خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۳/۲۸ ۱۱:۴۶
شناسه خبر : 1062

آشنایی با مرکز نیکوکاری امام سجاد (ع) ارسنجان

 هیأت عامل مرکز نیکوکاری از بین هیات امناء مساجد، ائمه ی جماعات و معتمدین محلی تشکیل می شوند که به صورت داوطلبانه جهت جذب کمک های مردمی با نظارت کمیته ی امداد اما به صورت مستقل، فعالیت می نمایند که شامل رییس هیأت عامل (معتمد محل) – نایب رییس (مسئول اجرایی مرکز)- مسئول امور خیرین ...

 هیأت عامل مرکز نیکوکاری از بین هیات امناء مساجد، ائمه ی جماعات و معتمدین محلی تشکیل می شوند که به صورت داوطلبانه جهت جذب کمک های مردمی با نظارت کمیته ی امداد اما به صورت مستقل، فعالیت می نمایند که شامل رییس هیأت عامل (معتمد محل) – نایب رییس (مسئول اجرایی مرکز)- مسئول امور خیرین و بانوان امدادیار (بانوان معتمد محل)- مسئول امور خیرین و برادران امداد یار- مسئول امور خیریه ها، تشکل ها و مجامع و مسئول امور اداری و مالی می باشد.

مقام معظم رهبری: بایستی روح انفاق و نیکوکاری در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود.

مقدمه:
فقر یکی از خطرناک ترین پدیده های اجتماعی است که می تواند حیات اقتصادی، سیاسی وفرهنگی ملت ها را تهدید کند. به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را به عنوان اولویت نخست کشور مطرح نموده اند. یکی از طرق مهم فقر زدایی در جامعه، رفع نیاز مستمندان به وسیله ی انفاق و احسان  و نیکوکاری است. در قرآن کریم به ۵۰۰ آیه در قالبهای مختلف برای کمک به فقرا اشاره شده است، کمک به فقرا در واژه های مختلف از جمله: انفاق،اطعام،ایثار،اعطا،صدقه ،زکات و … در قرآن کریم یاد شده است .خودداری از انفاق و احسان در طول زمان موجب می شود که فاصله و نفرت مستمندان از اغنیاء بیشتر شده و موجب هلاکت یکدیگر شوند. قرآن در این زمینه می فرماید: «وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ؛« و همان گونه که خدا به تو احسان کرده است تو نیز احسان(و انفاق) کن و دنبال تباهی کردن در زمین مباش که تبهکاران را دوست نمی دارد».

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که گرفتاری مؤمنی را برطرف نماید، خداوند گرفتاری روز قیامتِ او را برطرف می کند و با شادمانی از قبر برمی خیزد و کسی که در هنگامِ گرسنگی به مؤمنی غذا دهد، خداوند از میوه های بهشتی به او عطا می فرماید و کسی که نوشیدنی ای به او بدهد، خداوند از نوشیدنی های خوب بهشتی به او عطا می فرماید.

در اجرای دستورات دین مبین اسلام و به منظور تحقق رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در راستای توسعه روح انفاق و نیکوکاری در جامعه اسلامی و به منظور کاهش نابرابری‌های اجتماعی، رفع فقر و محرومیت، مردمی‌شدن حمایت‌های اجتماعی نیازمندان، شناسایی نیازمندان واقعی و ارائه خدمات هدفمند به آنان با رویکرد توانمندسازی و با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های مردم،تشکل‌ها، گروه‌ها و موسسات با محوریت مسجدمحوری، مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) ارسنجان ایجاد گردیده است. استفاده از ظرفیت تخصصی مردم، حضور مردم و تقویت مسئولیت و همبستگی های اجتماعی افراد در محله از مباحثی است که در این مرکز دنبال و با همکاری هیات امنای مساجد، امام جماعت مسجد به تقویت کارکرد اجتماعی مساجد منجر می شودمرکزنیکوکاری براساس شعار«مردم برای مردم» به عنوان پل ارتباطی میان خیران و محرومان است.

با پاسداشت اصول انسانی ،اخلاقی و اسلامی،مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) به ارزشهایی همچون صداقت،امانتداری ،خدمت بی منت ،نوع دوستی ، انفاق ،ایثار ،تعامل سازنده ،رازداری حرفه ای ،وجدان کاری ،انضباط ،مشارکت جویی ،قانون مداری ،پاسخگویی،خود کنترلی ، خیرخواهی ،مسئولیت پذیری و دانایی محوری تاکید دارد.

*رعایت شان،منزلت و کرامت انسانی نیاز مندان و نیکوکاران از الزامات مرکز نیکوکاری است

چرا مرکز نیکوکاری در مسجد ایجاد گردد ؟

مسجد، از نخستین نهادهایی است که در صدر اسلام و به هنگام هجرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه شکل گرفت. شکل‌گیری مساجد از مصادیق بارز جامعه اسلامی است. همچنان‌ که مساجد در عصر نبوت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) کارکردی فراتر از برگزاری مراسم عبادی داشته در اعصار بعد هم کم و بیش این رسالت را به دوش کشیده و کارکردی ویژه پیدا کرده است.

در دوره پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی مساجد در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی وارد صحنه شدند و موجب تثبیت و استواری نهال انقلاب اسلامی گردیدند.

در دنیای پیچیده امروزی، احیا، حفظ و توسعه جایگاه مسجد که می‌بایست در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… دارای نقش باشد، نیازمند تلاشی علمی و تخصصی است.

 هیأت عامل مرکز نیکوکاری از بین هیات امناء مساجد، ائمه ی جماعات و معتمدین محلی تشکیل می شوند که به صورت داوطلبانه جهت جذب کمک های مردمی با نظارت کمیته ی امداد اما به صورت مستقل، فعالیت می نمایند که شامل رییس هیأت عامل (معتمد محل) – نایب رییس (مسئول اجرایی مرکز)- مسئول امور خیرین و بانوان امدادیار (بانوان معتمد محل)- مسئول امور خیرین و برادران امداد یار- مسئول امور خیریه ها، تشکل ها و مجامع و مسئول امور اداری و مالی می باشد.

اهداف و فواید و کارکرد مراکز نیکوکاری محله: اجرای منویات مقام معظم رهبری (دام عزه) – تقویت کارکرد اجتماعی مساجد- ارایه ی خدمت به نیازمندان در محل سکونت – تقویت همبستگی اجتماعی و همدردی عمومی –  احساس تعهد به یکدیگر – افزایش تکافل و توازن اجتماعی – گسترش ارتباطات بین مردم و محله – توسعه فرهنگ انفاق، تعاون، احسان و نیکوکاری – اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها – ارتقای عبادات اجتماعی با محوریت مسجد – تأمین عدالت و رضایت اجتماعی – حفظ عزت نفس و کرامت انسانی محرومین – پیوند توانمندی های مردم با نیازهای محرومین – ارتقای رضایت نیکوکاران و پایداری مشارکت آنان – ترویج سنت های حسنه اسلامی – مدیریت بهینه و هم افزایی در منابع مردمی – مدیریت و توسعه خدمات داوطلبانه مردمی – ارایه ی خدمات حمایتی و اجتماعی با رویکرد توانمندسازی – تقویت ارتباطات مردم محله با مسجد  – تقویت مسوولیت اجتماعی افراد در محله – مردمی شدن حمایت های اجتماعی – واگذاری امور رسیدگی به نیازمندان به مردم – بهره گیری از ظرفیت های عظیم مردمی – ایجاد شبکه های تخصصی و صنفی در جهت خدمت بهتر به محرومین – اطلاع رسانی شفاف و در نتیجه افزایش اعتماد مردمی – نظارت معتمدین محله بر فعالیت های اجتماعی و ایجاد زمینه در بهره گیری حضور و تخصص مردم.

مرکز نیکوکاری امام سجاد (ع) ارسنجان که در مردادماه۹۲، مصادف با سالروز میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) همزمان با سراسر کشور با حضور امام جمعه محترم و مسوولین در مسجد امام حسین(ع) افتتاح گردید. تاکنون باهمت نیکوکاران وخیرین خدمات شایانی به فقرا و نیازمندان ارایه نموده است.

 امید است این مرکزنیکوکاری باحضور بیشتر مردم در عرصه خدمت به محرومان توفیقات بیشتری را با همکاری هیات امنای مساجد، معتمدان محله و ائمه جماعت مساجد داشته باشیم.

خداوند، روزی انسان ها را اندازه گیری و مقدّر فرمود. گاهی کم و زمانی زیاد. و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسیم کرد تا هرکس را که بخواهد، با تنگی روزی یا وسعت آن، بیازماید و با شکر و صبر، غنی و فقیر را بیازماید.» خداوند برای فقیر در مال ثروتمند سهمی قرار داده است که باید بپردازد. او باید به مستمندان و درماندگان رسیدگی کرده و آنان را از خود نراند. قلبی را شاد کند و خداوند را از خود راضی سازد. به بهسازی زندگی فقرا و محرومان نظر و عنایت داشته باشد. دستِ از کارافتادگان و بیماران را بگیرد و مشکلات زندگی آنها را مرتفع سازد. خداوند می فرماید: «نباید صاحبان ثروت و نعمت درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند، بلکه باید با خَلقْ عفو و صلح پیشه کنند و از بدی ها آسان درگذرند. آیا دوست نمی دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

فردا که دستمان از جهان کوتاه است، حسرت روزگارانی را می خوریم که می توانستیم شادی هامان را هدیه کنیم.پس امروز را دریابیم؛ امروز را که گرمی محبّت، سرمای کدورت را در پشت پنجره وا می نهد. باور داشته باش که پاداش ما، بهاری با گل های رنگارنگ خواهد بود.

سردی نگاه کودکان تنها،نیازمند بهارمهربانی شماست.

آدرس مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع):ارسنجان –خیابان سعیدیه مسجد جامع تلفن ۰۷۲۹۷۶۲۲۵۱۲

شماره حساب:   ۰۱۰۶۸۱۶۸۹۲۰۰۱   نزد بانک صادرات شعبه ارسنجان به نام مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع)

ایمیل: arsenjan.nikokari@gmail.com

منبع: ارسن نیوز