۶:۳۲:۱۷ - یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
خود درمانی ، خود مراقبتی نیست !!! خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنیم …
به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی شبکه بهداشت، مصرف خودسرانه دارو از معضلاتی است که مدت هاست سلامتی شهروندان را تهدید می کند. با هدف آگاه سازی شهروندان از مخاطرات این اقدام و اطلاع از سایر اقدامات بهداشتی، موارد ذیل مورد تأکید است:   سلامتی هدیه بزرگ الهی است که مسوولیت حفاظت و

20153993740710

به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی شبکه بهداشت، مصرف خودسرانه دارو از معضلاتی است که مدت هاست سلامتی شهروندان را تهدید می کند. با هدف آگاه سازی شهروندان از مخاطرات این اقدام و اطلاع از سایر اقدامات بهداشتی، موارد ذیل مورد تأکید است:

 

سلامتی هدیه بزرگ الهی است که مسوولیت حفاظت و صیانت از آن برعهده ماست. با مصرف بی رویه و نادرست دارو سلامتی خودرا به خطر نیندازید. خود درمانی موجب افزایش هزینه های درمان و بدترشدن وصعیت بیماری می شود. تجویز اکثر داروها از جمله آنتی بیوتیک ها باید توسط پزشک صورت گیرد.از این رو از مصرف خودسرانه این داروها جدا خودداری نمایید.

 

آنتی بیوتیک ها از داروهای بسیار ارزشمندی هستند که تا کنون جان میلیون ها نفر را نجات داده اند.با مصرف بی رویه و نادرست آنها را بی اثر نکنیم. مصرف خود سرانه و نابجای آنتی بیوتیک ها منجر به افزایش هرچه بیشتر عفونت های مقاوم به درمان می شود که می توانند کشنده باشند

 

مقاومت به آنتی بیوتیک، یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آنها مبارزه کرد. از مهم‌ترین عوامل این پدیده، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است. این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند.

 

مصرف خودسرانه دارو علاوه بر اینکه عوارض جبران‌ناپذیری را متوجه فرد می‌کند، در برابر بسیاری از داروها، فرد را مقاوم خواهد کرد. این در حالی است که مقاومت به داروهای ضدمیکروبی عوارض بیشتری دارد. میکروب‌ها بسیار هوشمند هستند و برای ادامه حیاتشان تغییراتی در ساختار خود ایجاد می‌کنند و نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیکی مقاوم می‌شوند و زمانی که فرد به یک بیماری عفونی مبتلا شود، دیگر نسبت به درمان آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد.

 

عوامل ایجادکننده ی مقاومت آنتی بیوتیکی :

۱ – استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماری ویروسی

۲ – کامل نکردن دوره درمان پیش از بهبودی کامل

۳ – عدم مصرف آنتی بیوتیک در ساعات معین

۴ – استفاده غیرصروری از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف

 

برای بسیاری از عفونت ها از جمله  سرماخوردگی های ساده و گلودردهای ساده و گلودردهای ویروسی و آب ریزش بینی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. عامل اغلب عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، ویروس ها می باشند.

 

آنتی بیوتیک ها هیچ نقشی در درمان آنفولانزا ندارند.

از مصرف آنتی بیوتیک ها در بیماری های ویروسی پرهیز نمایید چرا که آنتی بیوتیک ها تنها بر روی باکتریها موثر می باشند . کامل نکردن دوره درمان پیش از بهبودی کامل و قطع خودسرانه آنتی بیوتیک ها ، موجب تکثیر باکتری های مقاوم میشود. در صورت تجویز آنتی بیوتیک برای شما ، دوره درمان آنتی بیوتیک خودرا به طور منظم طبق دستور پزشک کامل کنید.

 

از نتایج ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • عدم پاسخ بیماری به درمان‌های رایج

  • افزایش شیوع بیماری های عفونی

  • افزایش میزان مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی

  • طولانی شدن دوره‌ی بیماری‌های عفونی

  • افزایش عوارض بیماری‌ها

  • افزایش هزینه‌ها

  • افزایش زمان بازگشت فرد به فعالیت عادی در زندگی

برای هر بیماری و هر میکروب بیماری زا یک آنتی بیوتیک اختصاصی وجود دارد. هرگز آنتی‌بیوتیک‌هایی را که در خانه باقی مانده برای مصرف به کس دیگری ندهید یا هرگز از آنتی‌بیوتیک‌های اضافه‌ی فرد دیگری استفاده نکنید! ممکن است آنتی‌بیوتیکی که برای بیماریِ فردی تجویز شده، برای فرد دیگری مناسب نباشد.

 

لطفا به پزشک یا داروساز خود جهت تجویز یا تحویل بدون نسخه آنتی بیوتیک ها اصرار نکنید.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر