خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۶/۰۶/۲۸ ۱۲:۵۸
شناسه خبر : 20534

اجرای پنجمین مرحله طرح جونده کُشی

در راستای مهار بیماری سالک پنجمین مرحله عملیات جونده کشی در مناطق آلوده به سالک در سطح شهرستان مرودشت اجرا شد.   به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت پنجمین و آخرین مرحله از طرح جونده کُشی، با همکاری نیروهای بهورز و کارشناسان مبارزه با بیماری ها در شعاع یک کیلومتری شهر مرودشت ...

در راستای مهار بیماری سالک پنجمین مرحله عملیات جونده کشی در مناطق آلوده به سالک در سطح شهرستان مرودشت اجرا شد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت پنجمین و آخرین مرحله از طرح جونده کُشی، با همکاری نیروهای بهورز و کارشناسان مبارزه با بیماری ها در شعاع یک کیلومتری شهر مرودشت برگزار شد.

 

دکترعلیرضا عامری با اشاره به انجام ۵ مرحله  از طرح جونده کشی در سال جاری گفت: این طرح از اردیبهشت ماه آغاز شد و تا شهریور ماه، پنج مرحله از آن اجرا شده است که امیدواریم مانند سالهای گذشته، شاهد کاهش آمار سالک در شهرستان باشیم.

 

مسوول واحد مبارزه با بیماریها با اشاره به کاهش آمار سالک در سال ۹۵ افزود: حاصل فعالیتها در طرح مبارزه با سالک در سالهای گذشته، کاهش ابتلا به سالک از تعداد یک هزار و ۶۴۴ نفر در سال ۹۴ به ۶۴۴ نفر در سال ۹۵ بود که این آمار حدود ۵۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

دکترعامری در مورد نیاز به همکاری ادارات در مبارزه و پیشگیری از سالک افزود: امیدواریم با اجرای طرح مبارزه و پیشگیری  از سالک بتوانیم آمار را کاهش دهیم که این امر مستلزم همکاری سایر سازمان ها و ادارات مرتبط در شهرستان می باشد.

 

وی در خصوص بیماری سالک و راه انتقال آن گفت: سالک، از مهمترین بیماریهای پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل، هنگام تغذیه و خونخواری به انسان انتقال می یابد. عامری در مورد پشه سالک و محل زندگی آن گفت: ناقل سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی (فلبوتوموس) می باشد که به صورت جهشی پرواز می کند. پشه خاکی در تمام طول سال فعال بوده ولی بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریورماه و محل زندگی آن در طول روز پناهگاه های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، پشت اشیاء، زیر درختان، کودهای حیوان و لانه پرندگان می باشد و معمولأ در مناطق و خاکهای مرطوب تخم ریزی می کند.

 

به گفته وی، مبارزه با جوندگان از جمله موشهای صحرایی، اتلاف و معدوم کردن سگهای ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کودهای حیوانی، نصب توری های دانه ریز بر روی در و پنجره ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده، ،تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی از راه های پیشگیری از سالک می باشد