد؛ چون در واقع از سرعت ۵۰ کیلومتر به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. بنابر این یک صنعت بسیار متحول صنعتی است که در حال اثبات خود در حوزه‌های مختلف است.

 

آخوندی با اشاره به نقش ایستگاه‌های راه‌آهن بیان کرد: امروزه ایستگاه‌ها به یک اندیشه جدید در توسعه شهری تبدیل شده و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمدتا حمل و نقل ریلی است و کارکرد ایستگاه به عنوان یک نماد شهری بحث بسیار مهمی است که بیشتر کشورها به آن علاقه‌مند هستند. بازآفرینی شهر لندن با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت عمدتا با بازنگری بر به کارگیری توسعه شهری و حل مساله به کمک ریل  مبتنی بود. بحث حمل و نقل ترکیبی و ترکیب راه‌آهن با دریا، هوایی و جاده‌ای در واقع صحنه‌هایی از افزایش کارآمدی را نشان داد.

 

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به جایگاه ایران در حمل و نقل ریلی عنوان کرد: حمل و نقل ریلی در ایران در مرحله اولیه قرار دارد و همچنان یکپارچگی در حمل و نقل درون وبرون شهری وجود ندارد و مفهوم حمل و نقل ترکیبی ایجاد نشده است؛ به طوری که در بنادر مساله با ریل حل نشده و هر چه فشار آوردیم بندری داشته باشیم که با ریل ترکیب باشد همچنان موفق نشده‌ایم و در گام ابتدایی مساله قرار داریم. همچنان که موفق به اتصال یک فرودگاه به ریل نشده‌ایم و به غیر از اتصال فرودگاه مشهد به مترو موردی عملی نشده است و از طرفی ارتباط ریل و جاده نیز به دست نیامده است. در واقع تا این لحظه به «کامپیوتر سیستم» دست نیافته‌ایم.

 

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای حضور ایستگاه‌ها در خارج از شهر تاکید کرد: برای تکمیل ایستگاه راه‌آهن شیراز  ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است. تردد در این خط آهن روزانه ۱.۵ قطار است که ساخت آن ۱.۵ میلیارد دلار هزینه دربر برداشته و ایستگاه آن در ۱۲ کیلومتری شهر شیراز واقع است.

 

 آخوندی افزود: در فارس بین شیراز و مرودشت روزانه ۳۶ هزار خودرو تردد می‌کنند که باید به ریل منتقل شود. توریست‌ها چگونه خود را به تخت جمشید برسانند؟ ما جامع به حمل و نقل نگاه نکرده‌ایم و دانشکده باید بتواند اینگونه مسائل را حل کند و به این مساله حساس باشد و بتواند به مسائل دیگری از این دست پاسخ دهد. انتظار دارم دانشکده به این مسائل ورود پیدا کند و راهکار ارائه دهد.

 

آخوندی یادآور شد: امروز ما نیاز به مهندس راه‌آهنی داریم که قدرت حل مساله را داشته باشد زیرا مشکل امروز ما خط و ماشین نیست بلکه باید مفهوم اقتصاد، اجتماع و حمل و نقل ترکیبی را بداند و بتواند راهکار ارائه دهد. مهندسان راه‌آهن را باید چند انضباطی تعریف کنیم تا بتوانند زبان گفتگو با متخصصان دیگر را بلد باشند و به راه‌آهن به عنوان یک راهکار جامع برای حل مساله فکر کنیم.

 

یک سوال:

پارس دشت: سوال مردم مرودشت از وزیر محترم راه و شهرسازی این است که چرا فکری برای احداث یک ایستگاه آبرومند در مجاورت تخت جمشید که قابل استفاده برای مردم شریف این منطقه باشد نمی شود؟


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر