۵:۱۵:۵۴ - یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
آیا حریم قانونی رودخانه سیوند شکسته شده است؟+ تصاویر
به گزارش طنین پاسارگاد، آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی به صورت ذیل می باشد: (مصوب ۱۳۷۹/۸/۱۶ با اصلاحات شماره .۵۸۹۷۷ت‌۲۹۱۰۱ه  مورخ ۱۳۸۲٫۱۲٫۱۸ ) هیأت وزیران در جلسه مورخه۱۳۷۹/۸/۱۱ بنا به پیشنهاد شماره ۴۸۵۵۶/۳۱/۱۰۰ مورخ۱۳۷۹/۸/۳ وزارت نیرو

به گزارش طنین پاسارگاد، آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی به صورت ذیل می باشد:

(مصوب ۱۳۷۹/۸/۱۶ با اصلاحات شماره .۵۸۹۷۷ت‌۲۹۱۰۱ه  مورخ ۱۳۸۲٫۱۲٫۱۸ )

هیأت وزیران در جلسه مورخه۱۳۷۹/۸/۱۱ بنا به پیشنهاد شماره ۴۸۵۵۶/۳۱/۱۰۰ مورخ۱۳۷۹/۸/۳ وزارت نیرو به استناد ماده (۵۱) قانون توزیع عادلانه آب – مصوب ۱۳۶۱ – آئین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱-اصطلاحات مندرج در این آئین نامه از نظر اجرای مقررات آن در معانی ذیل به کار می رود:

الف- رودخانه: مجرائی است طبیعی که آب به طور دائم یا فصلی در آن جریان داشته باشد.

ب- نهر طبیعی : مجرائی است طبیعی که آب بطور دائم یا فصلی در آن جریان داشته  ودارای حوضه آبریزی مشخصی نباشد.

پ- مرداب : زمین باتلاقی مسطح وپستی است که دارای یکی یا تعدادی آبراهه باشد ومعمولا در مد دریای بزرگ دریازیرآب رود  همچنین اراضی پستی که در مناطق غیر ساحلی در فصول بارندگی وسیلاب غرقاب شده  ومعمولا در تمام سال حالت باتلاقی داشته باشد.

ت- برکه: اراضی پستی است که در اثرجریان سطحی وزیرزمینی آب درآنها جمع شده وباقی می ماند.

ث- مسیل: مسیل مجرائی طبیعی است که سیل حاصله از باران وبرف ورگبارها موقتا در آن جریان پیدا می کند.
ج- مسیل متروک:  مجرائی است طبیعی که تحت تاثیر عوامل طبیعی یاغیرطبیعی امکان حدوث سیلاب در آن وجود نداشته باشد.

شبکه های آبیاری و زهکشی و کانال ها : مجاری مستحدثه ای هستند که به منظور آبرسانی ، سالم سازی اراضی و یا انتقال آب ایجاد شده یا می شوند.

ح- بستر: آن قسمت از رودخانه ، نهر یا مسیل است که در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژیک وداغاب وحداکثر طغیان با دوره های برگشت مختلف وسیله وزارت نیرو ویا شرکتهای آب منطقه ای وآب وبرق خوزستان تعیین می شود.

– دوره برگشت طغیان رودخانه ها در محدوده شهرها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی ومعماری تعیین وجهت برآورد سیلاب با تناوب  مورد نظر به وزارت نیرو وشرکتهای‌آب منطقه ای وآب وبرق خوزستان تعیین می شود.

– تعیین بستر در خارج از محدوده شهرها براساس حداکثر طغیان با دوره برگشت ۲۵ ساله بوسیله وزارت نیرو وشرکتهای آب منطقه ای وآب وبرق خوزستان تعیین میشود ودر مناطقی که ضرورت ایجاب نماید سیلاب با دوره برگشت کمتریا بیشتر از ۲۵  ساله  ملاک محاسـبه قرارگیرد شـرکتهای فوق الذکر حسـب مورد با ارائه نقشه های مربوط وتوجیهات فنی از حوزه ستادی وزارت نیرو مجوز لازم را اخذ خواهند نمود.

– تغییرات طبیعی بستر رودخانه ها، مسیل ها یاانهار طبیعی در بستر سابق تاثیری نداشته وبستر سابق کماکان در اختیار حکومت اسلامی است لیکن حریم برای آن منظور نخواهدشد.

خ- حریم: آن قسمت از اراضی اطراف رودخانه ، مسیل ، نهر طبیعی یا سنتی مرداب وبرکه طبیعی است که بلافاصله پس از بستر قرارداد وبه عنوان حق ارتفاق برای کمال انتفاع وحفاظت آنها لازم است وطبق مقررات این آئین نامه توسط وزارت نیرو یا شرکتهای آب منطقه ای وآب وبرق استان تعیین می گردد.

حریم انهار طبیعی، رودخانه ها و مسیلها (اعم از اینکه آب دائم یافصلی داشته باشند) و مرداب ها و برکه های طبیعی برای عملیات لایروبی و بهره برداری، از یک تا بیست متر و برای حفاظت کیفی به رودخانه ها، انهار طبیعی و برکه ها تا یکصد و پنجاه متر (تراز افقی) از منتهی الیه بستر خواهد بود که بسته به مورد و نوع مصرف و وضع رودخانه، نهر طبیعی و برکه به وسیله وزارت نیرو یا شرکت های آب منطقه ای تعیین می گردد. حریم کیفی برای رودخانه ها، انهار طبیعی و برکه ها مقطوعاً یکصدو پنجاه متر خواهد بود. سیاهه رودخانه های یاد شده توسط سازمان های آب منطقه ای تعیین و برای اطلاع عموم اعلام خواهد شد.

به گزارش طنین پاسارگاد، در منطقه ورودی سد سیوند و ملک شخصی آقای ف. ض پس از بررسی وحضوردر آنجا  متوجه شدیم که وی پس از قطع درختهای صنوبر وگود برداری در بستر رودخانه (که  البته گفته می شود مقداری از آن زمین  جزء مستثنیات نامبرده می باشد) اقدام به کشت محصولات کشاورزی کرده است.

اما موضوعی که نگرانی تعدادی از شهروندان را داشته است تخطی از حریم قانونی توسط این شخص می باشد که انصافا این نگرانی هم  از سوی مردم به جاست.

ما در این زمان قصد قضاوت در این زمینه را اکیدا نداریم ونخواهیم داشت  ولی طبق اصول و وظیفه یک رسانه انقلابی بر خود دانستیم که این موضوع را پیگری کنیم و امیدوریم متولیان پیگیر این موضوع باشند و جواب را نیز از طریق این رسانه به ما و مردم اعلام کنند.

این درحالی است که منطقه ذکر شده یک منطقه تفریحی گردشگری است که در همان زمانی که ما به جهت گرفتن تصویر به آنجا رفته بودیم ،افرادی که آنجا به جهت گردش وتفریح حضور داشتند به شدت از این موضوع گلایه مند وشاکی بودند واز ما خواستار پیگیری تا حل کامل این مشکل شدند.

بر چسب ها:

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر