۶:۳۲:۴۸ - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴
تلاش برای افزایش تولید ماهیان خاویاری در مرودشت و استهبان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و استحصال خاویار در جهان سابقه کوتاهی دارد.   در واقع ماهیان خاویاری از گونه های نادر و بسیار قدیمی هستند که پرورش آن ها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه اهمیت ماهیان خاویاری بر کسی پوشیده

139206031550001511043164

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و استحصال خاویار در جهان سابقه کوتاهی دارد.

 


در واقع ماهیان خاویاری از گونه های نادر و بسیار قدیمی هستند که پرورش آن ها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه اهمیت ماهیان خاویاری بر کسی پوشیده نیست. خاویار از گران ترین غذاهای جهان و حاوی پروتئین، املاح معدنی، چربی و ویتامین‌ها است.

 

از طرفی وجود اسیدهای چرب در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهاب مفاصل، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان ها بسیار موثر است. خاویار از نظرعنصر آهن نیزغنی است و به همین دلیل مصرف آن درافراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن توصیه می شود.

 

در این میان چند سالی است پرورش این گونه ارزشمند در استان فارس آغاز شده است.

 


به گفته سعادت، مدیرکل شیلات فارس، این استان با داشتن دریاچه های طبیعی و رودخانه ها، قنات ها و چشمه های آب شیرین و شور و مزارع بزرگ کشاورزی قابلیت خوبی برای پرورش آبزیان دارد.

 


قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید: پرورش ماهیان خاویاری با توجه به محدودیت صید آن مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و در این باره نیز استان فارس با راه اندازی استخرهای پرورش این گونه ماهی توانسته تولیدات خوبی داشته باشد.

 


استان فارس دو مزرعه پرورش ماهی در استهبان و مرودشت دارد.

 


هم اینک بزرگترین مزرعه پرورش ماهی خاویار کشور با پرورش ۷ گونه ماهی در شهرستان استهبان قرار دارد. این مزرعه با ظرفیت تولید ۴۵ تن گوشت و ۲۰۰ کیلوگرم خاویار، بزرگترین مزرعه پرورش ماهی کشور است.

 


دومین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری فارس در شهرستان مرودشت با تولید سالانه ۳۰ تن ماهی خاویاری است.

 


به گفته سعادت مدیرکل شیلات فارس از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۰ کیلوگرم خاویار و ۱۰ تن ماهی خاویاری در استان فارس تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵ برابر افزایش داشته است. قاسمی، کارشناس اداره کل شیلات فارس نیز می گوید: پیش بینی می شود تا پایان سال ۵۰۰ کیلوگرم خاویار در استان حاصل شود.

 


به گفته وی، شیب ماهی، استرلیاد، اوزن برون، قره بیرون، سیبری و فیل ماهی از گونه های پرورش یافته در مزارع فارس هستند.

 


کارشناس پرورش ماهیان خاویار اداره کل شیلات فارس می گوید: با هدف تنوع پرورش گونه های جدید در صنعت آبزی پروری در استان فارس با برنامه ریزی و شناسایی گونه ماهیان خاویاری، مدیریت شیلات استان فارس موفق شده با تغییر کاربری دو مزرعه پرورش ماهی قزل آلا به پرورش ماهیان خاویاری، موفقیت چشمگیری در تولید گوشت خاویار به دست آورد.

 


یعقوب علی پور می افزاید: دو مزرعه پرورش ماهی خاویار فارس در استهبان و مرودشت هستند که به ترتیب دارای ظرفیت ۴۵ تن و ۳۰ تن هستند. به گفته سعادت، ارزآوری حاصل از صادرات خاویار به بازارهای داخلی و بین المللی، علاوه بر ایجاد اشتغال و ثروت، انگیزه افزایش تولید این محصول را در بین فعالان اقتصادی افزایش داده است.

 


کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که خاویار فارس به آنها صادر می شود.


وی همچنین از احداث سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دیگر در استان سخن گفت و ابراز داشت: یک مزرعه با ظرفیت هفت تن در فراشبند در حال ساخت است و موافقیت اصولی با ساخت دو مزرعه دیگر در ممسنی و خرم آباد با ظرفیت ۵۰ و ۴۵ تن صادر شده است.

 


معاون شیلات جهاد کشاورزی فارس می گوید: امسال با توسعه مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی، تهدید خشکسالی به یک فرصت برای تولید ماهی تبدیل شد به گونه ای که تولید در واحد سطح به ۳۵ کیلوگرم رسید.

 


سهامی با اشاره به تولید ماهی در فارس می گوید: توجه به آبزی پروری و پرورش ماهیان می تواند علاوه بر مصرف داخلی ارز آوری نیز به همراه داشته باشد.

 


او به افزایش ۳ برابری میزان صادرات شیلات فارس اشاره می کند و می گوید: امسال ۳۸۵ تن ماهی ماهی خاویار،قزل آلا و تزیینی به ارزش ۳میلیون و ۵۰۰هزار دلار از استان فارس به خارج از کشور و عمدتا به کشورهای ترکیه، عراق، کویت، قرقیزستان، ارمنستان صادر شده است.

 


امسال ۱۰هزار تن آبزی پرورشی در استان تولید شده و میزان تولیدات آبزی پرورشی فارس ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 


وی با تاکید بر لزوم مکانیزاسیون شدن آبزی پروری این امر را زمینه ساز تولید بیشتر می داند و می گوید: با استفاده از مکانیزاسیون و تجهیزات مکانیزه می توان میزان اکسیژن در آب را افزایش داد ، ذرات معلق در آب را حذف و آمونیاک آب را کاهش داد و آبی که در آبزی پروری مصرف شده با کیفیت اول به طبیعت بر می گردد که این موارد سبب افزایش کیفیت آب و افزایش نگهدرای ماهی در آب می شود.

 


مدیر شیلات فارس نیز می گوید: در استان فارس مزارع کشاورزی یا دارای استخر آب هستند و یا تمایل به ایجاد این استخرها را دارند که با توجه به قطب کشاورزی بودن استان فارس می توان از این استخرهای آب برای پرورش آبزیان نیز استفاده کرد.

 


سعادت می گوید: این شیوه و ایجاد آبزی پروری در کنار کشاورزی نیازمند آموزش کشاورزان است که سبب افزایش تولید آبزیان در فارس می شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر