۵:۲۱:۰۵ - دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳
«اخذشهریه درمدارس دولتی» واجب، مستحب یاحرام؟!
* قاسم مستقیم مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: ثبت نام دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل صورت میگیرد و دریافت شهریه نیز ممنوع است. * قاسم جعفری عضو کمیسیون

12253_654

* قاسم مستقیم مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: ثبت نام دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی عادی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل صورت میگیرد و دریافت شهریه نیز ممنوع است.

* قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون اساسی، ارایه آموزش در مدارس دولتی رایگان است و این کمیسیون هر گزارشی مبنی بر تخلفات صورت گرفته در اخذ شهریه از دانش آموزان در این مدارس را پی گیری می کند.

 

***

 

حکایت شهریه در مدارس دولتی و وجوب یا استحباب دریافت آن، از آن دسته حکایت های تاریخی است که واقعیت آن هیچگاه بر بندگان از همه جا بی خبری چون ما روشن نشده و احتمالا به این زودی ها نیز روشن نخواهد شد.

 

این که هر ساله و در ابتدای سال تحصیلی جدید و فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس بی شمار دولتی، وزیر محترم آموزش و پرورش و همکاران سختکوش ایشان طی نطق های فراوان و صدور دستورالعمل های مکرر، اخذ شهریه از والدین جهت ثبت نام را عملی غیر قانونی می شمارند، حرکتی خوب است اما آن چه بیش از سخنرانی و صدور دستورالعمل اهمیت دارد «ضمانت اجرایی این دستورات و نطق هاست» که همچنان بر والدین سرگردان پوشیده مانده است.

 

هر چند مشکلات بی شمار مدارس دولتی، کاهش بودجه های دولتی و ضرورت حرکت بسوی آموزش های نوین، نیازمند منابع مالی جدید است اما بهتر نیست وزارت محترم آموزش و پرورش تکلیف خود را یک بار برای همیشه با این مسئله روشن کرده و یاحداقل سامانه ای پاسخگو و کارآمد را برای انعکاس نظر والدینی که به اجبار شهریه مدارس دولتی را می پردازند، راه اندازی و معرفی نماید؟

 

به نظر می رسد که در نبود نظارت هوشمند و شفاف، «ممنوعیت اخذ شهریه از والدین در مدارس دولتی» در حد شعارهای روی دیوارهای مدارس باقی مانده و مدیران محترم مدارس نیز با آگاهی از ضعف اجرایی موجود و فقدان نظارت موثر، مبالغ مورد نظر خود را تحت عناوین مختلف و از جمله «کمک اختیاری به مدارس!» اخذ می نمایند…

 

شهرستان مرودشت نیز از این قاعده مستثنی نیست و والدین محترم هنگام مراجعه به مدارس با انواع و اقسام جملات مطالبه گرانه مواجه شده و دست آخر نیز مجبور به پرداخت شهریه های اعلامی هستند. کار بجایی رسیده که سامانه پیامکی برخی مدارس دولتی پیامی به این مضمون را برای والدین ارسال می نماید: «والدین محترم، ثبت نام فرزندان شما در سال جدید، منوط به تسویه حساب شهریه سال قبل است» و این یعنی وضع قوانین دلخواه در مدیریت مدارس!

 

امیدواریم بالاخره یک نفر پیدا شده و تکلیف این موضوع را روشن کند که اخذ شهریه در مدارس دولتی از نظر قانون، واجب، مستحب یا حرام است؟

 

«تحریریه هفته نامه مرودشت»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر