۱۰:۱۲:۲۶ - جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳
راه اندازی نخستین کتابخانه عمومی مشارکتی مرودشت با بخش ویژه کودک
نخستین کتابخانه عمومی مشا رکتی با بخش ویژه  کودک و نوجوان در مرودشت، فعالیت خود را آغاز نمود.   به گزارش “پارس دشت” طی مراسمی و با حضور مسئولین خانه کودک مهرگان، شهردار، رئیس امور کتابخانه های عمومی ومسئول کتابخانه عمومی ۳  وجمعی دیگر از مسئولین، نخستین کتابخانه عمومی مشارکتی در مرودشت گشایش یافت.  

IMG_8523

نخستین کتابخانه عمومی مشا رکتی با بخش ویژه  کودک و نوجوان در مرودشت، فعالیت خود را آغاز نمود.

 

به گزارش “پارس دشت” طی مراسمی و با حضور مسئولین خانه کودک مهرگان، شهردار، رئیس امور کتابخانه های عمومی ومسئول کتابخانه عمومی ۳  وجمعی دیگر از مسئولین، نخستین کتابخانه عمومی مشارکتی در مرودشت گشایش یافت.

 

عبالرحمان هوشیار، مسئول کتابخانه مهرگان در گفتگو با خبرنگار پارس دشت در خصوص هدف از راه اندازی این کتابخانه گفت: متاسفانه با وجود ۳ کتابخانه در شهرستان، عموم اعضا به نقل از مسئولین،بیشتر ازسالن  قرائتخانه ،آن هم جهت کنکور و امتحانات استفاده می کنند.سطح بسیار پایین مطالعه و کتاب گریزی،رویکرد و عادت محدود کردن مطالعه به منابع درسی صرف،نبود برنامه ریزی منسجم و بلند مدت و تشویق و ترغیب کودک و نوجوان به مطالعه در خانواده ها و مدارس وحتی جوانها در دانشگاه، همه و همه نشان از لزوم تاسیس  مراکزی  این چنینی است.

 

این فعال اجتماعی، در خصوص ویژگی های کتاب های موجود در کتابخانه گفت: بخش بزگی از  کتاب های موجود به کودک و نوجوان اختصاص داردکه این کتابها از میان لیست های مورد تأیید «شورای کتاب کودک» و پس از بررسی محتوا و سطح کیفی آثار توسط کارشناسان انتخاب شده اند علاوه بر این کتاب هایی نیز برای والدین کودکان در خصوص تعلیم و تربیت و … و کتاب هایی نیز در زمینه های علمی، تاریخ، ادبیات و … گردآوری شده است.

 

وی ادامه داد: ما سعی کرده ایم در حوزه ترویج از تخصص افرادی که در این مکان فعالیت می کنند، استفاده نماییم و با بهره گیری از تجارب آنها در زمینه های مختلفی همچون نمایش، قصه گویی، بازی های فکری و …، فرهنگ کتابخوانی را در بین کودکان و خانواده ها ترویج دهیم.

وی به فعالیت های دیگراین کتابخانه نیز اشاره نمود و بیان داشت: تعدادی از بازی های فکری به ویژه آنهایی را که از نظر قیمت بالا هستند و یا ممکن است امکان دسترسی به آنها برای همه ممکن نباشد، در این مکان گردآوری کرده ایم که امکان معرفی و امانت گرفتن آنها نیز برای کودکان فراهم شده است.

 

هوشیار، تشکیل گروه نجوم با در نظر گرفتن وجود منابع علمی و تلسکوپ در کتابخانه وپخش فیلم و انیمشین را از دیگر فعالیت های این نهاد دانست و افزود: بخش «سینما رایگان» ما از حدود دو هفته دیگر، شروع به کار خواهد کرد و فیلم هایی در خصوص تاریخ سینما، سینمای کودک، سینمای دینی-اسلامی، سینمای معناگرا و … برای اعضا نمایش داده می شود که برنامه کامل آن را به زودی به شهروندان اطلاع خواهیم داد.

 

وی افزود: گروه ترویج ما نیز در تلاش است که به صورت هفتگی به معرفی یک کتاب و نقد آن با حضور نویسنده بپردازد؛ بعبارتی سعی داریم محیطی را فراهم کنیم که افراد کتابخوان دور هم جمع شوند و بحث و تبادل نظر کنند که چنین اقدامی به صورت بلند مدت در سطح شهرستان و حتی استان منحصر بفرد است.

IMG_8474

ترویج کتابخوانی به ویژه در نواحی محروم، از مهم ترین راه های ارتقای سطح فرهنگ شهرستان است

رحمان هوشیار به برنامه های فاز دوم گسترش کتابخانه نیز گریزی زد و ابراز نمود: راه اندازی کتابخانه ی سیار به منظور اقامت های یک روزه در محله ها بخصوص در حاشیه شهرستان که امکان رفت و امد به کتابخانه ها سخت است، از برنامه هایی است که به صورت جدی به دنبال اجرای آن هستیم تا بتوانیم کتاب های مفید را در قالب «سبدهای فرهنگی» در محله های مختلف بچرخانیم و به دست شهروندان به ویژه کودکان، نوجوانان و خانم های خانه دار برسانیم.

 

مسئول کتابخانه مهرگان همچنین خاطر نشان ساخت: تأمین کتاب برای کتابخانه چه به لحاظ قیمت و چه از نظر دسترسی به برخی از عنوان های خاص، بسیار دشوار است، بنابراین از شهروندان در خواست می کنیم که در صورت امکان، کتاب هایی را که مورد نیازشان نیست، به کتابخانه های شهر اهدا کنند تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند و با مشارکت خود شهروندان،  بتوانیم درسطح فرهنگ کتابخوانی شهر تغییری به سمت اعتلای ان ایجاد کنیم.

 

عبدالرحمان هوشیار ادامه داد: کتابخانه ما، از نوع مشارکتی است به این معنا که مجوز آن از سوی اداره امور کتابخانه های عمومی صادر شده ولی امکانات آن را اشخاص حقیقی فراهم می کنند هرچند که در ادامه ممکن است بر اساس درجه بندی با شاخص نحوه ارائه خدمات و تعداد اعضاء، کمک هایی از سوی این نهاد دریافت کند.

 

وی با  تأکید به نقش و مسئولیت بسیار مهم آموزش و پرورش در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی، منابع علوم تربیتی موجود در این کتابخانه را  به ویژه برای والدین و معلمین بسیار مفید توصیف کرد.

 

هوشیار به ویژگی دیگر این کتابخانه نیز اشاره کرد و بیان داشت: به زودی سیستم جستجوی این کتابخانه تکمیل می شود و اعضاء می توانند از راه دور و از طریق اینترنت نیز منابع موجود در کتابخانه را جستجو کنند.

 

این فعال فرهنگی شهرستان مرودشت ادامه داد: در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل استیجاری بودن مکان و کوچک بودن آن روبرو هستیم ولی امیدواریم با همین شرایط نیز بتوانیم محیطی را با استاندارد قابل قبول برای شهروندان فراهم کنیم.

 

مسئول کتابخانه مشارکتی مهرگان در مورد نحوه عضویت در این کتابخانه گفت: شرایط عضویت در این کتابخانه نیز مثل سایر کتابخانه هاست، به این ترتیب که مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال به عنوان حق عضویت سالانه، کپی کارت ملی، کپی شناسنامه و یک قطعه عکس به همراه فرم درخواست، از علاقه مندان دریافت می شود.

 

هوشیار در پایان اعلام کرد: این کتابخانه واقع در خیابان انقلاب- تقاطع خیابان طالقانی و حافظ جنوبی، همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح و ۲ الی ۶ بعدازظهر آماده ارائه خدمات به علاقه مندان است و شهروندان در صورت داشتن هرگونه سوالی می توانند با شماره تلفن ۴۳۳۳۲۶۶۹ تماس حاصل نمایند یا به آدرس www.mehrganhome.com مراجعه نمایند.

  1. احمد زارع   آبان ۹, ۱۳۹۳  

    تقدیر و تشکر از این شهروند گرامی.امیدوارم مسئولین به چنین افراد و حرکتهایی که برای پیشرفت شهر انجام میشودبیشتر توجه و حمایت کنند.

  2. دلواپس   آبان ۲۱, ۱۳۹۳  

    این کتابخانه فقط ویژه اتباع بیگانه هست یاهموطنان نیز بهره مندهستند……………

  3. raha   تیر ۸, ۱۳۹۴  

    با تشکر فراوان از شما که این مطلبو گذاشتید و تشکر بسیار از جناب هوشیار بابت این کار فرهنگی بزرگ
    امیدوارم بتونیم با همکاری هم فرهنگ کتابخوانی رو ترویج بدیم
    اگر عکس جناب هوشیار رو هم میذاشتید تا ما ایشون رو بشناسیم عالی میشد
    سپاس


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر