خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۴/۲۱ ۱۵:۰۸
شناسه خبر : 20328

اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۹۰

معاونت اجتماعی  فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح، توجه شهروندان و کارفرمایان را به نکاتی چند در این خصوص به شرح ذیل جلب می نماید.   ۱ – دفاع از استقال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس ...

718650

معاونت اجتماعی  فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح، توجه شهروندان و کارفرمایان را به نکاتی چند در این خصوص به شرح ذیل جلب می نماید.

 

۱ – دفاع از استقال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور(۱۸ سال تمام) دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون می باشند.

 

۲ – خدمت وظیفه عمومی یکی از ارکان توان رزمی نیرو های مسلح و بنیه دفاعی کشور بوده و بخش عمده ای از نیاز نیروهای مسلح از کارکنان وظیفه تأمین می گردد و هرساله تعدادی مشمولین وظیفه با عدم تمکین به قانون خدمت وظیفه عمومی مرتکب غیبت شده که علاوه بر عدم تأمین نیروهای مسلح و دستگاه های غیر نظامی، مشکلاتی را برای جامعه و خانواده ها ایجاد می کنند و با استمرار غیبت زمینه های ارتکاب جرم در بین این جوانان افزایش می یابد.

 

۳ – قانون گذار در موارد ۱۰ و۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۹۰ به منظور پیشگیری از وقوع غیبت، محرومیت های اجتماعی از جمله موارد زیر را برای مشمولین غایب در نظر گرفته است:

 

۱) ممنوعیت دریافت هرگونه وام، کمک های کشاورزی، صنعتی، دامداری، مسکن از طریق بانک ها، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی.

 

۲) ممنوعیت استخدام به هرصورت (رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت) در وزارتخانه ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت، بانک ها، نهادهای قانونی و…

 

۳) ممنوعیت اشتغال در کارخانه ها، شرکت ها، آموزشگاه ها، کارگاه ها،بنگاه ها، مغازه ها و…

 

به موجب ماده ۶۳ قانون خدمت وظیفه عمومی، استخدام کننده یا استخدام کنندگان مشمولین غایب در وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادها به کسر نصف حقوق از شش ماه تا یکسال و در صورت تکرار سه مورد یا بیشتر به انفصال دائم از خدمت توسط دادگاه صالحه محکوم خواهند شد.

 

همچنین به موجب ماده ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در موسسات دولتی و غیر دولتی از قبیل، کارخانه ها، شرکت ها، آموزشگاه ها، کارگاه ها، بنگاه ها، مغازه ها، تعمیرگاه ها به کار گیرند، توسط نیروی انتظامی، وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت و معدن و تجارت شناسایی، به محاکم صالحه قضایی معرفی و مجازات این افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر، هزینه سالانه  سه سرباز است.

 

هزینه یک سرباز در سال ۹۴ توسط ستاد کل نیرو های مسلح مبلغ ۴۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال تعیین گردیده است.