۵:۲۰:۴۹ - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴
اشتباه در تخریب جنگلهای کامفیروز مرودشت به بهانه ساخت آزاد راه!
  مدیرکل محیط‌ زیست فارس گفت: تغییر مسیر ۹ کیلومتری در آزادراه شیراز- اصفهان سبب تخریب بخشی از جنگل زاگرس می‌شود و محیط زیست اجازه این تخریب را نخواهد داد.   به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه فارس، حمزه ولوی در نشست تدوین ارتقاء آگاهی و ارتباطات زاگرس اظهار کرد: کارشناسان ما به‌هیچ‌عنوان

images

 

مدیرکل محیط‌ زیست فارس گفت: تغییر مسیر ۹ کیلومتری در آزادراه شیراز- اصفهان سبب تخریب بخشی از جنگل زاگرس می‌شود و محیط زیست اجازه این تخریب را نخواهد داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه فارس، حمزه ولوی در نشست تدوین ارتقاء آگاهی و ارتباطات زاگرس اظهار کرد: کارشناسان ما به‌هیچ‌عنوان اجازه تغییر مسیر ۹ کیلومتری آزادراه شیراز به اصفهان را نداده و نخواهند داد.

 

دکتر حمزه ولوی افزود:این درختان در ۹ کیلومتر مسیر این آزاد راه در منطقه کامفیروز مرودشت قطع شده و اکنون متولیان درصدد تغییر مسیر آزاد راه و احداث مسیر جدید هستند.

 

وی ادامه داد:افرادی قبلا در مسیر یاد شده با مجوز یا بدون مجوز مبادرت به قطع درختان انبوه منطقه کردند و پس از آن به دنبال ارائه ارزیابی زیست محیطی بودند در حالی که ارزیابی زیست محیطی قبل از شروع پروژه می بایست ارائه شود .

 

 

ولوی گفت: پسندیده نیست که صدها درخت در این مسیر قطع شود و اکنون که زمان اجرای طرح است به دلایلی که هنوز معلوم نیست متولیان احداث آزاد راه مسیر آن را تغییر دهند، قطعا تغییر مسیر منوط به قطع درختان بیشتر است و محیط زیست با آن موافق نیست.

 

وی با بیان اینکه زاگرس با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هست، افزود: تخریب به دلیل فعالیت‌های عمرانی از جمله این چالش‌ها است.

 

مدیرکل محیط‌ زیست فارس خاطرنشان کرد: قبل از آغاز فعالیت‌های عمرانی آزادراه شیراز- اصفهان، گروهی اقدام به تخریب و نابودی بخش‌هایی از کامفیروز در مرودشت کردند و بخشی دیگری از این محیط را در زیرخاک فرو بردند که هنوز هم متوجه نشده‌ایم که از چه کسی این مجوز را گرفتند. امروز هم بنا به دلایلی که باز برای ما نامشخص است می‌خواهند ۹ کیلومتر مسیر این آزادراه را تغییر دهند که با این کار بخش دیگری از زاگرس نابود می‌شود.

 

وی اضافه کرد: کارشناسان محیط‌ زیست و منابع طبیعی در بازدید از این منطقه دلیلی برای این تغییر مسیر پیدا نکردند و تنها کم شدن هزینه‌های پیمانکار را مطرح کردند که موجب طرح مسئله این تغییر مسیر و نابودی مراتع و جنگل‌ها شده است.

 

مدیرکل محیط‌ زیست فارس با بیان اینکه برخی مباحث مالی را به‌عنوان هزینه می‌دانند، تصریح کرد: این افراد به دلیل کم شدن هزینه‌های مالی خود می‌خواهند هزینه سنگینی را به محیط‌ زیست و منابع طبیعی بزنند که ما اجازه این حرکت را نمی‌دهیم.

 

ولوی به اهمیت کوهستان زاگرس، اشاره و عنوان کرد: این منطقه یکی از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های کشور است که از شمال غرب تا جنوب شرق را در بر می‌گیرد و جوامع انسانی و حیوانی زیادی از نظر تامین آب و موادغذایی به آن وابسته است. این منطقه با وجود اهمیتی که دارد با چالش‌های زیادی از جمله برداشت بی‌رویه آب، انتقال آب بین حوزه‌ای به دیگر استان‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و آبی روبه‌رو است.

 

این مقام مسئول با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی برای محافظت از این جنگل‌ها گفت: مراکز اطلاع‌رسانی کوهستانی در این امر بسیار موثر هستند و منجر به تغییر رفتار می‌شوند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر