۴:۴۷:۴۴ - سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴
الحاق نقش‌های «رجب »و «رستم» به پرونده جهانی تخت جمشید
  مسئول دفتر پروژه‌های کاندیدای ثبت جهانی در استان فارس گفت: نقش‌های رجب و رستم و شهر استخر به پرونده جهانی تخت جمشید الحاق می‌شود.   زهرا بورکی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این موضوع بیان کرد: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس شهریورماه تکمیل می شود.   وی ادامه داد: بیشترین آثار دوره

 DSC00537

مسئول دفتر پروژه‌های کاندیدای ثبت جهانی در استان فارس گفت: نقش‌های رجب و رستم و شهر استخر به پرونده جهانی تخت جمشید الحاق می‌شود.

 

زهرا بورکی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این موضوع بیان کرد: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس شهریورماه تکمیل می شود.

 

وی ادامه داد: بیشترین آثار دوره ساسانیان در استان فارس در شهرستان های فیروزآباد، سروستان و کازرون است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، شاخص ترین این آثار در پرونده محور ساسانی جای می گیرد.

 

مسئول دفتر پروژه های کاندیدای ثبت جهانی در فارس اظهار داشت: مجموعه آثار ساسانیان در شهرستان فیروزآباد شامل قلعه دختر و آتشکده و شهر گور همچنین شهر تاریخی بیشاپور در کازرون و کاخ ساسانی سروستان در این پرونده هستند.

 

بورکی با اشاره به اینکه پس از تکمیل این پرونده امکان اضافه شدن آثار دوره ساسانیان به این پرونده وجود دارد، افزود: به طور مثال هم اکنون الحاق پرونده نقوش رجب و رستم و شهر استخر به پرونده جهانی تخت جمشید را شاهدیم.

 

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت هایی که یونسکو برای ثبت آثار در فهرست جهانی اعمال کرده و سالانه کشورها تنها می توانند یک یا دو پرونده به این سازمان ارسال کنند از این رو پرونده های الحاقی تاثیر بسزایی در ثبت تمامی آثار یک دوره تاریخی در فهرست جهانی دارد.

 

مسئول دفتر پروژه های کاندیدای ثبت جهانی استان فارس بیان کرد: پرونده محور ساسانی در اولویت است، این پرونده به محض آماده شدن ارسال می شود اما به این معنا نیست که امسال یا سال آینده حتماً در فهرست جهانی به ثبت برسد زیرا مراحل تصمیم گیری، بازرسی و نظارت کارشناسان یونسکو بر این محور زمان‌بر است و احتمال دارد پرونده محور ساسانی فارس نیز دو سال دیگر در فهرست جهانی جای گیرد.

 

وی به پرونده ثبت جهانی محور زندیه شیراز نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این پرونده در اولویت نیست و به نوعی فعالیت در این حوزه متوقف شده تا مشکلات موجود در پرونده مرتفع شود اما به محض تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی و رفع شدن مشکلات محور زندیه، این پرونده نیز آماده سازی و تکمیل خواهد شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر