۱۴:۲۵:۵۲ - دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶
مرمت آبراهه‌های میراث جهانی پاسارگاد
به گزارش طنین پاسارگاد، حمید فدایی با اشاره به اینکه طول آبراهه‌های مجموعه پاسارگاد ، هزار و ۱۰۰ متر است گفت: جنس این آبراهه‌ها ماسه و سنگ است که تاکنون حدود ۵۰ متر آن مرمت شده و امسال نیز محله جدیدی از مرمت دوباره آن آغاز شده است.   وی با بیان اینکه برنامه مرمت

1155239_234

به گزارش طنین پاسارگاد، حمید فدایی با اشاره به اینکه طول آبراهه‌های مجموعه پاسارگاد ، هزار و ۱۰۰ متر است گفت: جنس این آبراهه‌ها ماسه و سنگ است که تاکنون حدود ۵۰ متر آن مرمت شده و امسال نیز محله جدیدی از مرمت دوباره آن آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه برنامه مرمت فازبندی شده است گفت: در فاز نخست ۲۰ متر این بنا مرمت می‌شود.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: برای مرمت این آبراهه‌ها از ۲ تیم استفاده می‌شود که یک تیم استادکاران و پیشکسوتان سنتی مرمت تخت جمشید و دیگری نیروهای دانشگاهی و دانش‌آموخته رشته حفاظت و مرمت است که پیش از این با هیئت ایتالیایی در بحث مرمت بنا مشارکت داشتند.

 

فدایی با بیان اینکه مرمت آبراهه‌ها به دلیل شکسته شدن قطعات کاری زمان‌بر و نیاز به بسترسازی دارد، بیان کرد: از سال گذشته مقدمات مرمت فراهم شده که از جمله این مقدمات پاکسازی و خاکبرداری مسیر آبراهه‌ها بوده است.

 

وی عنوان کرد: رشد گیاهان هرز در لابه‌لای این قطعات از دیگر موانع پیش‌رو است که گاه سبب شکسته شدن قطعات آبراهه‌ها شده که برای مرمت ضمن خارج کردن و حذف گیاهان از کاه‌گِل حفاظتی بر روی بدنه آبراهه استفاده شده است.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: حفظ کالبد فیزیکی این آبراهه‌ها برای ثبت پردیس این مجموعه بسیار مهم است.

 

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.

 

این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی، چون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.

 

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر