۵:۲۱:۲۹ - دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳
خوراندن کود شیمیایی به گاوها واقعیت دارد؟
مقدمه: سال هاست که چشم وگوش ما به شنیدن خبرهایی درباره سوء استفاده کنندگان بخش تغذیه عمومی عادت کرده و متاسفانه کم کم داریم عادت می کنیم که غذاهای آلوده را مصرف کرده و  دم نزنیم. مشاهدات روزمره ما نشان می دهد که میزان آلودگی محصولات کشاورزی بدلیل استفاده از آب های تصفیه نشده و

untitled1

مقدمه: سال هاست که چشم وگوش ما به شنیدن خبرهایی درباره سوء استفاده کنندگان بخش تغذیه عمومی عادت کرده و متاسفانه کم کم داریم عادت می کنیم که غذاهای آلوده را مصرف کرده و  دم نزنیم. مشاهدات روزمره ما نشان می دهد که میزان آلودگی محصولات کشاورزی بدلیل استفاده از آب های تصفیه نشده و سموم شیمیایی فراوان، در حال افزایش است اما زمزمه هایی مبنی بر خوراندن کود شیمیایی به گاو! نوبری است که توسط برخی افراد سودجو و با هدف افزایش وزن سریع گاوها انجام میگیرد که موضوع این هفته ماست.

***

هرچند با افزایش جمعیت بشر، نیاز جوامع بشری به غذا هم رو به فزونی گذاشته و استفاده از منابع آب و خاک برای تأمین مواد غذایی، سیر صعودی گرفته و طبیعت کمتر فرصت بازسازی خود را می یابد اما غیر عقلانی است که برای تولید بیشتر، فشار افزون تری بر منابع طبیعی تجدید ناپذیرخویش وارد آوریم.

حدود یک قرن است که ما با استفاده از کود و سم شیمیایی، نظم طبیعت را به هم زده و به آن ستم کرده و خواسته یا ناخواسته به تخریب آن پرداخته ایم. استفاده از کود و سم شیمیایی در زمان رشد گیاهان -بدون توجه به ناسازگاری آن با طبیعت و بدن انسان- باعث صدمه زدن به سلامت انسان ها می شود. سرطان کبد، پروستات، مسمومیت ها، تغییرات ژنتیکی و اثرات نامطلوب بر جنین، از جمله صدمات وارده به انسان است.

اثرات خطرناک آفت کش ها، سموم و کودهای شیمیایی بر سلامت انسان امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست و هرچند این مواد به کنترل عوامل بیماری زا در بخش کشاورزی کمک می کنند اما بکارگیری بی رویه و خارج از اندازه آن ها می تواند سبب بیماری و حتی مرگ انسان ها شود.

آیا کسب درآمد از طریق فروش تولیدات و محصولات آلوده به سم خوردن مال باطل نیست؟

بنابرفتاوی اکثر مراجع عظام تقلید، خوردن و خوراندن مواد غذایی مضر به آحاد جامعه، حرام است.
«خوردن چیزی که برای انسان ضرر کلی داشته باشد حرام است.»

آیات عظام : سیستانی، تبریزی و فاضل لنکرانی

***

اثرات سموم، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها بر گوشت و محصولات دامی
در دامداری های صنعتی، باید به دام ها برای مقاوم شدنشان در برابر عفونت و انگل، آنتی بیوتیک بدهند. ولی اغلب، این مقدار بیش از حد مجاز است و گاهی به دو برابر حد استاندارد می رسد.

مصرف تدریجی این ترکیبات، سلول های بدن را در برابر آنتی بیوتیک های دارویی مقاوم می کند و در زمان بیماری، مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده، نتیجه مطلوبی به دست نمی دهد.

غذاهای صنعتی و مکمل های مورد استفاده در تغذیه دام و طیور نیز می توانند مشکل ساز شوند. برای مثال؛ «تغذیه مرغ با روغن جامد برای سرعت بخشیدن به وزن گیری» و «تغذیه دام با نان کپک زده» هر کدام به نحوی سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد.

اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان
بررسی های علمی نشان می دهد که در کشور ما از کودهای شیمیایی «ازته» یا «نیترات آمونیوم» به طور بی رویه استفاده می شود. مصرف بی رویه این کودها باعث تجمع نیترات در گیاه و ورود این ترکیبات سرطان زا به بدن انسان می شود.

برای کنترل این موارد پیشنهاد می شود مسوولان بهداشت، نتایج تحقیقات بیمارستانی و آمار و ارقام بیماران ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم را برای اطلاع عموم منتشر کنند.

همچنین مسوولان استاندارد، نسبت به سنجش مداوم میزان سموم موجود در غذاها و اطلاع رسانی و اعلام استاندارد های میزان وجود سم و کود در میوه ها و محصولات کشاورزی اقدام کنند و مسوولان جهاد کشاورزی، نظارت دقیق بر تولید محصولات سالم داشته باشند و ترویج و انتقال دانش محصول سالم را در دستور کار قرار دهند.

تولید محصولات کشاورزی، امانتی است در دست مسوولان مرتبط که با سیاست گذاری صحیح و پیگیری امور مربوط، می توانند این امانت را به صاحبان اصلی اش تحویل دهند. اگر به وظایف قانونی خود در خصوص مصرف کود و سم شیمیایی درست عمل کنیم و روش های جایگزین علمی و عملی را ترویج نمائیم، امانت دار خوبی در وظایف محوله بوده ایم، در غیر این صورت ….

دکتر احمد آریایینژاد، عضو کیمسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با «جوان» درباره آثار آلودگیها و سموم موجود در مواد غذایی میگوید: وجود بقایای آنتیبیوتیکی و ترکیبات آفتکش و سایر آلایندههای مضر در مواد غذایی، باعث ایجاد انواع بیماریها اعم از انواع سرطانها تا مشکلات گوارشی میشود و حتی بر سیستم خونی نیز تأثیر خواهد گذاشت. به باور وی اختلالات هورمونی و حتی جهشهای ژنتیکی و آلودگیهایی که ممکن است از نسلی به نسل بعد منتقل شود، همگی بر اثر مواد غذایی آلوده بهوجود میآید.

منفعت، سد راه نظارت
آریایی نژاد تأکید میکند: بدیهی است جوجهای که طی ۴۵ روز به یک مرغ کامل تبدیل میشود، طبیعی نیست و به واسطه دارو و هورمونها و در راستای به دست آوردن سود بیشتر به این شکل پرورش مییابد.

برخی روشهای صنعتی پرورش دام و طیور در کنار فقدان نظارت کافی موجب شده است تا حتی فرآیندهای شرعی ذبح هم گاهی وقتها زیر سؤال برود در حالی که حلال و حرام بودن مواد غذایی کاملاً به سلامت آنها وابستگی دارد. این نماینده مجلس حتی به خوراندن کود شیمیایی به گاو اشاره دارد و خاطر نشان میکند: متأسفانه هر جا که پای سود در میان باشد تخلفات هم شکل میگیرد و در اینجا هم پشت پردههای زیادی وجود دارد.

بنا به تأکید وی بحث سلامت محصولات غذایی معادلهای چند مجهولی است که سود و منافع اقتصادی یکی از اصلیترین اجزای آن را تشکیل میدهد اما به هر حال مسئولان، متولی سلامت مردم جامعه هستند و باید پای کار بیایند علاوه بر این دستگاه قضایی هم باید سریعتر به پروندهها رسیدگی کند تا بتوان امر نظارت و پیگیری را با مجازات متخلفان پیش برد.

نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آستینها را بالا زده و عزم خود را جزم کردهاند تا واقعیتهای مواد غذایی را به مردم معرفی کنند؛حقایقی که فریاد میکند سفره غذای ما سالم نیست و بنا به تأکید مخبر کمیسیون بهداشت و درمان، محصولات آلوده توسط بسیاری از صاحبان ثروت و قدرت وارد کشور شده است زیرا این افراد تنها به دنبال سود سرشار هستند و به منافع خود میاندیشند.

غذاهای آلوده فقط وارداتی نیست
به گفته محمد حسین قربانی، چالش آلودگی مواد غذایی فقط مختص بخش واردات نیست و برخی محصولات غذایی تولید داخل نیز آلودهاند. سخنگوی کمیسیون بهداشت میافزاید: چندی پیش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تیم ویژهای تشکیل داد تا بحث استانداردسازی محصولات غذایی را پیگیری کند که متأسفانه در این بررسیها متوجه شدیم بسیاری از محصولات تولید داخل هم آلوده است.

وی ضعف عملکرد دستگاههای نظارتی اعم از صدور پروانه تولید، نظارت و بهرهوری را دلیل مشکلات زیاد ناشی از آلودگی برخی محصولات داخلی میداند.

قربانی در مورد آلودگی محصولات وارداتی نیز یادآور شد: درصدی از این محصولات وارداتی به ظاهر از موسسهای تحت عنوان «حلال» مجوز گرفتند و به این ترتیب وارد کشور شدند. به طور حتم ماهیت این تشکیلات جایگاه قانونی ندارد به گونهای که هیچگونه آزمایشاتی روی این محصولات انجام نشده است.

سوال اصلی اینجاست که: آیا با تولید محصولات آلوده به سموم و مواد شیمیایی، در بروز بیماری و مرگ همشهریان و مصرف کنندگان مشارکت نمی کنیم؟

ولاتلقوا بایدیکم الی اﻟﺘﻬﻟﻜﺔ.
خود را با دست خود به هلاکت نیندازید.       سوره بقره آیه ۱۹۵

امید است که متولیان امر و دستگاه های ناظر در بخش سلامت شهرستان مرودشت، با کنکاش دقیق و نظارت مستمر بر نحوه تامین و توزیع مواد غذایی کشاورزی و دامی، اطمینان بخش شهروندان در بخش تغذیه باشند.

«تحریریه هفته نامه مرودشت»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر