۸:۲۰:۲۶ - شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
بانـوی روشـنایی … گفتگو با معصومه احمدی،بانوی روشندل حافظ قرآن
هفته نامه مرودشت، الهام اتحادخوب– آیا تا به حال زندگی خود را با چشم های بسته تصور کرده اید و با دیدگان بسته یا چراغ های خاموش قدم زده اید، غذا خورده اید، مطالعه داشته اید؟راستی…! چند بار زمین خورده اید؟!   معصومه احمدی دختری از تبار روشنی ها حرف های زیادی برای گفتن دارد،

هفته نامه مرودشت، الهام اتحادخوبآیا تا به حال زندگی خود را با چشم های بسته تصور کرده اید و با دیدگان بسته یا چراغ های خاموش قدم زده اید، غذا خورده اید، مطالعه داشته اید؟راستی…! چند بار زمین خورده اید؟!

 

معصومه احمدی دختری از تبار روشنی ها حرف های زیادی برای گفتن دارد، گویی ناگفتنی هایی دارد. دختری روشندل که شاید دنیاظاهرابرای او کدر و مات باشد اما روحش بزرگ و دوست داشتنی است.

 

لبخندش همچون لبخند فرشتگان، دیدگانش مأمن نور و قلبی آکنده از مهربانی دارد. با او همراه شدیم:

***

masoomeh

در ابتدا لطفأ خودتان را معرفی کنید.

معصومه احمدی هستم. دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دبیری زبان انگلیسی و دارای دو مدرک لیسانس علوم قرآنی و زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد شیراز هستم.

 

آیا مشکل بینایی شما مادرزادی است؟

نه، بنده در نه ماهگی دچار تب شدیدی شدم و به علت تزریق آمپول پنی سیلین بدون تست، بینایی خود را از دست دادم.

 

از چه سنی شروع به حفظ قرآن کردید؟

من از شش سالگی شروع به حفظ قران کردم. در آن زمان حتی سواد خواندن و نوشتن را هم نداشتم و از طریق گوش دادن به صوت استاد پرهیزگار و همراه با مفاهیم قرآن، موفق شدم در طول سه سال قرآن را حفظ کنم و مشوقین اصلی من در این زمینه مادر و خواهرم بودند.

 

از دوران مدرسه و دانشگاه برایمان بگویید.

دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه نابینایان و دوران دبیرستان را در مدرسه های عادی بودم. اتفاقا رابطه خیلی خوبی با دیگر افراد جامعه دارم تا کسانی که به خاطر مشکلم با آنها ارتباط دارم.

 

شاغل هستید؟

قرآن تدریس می کنم و زیر نظر اداره اوقاف هستم؛ البته قراردادی و رسمی نیستم و بیشتر جنبه تفننی دارد.

 

از هنرهایتان برایمان بگویید؟

زندگی من، حول محور لطف و موهبت خدا و قرآن می چرخد و هر آنچه که در زندگی دارم از اوست. دستی هم به قلم دارم و گاهی شعر می گویم و یک کتاب نوشته ام که در روند ویرایش است و از مسئولین تقاضا دارم که همکاری کنند.

 

شما که تا به حال رنگ ها را ندیده اید! چه تعریفی از رنگها دارید؟

اصلا به این فکر نمی کنم که نمی بینم! همانگونه که دیگران رنگها را می بینند من هم آنها را تصور می کنم. مثلأ رنگ سبز را یک رنگ شاد که انسان را به وجد می آورد و رنگ قرمز را یک رنگ تند و مشکی را یک رنگ تیره تصور می کنم.

جا دارد یک نکته بسیار مهم را عنوان کنم و آن اینکه افراد بینا، اغلب تصور می کنند که جلوی چشم ما، پرده ای وجود دارد و همه چیز راه سیاه می بینیم اما این ذهنیّت، نسبت به دیدگان ما کاملأ اشتباه است. شاید ما دنیا را بی رنگ یا کدر می بینیم اما سیاه و تیره هرگز.

 

چگونه با انسان ها ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد می کنید؟

ارتباط برقرار کردن نابینایان با دیگران، هیچ ارتباطی به حواس پنج گانه آنها ندارد. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: برای شناخت انسانها، باید با آنها همسفر و همنشین شوید.

من شخصأ اگر بخواهم با افراد پیرامونم ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد کنم، از تجربه هایم استفاده مینمایم.

 

بعضی از انسانها، شاکر نعمات بی کران پروردگارشان نیستند و فکر می کنند دنیا زیبا نیست و هیچ ارزشی ندارد؛ شما چگونه فکر می کنید؟

 دنیای ما با دنیای افراد بینا، هیچ تفاوتی ندارد. هر آنچه که شما می بینید ما نیز می بینیم، البته بستگی به نوع دیدن دارد و به قول سهراب سپهری «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید».

 

وقتی در قرآن می خوانی «جنّت» آنجا را چگونه جایی تصور می کنی؟

بهشت در تصور ما نمی گنجد و برای هیچ یک از ما ملموس نیست. بهشت فراتر از آن چیزی است که در قرآن ذکر شده و تصور من همان چیزی است که در قرآن و احادیث گفته شده است.

 

اهل فضای مجازی هستید؟

به اعتقاد من هر آنچه که خدا و بشری که خدا خلق کرده، ایجاد نموده اند، باید از آن استفاده کرد. اهل فضای مجازی هستم اما سعی میکنم استفاده سالمی از این شبکه ها داشته باشم.

 

اگر خدا برای چند لحظه نعمت دیدن را شما بدهد دوست دارید چه کسی یا چه چیزی را ببینید یا چه کاری را انجام بدهید؟

اولین چیزی را که دوست دارم ببینم، «قرآن» است و اگر می دیدم اولین کاری که انجام می دادم این بود که کتاب های افراد روشندل را کاملأ رایگان برایشان ضبط می کردم و در اختیارشان قرار می دادم چون در این مورد، خودم خیلی سختی کشیدم.

 

آیا شده از معبودت به خاطر اینکه شما را از یک نعمت بزرگ محروم کرده گله مند باشید؟

گاهی این اتفاق می افتد ولی من اصولأ زمانی گله مندی می کنم که ناراحت هستم و همیشه نیز اجتماع را در این اتفاق مقصر می دانم.

 

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

 اولین اولویتم پایان نامه ام هست و بعد دکترا. همچنین خیلی دوست دارم در مسابقات کشوری و بین المللی حفظ قرآن شرکت کنم.

 

کدام یک از آیات قرآن را همیشه سر لوحه کارهایتان قرار داده اید؟

من در هر لحظه از زندگیم از تمام آیات الهام گرفته ام اما آیه ای که همیشه من را تحت تأثیر قرار می دهد و حالم را دگرگون می کند آیه ۱۸۶ سوره بقره است که خداوند می فرماید: «هر کس به من ایمان بیاورد، دعایش را اجابت می کنم».

 

مصادف با این روزها و اوضاع جامعه چه آیه ای برایمان دارید؟

سوره نور آیه ۳۰و ۳۱ . اینکه مردان و زنان، پاکدامنی خود را حفظ نمایند و از نگاه به نامحرم پرهیز کنند.

 

کلام پایانی؟

قرآن، بزرگ ترین راهنمای بشر است؛ آن را همیشه و در هر حال به یاد داشته باشند و از آن کمک بگیرند.

 

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

  1. Deanne   بهمن ۷, ۱۳۹۷  

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

    Here is my weblog :: خرید فالوور اینستاگرام


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر