۶:۰۷:۰۵ - دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳
گفتگو با آریا عارف، دارنده عنوان سوم جهان در رشته عکاسی
هنر عکاسی، هنری ارزشمند و تأثیرگذار در میان هنرهای نوین(بویژه پس از جنگ جهانی دوم) بوده که جای خود را بخوبی در میان علاقمندان باز کرده است. هنرمندان این رشته علاوه بر درک مناسب از تجهیزات و شرایط فنی عکاسی، مسلط به روابط انسانی و اتفاقات اجتماعی پیرامون هستند. عکاسان برتر، بی شک جامعه شناسان

هنر عکاسی، هنری ارزشمند و تأثیرگذار در میان هنرهای نوین(بویژه پس از جنگ جهانی دوم) بوده که جای خود را بخوبی در میان علاقمندان باز کرده است. هنرمندان این رشته علاوه بر درک مناسب از تجهیزات و شرایط فنی عکاسی، مسلط به روابط انسانی و اتفاقات اجتماعی پیرامون هستند. عکاسان برتر، بی شک جامعه شناسان برتر هستند که می دانند کجا و چگونه لنز دوربین خود را به روی اتفاقات تکرار نشدنی زندگی باز کنند. کسب مقام سوم جهانی در رشته عکس، بهانه ای شد تا با هنرمند دوست داشتنی و خلاق «آریا عارف» به گفتگو بنشینیم.

arya aref

 سلام. لطفأ خودتان را جهت آشنایی مخاطبین معرفی کنید.
آریا عارف هستم. متولد سال ۱۳۶۳ تهران ولی اصالتأ شیرازی هستم. دوران مدرسه را در شیراز گذراندم. دانشجوی کارشناسی ارشد معماری هستم. دوران کارشناسی خود را در دانشگاه لار گذراندم و در حال حاضر در این دانشگاه نیز، استادیار رشته عکاسی هستم.

در موسسات مختلفی همچون مدیریت فناوری شیراز، موسسه دیباگران علم و صنعت مرودشت زیر نظر موسسه ایز ایران و با مدیریت محمدرضا عمادی، دیباگران نوید فارس و … فعالیت می کنم.

 

حضورتان در دنیای عکاسی از چه سالی آغاز شد؟
عکاسی را تقریبأ از ۷ سال پیش به همراه دوستم آقای احسان جعفری آغاز کردم. در سبک «عکاسی گردشگری» فعالیت میکنم، سبکی که در ایران کار می شود ولی رشته دانشگاهی آن وجود ندارد! و علاقه مندان نمی توانند در کشور به صورت آکادمیک آن را دنبال کنند. حتی در آموزشگاه های ما نیز این رشته  تدریس نمی شود؛ در حالی که جشنواره های داخلی و خارجی متعددی در این زمینه برگزار می شود.در بخش تجربی، اساتیدی مثل امید آقایی، عباس عرب زاده، امیر سبوکی و … سالهاست که در این زمینه فعالیت می کنند ولی می توان گفت بنیانگذار این رشته به صورت آکادمیک، خودمان بوده ایم. برنامه درسی این رشته را نیز برای ارائه در دانشگاه و آموزشگاه ها، آماده کرده ایم.

 

عکاسی گردشگری به چه موضوعاتی می پردازد؟
حدود ۱۲ سال است که با میراث فرهنگی استان فارس همکاری  داریم و انجمن مردم نهاد «کانون معماران فارس» را نیز از سال ۸۳ فعال نموده ایم.

آداب و رسوم مردم، صنایع دستی، بناهای تاریخی و عکاسی طبیعت یا منظره (landscape) از موضوعاتی است که در این سبک مورد توجه قرار می گیرد.

 

آخرین عنوانی که در زمینه عکاسی کسب کرده اید، چه بوده است؟
بنده در مسابقات بین المللی «شن زن چین» که حدود دو ماه پیش برگزار شد، موفق شدم از میان بیش از ۳۲۰۰۰ عکس ارسالی،  توسط ۵۰۰۰ عکاس از ۷۲ کشور جهان، عنوان سوم را کسب کنم که تنها مدال ایران بود.

این عنوان در بخش آزاد و در رقابت با آثاری در تمام سبک های مختلف از جمله خبری، سوررئال و .. کسب شد.

 

عنوان عکس چه بود؟
عکس دور قطبی از کاخ ساسانی سروستان به نام «گنبد دوار یا rotating dome»  است که ستاره قطبی را نشان می دهد که بالای این گنبد در حال گردش هستند و اشاره به آسمان، گردش ستارگان و خود گنبد ساختمان دارد.

 

-استعداد عکاسی شما، از چه زمانی کشف شد؟ آیا در خانواده شما فرد دیگری نیز در زمینه عکاسی فعالیت می کند؟
پدرم عکاسی می کرد ولی نه به شکل حرفه ای. به همین دلیل از کودکی، با تشویق های پدرم و با استفاده از دوربین های ایشان، عکاسی را بر اساس ذوق خودم انجام می دادم. تا ۷ سال پیش هم عکاسی را به صورت غیرحرفه ای دنبال می کردم و از عکس های خوبی که خوشم می آمد، تقلید می کردم. از حدود سال ۸۵، شروع کردم به آموزش دیدن نزد اساتید عکاسی مثل امید آقایی و… و مطالعه کتاب و سایت های  متعدد در این زمینه.

… فعالیت در میراث فرهنگی نیز عامل دیگری بود که باعث می شد میل به نشان دادن زیبایی این آثار در وجود من بیشتر به وجود آید.

هنوز هم در حال مطالعه و یادگیری هستم چرا که عکاسی علمی است که مرتب به روز می شود و لازمه اش نیز این است که با سایت ها و منابع خارجی عکس در ارتباط باشیم.

 

-چه ویژگی هایی در وجود یک فرد، وی را به سمت عکاسی می کشاند؟
در هنر، نگرش هایی شهودی وجود دارد که استعدادهای ذاتی فرد را شامل می شود و از سوی دیگر نیز با نگرش های عقلانی مواجهیم که بر تمرین و ممارست به عنوان عامل موفقیت فرد تکیه می کنند. اما نوعی دیگر  از نگرش نیز وجود دارد که ترکیبی از این دو را شامل می شود. طبیعی است که افرادی که ذاتأ دارای استعداد عکاسی باشد، بدون آموزش نیز جذب عکس می شوند و عناصر آن را تشخیص می دهند. دسته دوم نیز با تمرین زیاد و تقلید از آثار قوی، به موفقیت هایی دست می یابند.

در مورد خودم حس می کنم همان نگرش سوم صادق است به این ترتیب که استعداد عکاسی را از کودکی درون خود حس می کردم و تمایل به دوربین های پدرم در من وجود داشت و بر روی عکس ها تمرکز داشتم ولی مطالعه و بررسی آثار بزرگ نیز تأثیر بسیار زیادی در موفقیت من داشت.

 

-درحال حاضر به چه کاری مشغولید؟
به تازگی از سفر به مناطق یزد، نایین و اصفهان بازگشته ام و به سفارش یک آژانس گردشگری، در حال تهیه عکس هایی به منظور تبلیغ گردشگری این نواحی هستیم. حمایت های بسیار خوبی هم صورت گرفته و امیدواریم که بتوانیم سهمی در معرفی جاذبه های کشورمان به دنیا داشته باشیم.

 

-به طور کلی وضعیت «عکاسی گردشگری» در ایران چگونه است؟
مهمترین معضلی که پیش روی این رشته است این است که در کشور ما «عکاسی گردشگری» هنوز رسمیتی ندارد. به طور مثال، در حال حاضر عکاسی آتلیه در آموزشگاه ها و دانشگاه ها تدریس می شود و پایان نامه و گواهی فنی حرفه ای نیز برای افراد صادر می شود ولی در این رشته نه شرایط تحصیل آکادمیک فراهم است و نه صنفی داریم که به امورات آن بپردازد.

تنها جایی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می کند، «کانون معماران فارس» است که یک تشکل میراث فرهنگی است و با مدیریت خودم فعالیت هایش را پیش می برد. قبل از آن، جایی نبود که بخواهد از عکاسان این رشته حمایت کند و این رشته را ترویج کند. امیدوارم روزی این رشته نیز به صورت آکادمیک در ایران کار شود چرا که هم در داخل و هم در خارج از ایران، پرکاربرد است و جشنواره ای متعددی نیز در این زمینه برگزار می شود.

 

-آریا عارف، پس از کسب این عنوان چه تفاوتی با قبل از آن دارد؟
یک انتقاد خیلی بزرگ به اداره کل ارشاد فارس دارم. میراث فرهنگی فارس، تمامی برنامه های حمایتی، پوشش خبری و … از من را انجام داد ولی ارشاد شیراز و فارس حتی یک تبریک نیز به من نگفتند، در حالی که متولی اصلی عکاسی، آنها هستند. ورزشکاران در این زمینه از ما جلوتر هستند و گاهی عکس ها و بنرهای افتخار آفرینی آنها در سطح شهر دیده می شود، اما هنرمندان از این نیز بی بهره اند.

کسب مقام در رقابت های معتبر خارجی، فرصت بسیار مناسبی را برای اخذ پذیرش در دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی دنیا و در زمینه های شغلی فراهم می کند ولی مشکل اینجاست که من می خواهم در مملکت خودم خدمت کنم و این دیده نمی شود!! یعنی نهایتش ممکن است به تدریس در دانشگاه ختم شود در حالی که مدیران ارشد می توانند از وجود هنرمندانی که در سطح بین المللی فعالیت می کنند، به عنوان مشاورین هنری خود استفاده نمایند. جشنواره های عکس باید مرتب برگزار شوند در حالی که در استان فارس مدتهاست جشنواره ای در سطح ملی برگزار نشده است و تنها می توان از جشنواره عکس بسیج رسانه هنرمندان در سال گذشته نام برد.

 

هنرمندان زیادی قبل از ما وجود داشته اند که علیرغم کسب افتخارات بین المللی بسیار، الان دچار مشکلات معیشتی هستند و این شایسته یک هنرمند نیست. آموزشگاه ها نیز بعضأ حق این اساتید و هنرمندان را پایمال می کنند و حقوق آنها به درستی رعایت نمی شود.

اگر میراث فرهنگی در حق من لطف نکرده بود، الآن از من هم اثری نبود!

 

-برنامه ای برای آینده دارید؟ چه مسابقاتی پیش رو دارید؟
مسابقات مختلفی در سراسر جهان برگزار می شود ولی فعلا مسابقه ای به اعتبار «شن زن» چین برگزار نمی شود، چرا که این رقابت ها زیر نظر چهار موسسه بین المللی معتبر عکاسی مثل پی اس ای آمریکا، انجمن هنر عکاسی ماکائو،  فدراسیون بین المللی فیاپ و … بود.

اگر برنامه های معتبری برگزار شود، در آن شرکت خواهم کرد. دنبال این هستم که کارهایم را قوی تر کنم و بتوانم موفقیتم را تکرار کنم.

 

-زمینه همکاری شما با موسسه دیباگران علم و صنعت مرودشت چگونه ایجاد شد؟
از طریق دوستان، مطلع شدم که موسسه «ایز ایران» در مرودشت نمایندگی  دارد و به همین ترتیب با آقای محمدرضا عمادی، مسئول محترم موسسه به توافقاتی رسیدیم تا دوره ها و همایش هایی را در این زمینه برگزار کنیم. ایشان نیز بسیار مرا حمایت کرده اند و این فرصت را در اختیار بنده قرار داده اند.

 

-به عنوان یک عکاس حرفه ای، چه مشکلی پیش روی شما وجود دارد؟
خوشبختانه به لطف خدا، مشکلی از نظر مالی ندارم ولی در زمینه تجهیزات گاهی دچار مشکل می شویم. جالب است بدانید که دوربینی که با آن عکس ارسالی به مسابقه را گرفتم، از روز اول خریداری، دچار نقص فنی بود! علیرغم اینکه شرکت نیکون در تمام دنیا اعلام کرده که دوربین های دارای نقص فنی که گارانتی داشته باشند را به صورت رایگان تعویض می کند، شرکت نمایندگی تهران، این مسئله را نمی پذیرد و می گوید: آن را برایتان تعمیر می کنیم! هزینه ارسال به تهران نیز به عهده خودمان است.

 

-در پایان؟
هم یک سپاسگزاری می کنم و هم یک انتقاد.

ادارات و خبرگزاری های استان فارس، نشریاتی مثل شما و موسساتی همچون دیباگران علم و صنعت مرودشت، خیلی نسبت به بنده محبت داشتند و از عنوان کسب شده، دفاع نموده و آن را خبری کردند. میراث فرهنگی استان فارس، بسیار در این راه من را حمایت کردند و اگر همکاری آنها نبود، نمی توانستم این عکس ها را تهیه کنم چون من عکاس نجومی هستم و باید شب تا صبح در این مکان ها، فعالیت کنم و این میسر نیست مگر با حمایت میراث فرهنگی استان فارس.

به طور کلی به جز اداره کل میراث فرهنگی که یک ارگان دولتی بود، سایر افراد و نهادهایی که از بنده حمایت کردند، همگی از بخش خصوصی بوده اند از جمله موسسه دیباگران علم و صنعت، موسسه دیباگران نوید شیراز، موسسه شکوه ایران (فارس)، گروه آژانس های گردشگران.

 

از سوی دیگر هم یک انتقاد دارم از موسسه ای که در حق من اجحاف کرد به نام کلوپ عکس «فوکوس» تهران، که نمایندگی فدراسیون بین المللی عکس را در ایران به عهده دارد چرا که متأسفانه به من دیر اطلاع دادند و نتوانستم در مراسم اهدای مدال چین، حضور داشته باشم و مدال و جوایزم را به صورت پستی دریافت میکنم.

از شما که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید نیز تشکر می کنم.

 

حاشیه گفتگو:
عمادی مسئول موسسه دیباگران علم و صنعت مرودشت در حاشیه این گفتگو بیان داشت: امروزه و در شرایطی که مسئولین به دنبال اشتغال زایی برای جوانان هستند. فعالیت   افرادی مثل آقای عارف، می تواند باب جدیدی را در بازاریابی بگشاید.

 

وی افزود: آزانس های مسافرتی به سمتی می روند که با گسترش توریسم، فرصت های اشتغال را بیشتر کنند و در این میان، نقش عکاسان در معرفی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیار مهم است.

 

مسئول نمایندگی «ایز ایران» در مرودشت در پایان خاطر نشان ساخت: در کشور و به ویژه در استان فارس به دلیل موقعیت ویژه اش، استعدادهای بسیاری مثل آریا عارف شکوفا می شوند ولی متاسفانه به دلایل بسیار، گمنام می مانند و بخشی از مسئولیت آن به عهده رسانه است که خوشبختانه در مرودشت، نشریات به ویژه «هفته نامه مرودشت» در این بخش بسیار فعال هستند و در بعد فرهنگی تلاش خوبی دارند.

 

گفتگو از آرزو اسماعیلی

منبع: هفته نامه مرودشت

  1. سجاد   آبان ۱۹, ۱۳۹۳  

    من ک نفهمیدم این مصاحبه و گفتگو برای چی تویه این سایت درج شده.ربطی به مرودشت یا ارسنجون یا پاسارگاد ک نداره

  2. پارسا   آبان ۲۰, ۱۳۹۳  

    ربطش به جعفریشه !


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر