۱۶:۳۶:۳۹ - پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴
احیاء جنگل در دهستان سر پنیران پاسارگاد با مشارکت مردم
به گزارش وبلاگ رویدادهای پاسارگاد، دهستان سرپنیران واقع در شمال شرقی شهرستان پاسارگاد، چند سالی است که دچار بحران خشکسالی است و سطح وسیعی از جنگل های این دهستان، خشک و کشاورزی و دامداری دراین منطقه بحران زده، با مشکل مواجه شده است.  برداشت بادام کوهی ( بنه) ازجنگل های این منطقه، یکی از راه

r4e4_1

به گزارش وبلاگ رویدادهای پاسارگاد، دهستان سرپنیران واقع در شمال شرقی شهرستان پاسارگاد، چند سالی است که دچار بحران خشکسالی است و سطح وسیعی از جنگل های این دهستان، خشک و کشاورزی و دامداری دراین منطقه بحران زده، با مشکل مواجه شده است.  برداشت بادام کوهی ( بنه) ازجنگل های این منطقه، یکی از راه های ممر درآمد مردم بود که متاسفانه بر اثر خشکسالی، استفاده بی رویه از جنگل، قطع کردن درختان برای سوخت زمستانی و برداشت بی رویه آب از چاه های آب کشاورزی، این امر بر معیشت مردم تأثیر گذاشته است.

وسعت خشکسالی در این منطقه به حدی است که امروزه دیگر از جنگل های سرسبزی که سرپنیران را احاطه کرده بود، خبری نیست و فاصله روستا با جنگلهای منطقه به چندین کیلومتر می رسد!

درهمین راستا، اداره منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد به کمک اهالی روستای کَتوری، اولین گام را برداشته و اهالی روستا در تمام سنین، در یک اقدام هماهنگ ومشارکتی اقدام به بذرکاری در زمین های بیابانی نزدیک روستای خودکردند.

جمعی از اهالی روستا، در گفتگویی کوتاه ضمن یادآوری خاطرات جنگل های سرسبز گذشته وافسوس از کوتاهی در نگهداری جنگل ها، اظهار داشتند: امروز ما می خواهیم دوباره و با دستان خود، جنگل تخریب شده را احیاء کنیم. از خداوند متعال نیز می خواهیم که باران رحمتش را بر این دانه ها، نازل نماید تا دوباره جنگل و سرسبزی به روستایمان برگردد.

درهمین راستا، خسروانی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد نیز گفت: در شهرستان پاسارگاد، بیش از ۱۴۰ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که در سال های گذشته بر اثر استفاده بی رویه از جنگلها و چرای مفرط و خشکسالی، سطح وسیعی از این جنگل ها کاهش یافته و در واقع، بیابان به سمت روستاها و شهرها در حال توسعه است.

خسروانی افزود: اخیرأ کار احیاء وغنی سازی جنگلها در دستور کاراداره منابع طبیعی قرار گرفت که در همین راستا با مشارکت مردم ۱۲روستای دهستان سرپنیران در سطحی بالغ بر۹۰ هکتار را در برنامه قرار داده ایم.

وی بابیان اینکه جهت غنی سازی و احیاء جنگلها در حال حاضر گونه هایی همچون بنه – کیکُم- ارژن- وبادام کوهی را  بذر کاری می کنیم گفت: در صورت همکاری مردم، بهره برداران ومرتع داران وهمچنین تامین اعتبار لازم سطح غنی سازی جنگلها ی تخریب شده را افزایش خواهیم داد.
خسروانی ادامه داد: سال های گذشته آتش سوزی هاییی  براثر بی احتیاطی افرادی که وارد عرصه های جنگلی می شدند را داشته ایم و همین مسئله باعث شده که سطح قابل توجهی از جنگل های ما، دچار حریق شود که قصد داریم در برنامه احیاء، این مناطق را نیز احیا کنیم.

7ht7_5

5pb_7

9a6v_2


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر