۱۳:۰۶:۲۵ - شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
راستی آزمایی شهردار مرودشت
شهر مرودشت، دومین شهر استان فارس در سالیان متمادی، افت و خیزهای فراوانی را به خود دید تا به این باور برسد که مردمی ترین نهاد این شهر که همان شهرداری می باشد، نیازمند تغییرات مثبت مدیریتی و رها شدن از وضعیت بحرانی ناخواسته است. نیاز سنجی های ذهنی و بصری، اذهان عمومی شهروندان را

arm-6

شهر مرودشت، دومین شهر استان فارس در سالیان متمادی، افت و خیزهای فراوانی را به خود دید تا به این باور برسد که مردمی ترین نهاد این شهر که همان شهرداری می باشد، نیازمند تغییرات مثبت مدیریتی و رها شدن از وضعیت بحرانی ناخواسته است. نیاز سنجی های ذهنی و بصری، اذهان عمومی شهروندان را به این حقیقت نهفته سوق داد که مرودشت،  شهرداری درخور نام و جایگاه واقعی اش می‌خواهد؛ کسی که در این شهر بزرگ شده و با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم، توانمندی‌ها و باید‌ها و نبایدهای این شهر آشنایی کامل داشته باشد، کسی که شخصیت علمی، فرهنگی و دینی و تخصص او مایه مباهات شهر و شهروندان باشد. کسی که صادقانه به شهر خود عشق بورزد و مرودشت را جزء وجود خویش بداند تا بتواند برای مشکلات و معضلاتی که بدلیل بی مهری های گذشته، گریبان این شهر را گرفته، بهترین تدابیر را بیندیشد.

 

با انتخاب داریوش احمدی بعنوان شهردار دومین شهر فارس که چهره ای دانشگاهی با تخصص مرتبط با امور شهری و فردی بومی این خطه از فارس بود، پرونده کلیه گزینه های احتمالی کسب منصب شهرداری مرودشت مختومه گردید و دور جدید فعالیت شهرداری مرودشت، با انتصاب فردی آغاز شد که فی نفسه منتخب مردم بود.

 

برگ برنده ی وی نسبت به پیشینیان خود این بود که وی ابتدا با کسب حداکثر آراء به عنوان منتخب مردم در شورای اسلامی شهر مرودشت، رئیس شورا گردید و پس از آن سکاندار منصب شهردار گردید و اینچنین شد که موجی از امید در دل مردم شعله افروخت که  شهردار منتخب در کنار برنامه ریزی دقیق و مدون برای آینده، با یک تیم قوی تر، برای رشد و تعالی شهر و خدمت بیشتر به شهروندان تصمیم گیری کند و با درایت، کاردانی و آینده نگری خود در سایه همدلی و وحدت با اعضای شورای شهر و دیگر نهادها و مسئولین شهرستان، بتواند پاسخگوی اعتماد مردم فهیم و با ذکاوت مرودشت باشد.

 

بی شک شهردار محترم بر این امر واقف بوده و هست که وی منتخب مردمی است که با هوشیاری و ظرافت و دقت نظر، هرگونه اهمال، سیاسی کاری، جنجال‌های بی‌مورد، حب و بغض شخصی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل شهر از چشم آنها دور نمی‌ماند. به هر روی شهردار  شهر مرودشت در اولین مرحله از آزمون خود باید اعتماد مردم را پاسخ داده و امید را در دل‌های مردم زنده می کرد و با همدلی و دوری از هرگونه موازی کاری در کنار توجه به مردم و نیازهای آنها، برنامه ریزی و تصمیم گیری های اساسی برای این شهر را شروع می کرد.

 

و اینک شهردار شهر مرودشت، درحالی دهمین ماه فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که با کسب موفقیت نسبی توانسته اقشار و لایه های مختلف شهروندان را به ادامه کار امیدوار و خرسند کند و در آزمون راستی آزمایی، اعتباری ارزشمند را کسب نماید. این در حالی است که کسب این اعتبار، از چندین جهت مسوولیت سنگینی را متوجه شهردار و تشکیلات شهرداری می کند. شهرداری که برخاسته از خواست مردم بوده و با کسب بیشترین آراء موفق به جلب نظر مردم گردیده، حال در موقعیتی سخت تر و در مقام شهردار، باید همواره خود را پاسخگوی تصمیمات، رفتار و کردار خود و تشکیلاتش بداند که از نگاه امروز و قضاوت آینده پنهان نخواهد ماند.

 

شهردار محترم زیر ذره بین نگاه شهروندانی است که بدلیل اقداماتی که وی در این مقطع از مسئولیت خود انجام داده است، توانسته در  مرحله ی راستی آزمایی، سربلند بیرون آید. موفقیتی که هر چند در کلام نخست شیرین و دلچسب است اما به واقع راه را برای شهردار دشوار تر می سازد.

 

هر فرد منصف و واقع بینی اذعان دارد که مرودشت در یک دهه گذشته پیشرفت بسیاری کندی داشته و چهره شهر به لحاظ زیبایی منظری، تغییر زیادی پیدا نکرده است؛ بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز شهر، در این مدت فراهم نشده و از همین روست که در حال حاضر بیشترین توان شهرداری به مناسب سازی معابر عمومی و آسفالت خیابانها معطوف شده است. به همین دلیل، شهردار از یک سو با اوضاعی آشفته و نابسامان و شهری که سالها بدلیل ضعف دانش شهری و عدم اشراف مدیریتی از قافله عقب مانده است و از سوی دیگر با مخاطبان و شهروندانی ریز بین مواجه است.

 

شاید به جرأت بتوان گفت غلبه بر این مشکلات و سربلندی در مرحله راستی آزمایی و اثبات حقانیت اهداف وی، آزمونی بزرگتر و مرحله ای جدیدتر را پیش روی وی قرار داده است. امروز در هر کجای مرودشت که پا می گذاریم مردم از اقدامات مثبت و دلسوزانه ی شهردار در مناسب سازی معابر عمومی که یکی از معضلات چند ساله ی شهر است سخن می گویند و به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا برنامه های شهردار منتخب مردم در آینده تا چه میزان از سوی دیگر نهادها و مسئولین تأثیر گذار شهر، حمایت می شود؟ آیا وقت آن نرسیده است که در هر یک از ارگانهای مربوطه و مسئولین ذیربط عزمی ایجاد شود تا در شرایط کنونی، به دور از هر گونه موازی کاری و به جای اینکه کارها به صورت جزیره ای انجام شود، با حمایت نهاد عمومی و پر مخاطب شهرداری، از پتانسیل دو سویه ی  ایجاد شده که یک سوی آن اقبال و اعتماد نسبی مردم به شهرداری و سوی دیگر آن وجود شهرداری مسئولیت پذیر و سخت کوش است، استفاده شده و جریان آبادانی شهر را قدری سرعت بخشیده و به کالبد این شهر روح سالم و پرطراوتی ببخشند؟

 

بی شک همنوایی با سیاست های درست اتخاذ شده در این نهاد، موجب می گردد که اقدامات انجام شده در شهر نمود تازه ای پیدا کند و اقدامات کلیشه ای و سنتی جای خود را به اقداماتی نوین و به روز در کلیه سطوح زیر ساختی و منظری داده و فرهنگی در خور این شهر و شهروندانش را ارائه دهد.

 

الف.ر ( الدوز)

منبع: هفته نامه مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر