۱۱:۲۸:۲۷ - چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳
این نسخه را چه کسی پیچیده است؟ به بهانه برکناری رضا صالحی از تیم پویندگان تلاش
پارس دشت، محمد دبیری- سهم و نقش ورزش در سلامت و نشاط یک جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و فوتبال در میان تمامی ورزش ها، به دلیل جذابیت های منحصر به فردش به یک صنعت پرسود و درآمد تبدیل شده و حتی در بعضی موارد، رنگ و بوی سیاسی نبز به خود گرفته است.

IMG-20141217-WA0006
پارس دشت، محمد دبیری- سهم و نقش ورزش در سلامت و نشاط یک جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و فوتبال در میان تمامی ورزش ها، به دلیل جذابیت های منحصر به فردش به یک صنعت پرسود و درآمد تبدیل شده و حتی در بعضی موارد، رنگ و بوی سیاسی نبز به خود گرفته است.

 

بر علاقه مندان پوشیده نیست که در شهرما، فوتبال از روزهای خوب خود فاصله گرفته است؛ از روزهایی که زمین های خاکی به جولانگاه استعدادهای بی بدیل تبدیل شده بود، از روزهایی که  در هر خیابان این شهر، حداقل یک تیم مدعی وجود داشت و رقبای شهرستانی، در تمامی رده های سنی از پیش باخته به میدان می آمدند.

 

لیگ فوتبال شهرطی چند سال گذشته، به دلیل عدم توجه به سنین پایه و مدارس فوتبال، بازدهی مطلوبی نداشته تا به دلیل کم شدن تعداد بازیکنان، شاهد حضور تیم هایی از روستاها و بخش ها و حتی زرقان، در لیگ مرودشت باشیم. براستی بازده و ماحصل مدارس آموزشی برای فوتبال شهر چه بوده است؟ آیا با حضور تنها یک یا دو تیم از شهر مرودشت در این لیگ، می توان به آینده فوتبال مرودشت امیدی بست؟ عدم توجه به آموزش در سنین پایه، تربیت داور و مربی و… گواهی روشن بر این مدعاست که فوتبال شهر از سوء مدیریت می برد و برای ظهور تک چهره ها در این میان، نمی توان جزء علاقه و استعداد ذاتی، دلیل دیگری را متصور بود.

 

چند سال پیش زمزمه های حضور مجدد خلیج در لیگ کشور با حضور جمعی از بازیکنان غیر بومی و نام های مطرح برای مربیگری، هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت تا اینکه درخشش تیم پویندگان در مرحله اول لیگ دسته سوم کشور با کادر و بازیکنان بومی، بارقه هایی از امید را در دل ها زنده کرد و شور و هیجان را به میان جوانان این شهر آورد، تا جایی که نتایج این تیم، به صورت پیامک و به طور زنده از استادیوم به اطلاع همشهریان علاقه مند می رسید اما خبر برکناری رضا صالحی، سرمربی جوان و موفق این تیم، بزرگترین ضربه ای بود که در آستانه مسابقات حساس مرحله دوم لیگ دسته سوم کشور، بر پیکره این تیم وارد شد.

 

اگر در عزل و برکناری یک مربی، دو دسته عوامل ورزشی و یا غیر ورزشی را دخیل بدانیم با توجه به اینکه این مربی بومی سابقه صعود مقتدرانه ازگروه مرگ لیگ استان را در کارنامه دارد (گروهی که شش تیم شیرازی مدعی و صاحب امکانات در آن حضور داشتند) و در تمامی هفته های مرحله اول لیگ دسته سوم کشور نیز صدرنشینی را حفظ کرده است، افکار عمومی به سمت و سوی دخالت عوامل غیر فنی و غیر ورزشی کشیده می شود.

 

نکته جالب این است که تمامی مربیانی که زمزمه های نشستن آنان بر صندلی مربیگری پویندگان تلاش به گوش می رسد (اصغر اکبری – محمد عباسی و … ) در تقابل با این مربی موفق و جوان، قافیه را باخته اند. وضعیت اسف بار فوتبال شیراز و جایگاه نازل استان فارس در کشور نشان می دهد که “آزموده را آزمودن خطاست”.

 

ای کاش جناب جاشکی که به عنوان مالک باشگاه زحمات زیادی را متقبل شده اند، قصد و منظور خود را از این تغییر آن هم در آستانه مسابقات حساس پیش رو مشخص نمایند. در تمامی دنیا نگاه به به باشگاه های ورزشی، یک نگاه ورزشی صرف نبوده و در میان بنگاه های موفق اقتصادی، می توان نام هایی مانند بارسلونا، منچستر یونایتد و بایرن مونیخ را نیز به وضوح مشاهده نمود که در کنار تأمین مخارج خود، به درآمدزایی هم روی آورده اند. اگر جناب جاشکی نیز با نگاه اقتصادی به سرمایه گذاری در ورزش روی آورده اند (که برای تأمین مخارج باشگاه قابل درک است) شایسته تر بود که گوشه چشمی هم به خواست و اراده جوانان این شهر مبنی بر ادامه مسابقات با همین کادر بومی داشته باشند.

 

سوال دیگر این است که اگرمسئولین محترم شهر  به منظور حمایت از پویندگان تلاش، امتیازاتی را به ایشان اختصاص دهند و در آینده، به استناد خصوصی بودن باشگاه، جناب جاشکی تصمیم به انتقال تیم به شهر دیگر بگیرند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟؟؟ حداقل این انتظار می رود که مسئولین شهر، در کنار حمایت از باشگاه، شرایطی را نیز برای باقی ماندن تیم در این شهر  پیش بینی نمایند.

 

حتی صرف برگزاری مسابقات در مرودشت هم از میزان علاقه و توجه جوانان به این تیم خواهد کاست کما اینکه در برنامه های ورزشی مانند نود، شاهد گلایه ها و شکایت های شهروندان قم و همدان از تمرین تیم ها درتهران و برگزاری مسابقات در این شهرها بوده ایم.

 

سکوت آقایان حبیبی (رییس اداره ورزش) و شجاعی (رییس هیئت فوتبال ) در قبال موضوع تغییر مربی در آستانه مسابقات  حساس تیم با توجه به این نکته که خود از خاک خورده های فوتبال هستند و شرایط و عواقب تأثیر روانی چنین موضوعی را بر این تیم می دانند مایه تعجب فراوان است! شاید عدم سکونت این عزیزان در شهر و یا بومی نبودن جناب جاشکی این تصور را به وجود آورده است که  در قبال دلخوری و دلزدگی جوانان این شهر، دینی بر گردن آنها نبوده و نیست؟!

 

در روزگاری که فوتبال به دلیل جاذبه های فراوان به اهرم و ابزاری در مناقشات سیاسی تبدیل گردیده همان گونه که در سال های گذشته شاهد بوده ایم نمایندگان شهر های مختلف، سعی در گرفتن امتیاز باشگاه برای حوزه انتخابیه خود داشته اند، عدم اجابت خواسته قاطبه شهروندان مبنی بر بومی ماندن بازیکنان و کادر تیم پویندگان تلاش  و حفظ  تمام و کمال این باشگاه، جای سؤال است! و یا در برهه ای که شهرداری ها به عنوان اسپانسر نقش به سزایی را در رشد و گسترش ورزش دارند، نشست ها با شهردار محترم نیز نتیجه ملموسی را در پی نداشته است و آنچه که در این بین لحاظ نگردیده زحمت ها و تلاش های رضا صالحی به عنوان یک مربی موفق در شهر است.

 

شاید در روزگاری که در جلسه تودیع و معارفه رییس هیئت فوتبال و هم اندیشی با پیشکسوتان فوتبال مرودشت، از همه چیز و همه کس تشکر می شود جزء جعفر آزادی، مرحوم بهمن محمودی، مرحوم مسعود حسینی و… که در تربیت نسل طلایی فوتبال این شهر نقش داشته اند، انتظار توجه به جوانان شایسته این شهر و حفظ شأن و جایگاه آنان از سوی نماینده و شهردار محترم  کمی  زیاده خواهی بنظر برسد!!!
به نوبه خود و به عنوان شهروند این شهر از زحمات رضا صالحی و بازیکنان تیم پویندگان تلاش، تشکر نموده، برایی ایشان سلامت و سعادت راآرزومندم و امیدوارم چنین نسخه هایی برای فوتبال و ورزش این شهر پیچیده نشود.

محمد دبیری
mddabiri@yahoo.com

  1. ی خاطره   آذر ۲۶, ۱۳۹۳  

    نمیدونم این اقای صالحی چطور ادمی هستا ولی یادمه اون سالها قبل یه سال معلم ورزش دبستان مباشری بود.معلم خوبی نبود.اصلا دلسوز نبود خیلیم بد اخلاق بود.یادم نمیره اقای صالحی اونموقع چطور بیخودی منو که فقط ۹ سالم بود بی دلیل و فقط بخاطر اینکه پرسپولیسی بودم و خوشت نمیومد ازم کتک زدی

  2. دلاوری   آذر ۲۶, ۱۳۹۳  

    سلام و سپاس
    ممنون از مطالب خوبتون ..این مطالب نشون میده هنوز کسانی هستند که به فکر ورزشکاران هستند
    نظر من اینه که تا به حال هیچ کدام از مسوولین به فکر این جامعه بزرگ ورزشی مرودشت نبودن ..همیشه قهرمانان ما تو این شهر از لحاظ مالی و حمایت مسوولان صفر بودن ..امیدواریم که مسوولین جدید بتونن راهکاری پیدا کنن و قبل از هر چیز به فکر قهرمانان و ورزشکاران ما باشن…چه بسا پیگیری و حمایت از بین برود جامعه ورزشی شهر ما روز به روز رو به نابودی میرود

  3. همشهری   آذر ۲۷, ۱۳۹۳  

    حیف رضا صالحی……………………………………….

  4. محمد   آذر ۲۷, ۱۳۹۳  

    با سلام به همگی
    خواستم بگم حقیقت اینه ک اونایی ک خواستن این تیم منقرض شه با توطئه ها و کارشکنی هایی ک کردن باعث برکناری رضا صالحی شدند تا روز ب روز ب هدفشون نزدیک و نزدیکتر بشن.
    برای اون مسئولین شهر متاسفم ک هدفشون فروپاشی این تیم بسیار خوب هس.

  5. ali   آذر ۲۸, ۱۳۹۳  

    سلام
    واقعا جای تاسف بخاطر این همه سکوت

  6. sobhan   آذر ۲۸, ۱۳۹۳  

    همیشه همین طور بوده. تو مرودشت هرکس رشد کنه و بزرگ بشه افراد تنگ نظری هستن که به هر دلیل و بهانه ای بسیج بشن جلوی رشد و پیشرفتش را بگیرند. کافیه نگاهی به هنرمندان، ورزشکاران، مدیران، نخبه های علمی و … دیگر شهر بندازید

  7. باصريباصباصريقباصري   دی ۳, ۱۳۹۳  

    با سلام
    شما نمیتوانید بدون هیچ گونه اطلاعاتی از ساختار باشگاه پویندگان در مورد برکناری آقای صالحی پیش داوری و قضاوت کنید علت برکناری ایشان صرفا خواست مالک باشگاه آقای جاشکی بوده است و هیچ عامل درونی یا بیرونی دخیل نبوده است زیرا خود شخص آقای جاشکی مدرک مربیگری دارند و هدایت تیم رو در فصل جدید به عهده گرفته اند این امر باعث صرفه جویی در هزینه های باشگاه نیز میشود. همین وبس

  8. فوتبالیست   دی ۴, ۱۳۹۳  

    برادر باصری، استقلال و پرسولیس هم از همین سیستم دارن استفاده می کنند! همچین میگید صرفه جویی در هزینه ها انگار که کل مشکلات مالی پویندگان بخاطر دستمزد رضا صالحیه. ما هم باور می کنیم که هیچ هیچ عامل درونی و بیرونی در این تصمیم دخیل نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Reza   دی ۲۳, ۱۳۹۳  

    اقای خبر نگاری که با اینشون مصاحبه میکنید و اینقدر ایشون رو بزرگ کردی
    ایشون مربی در اندازه این سطح نیست، اگر اقای جاشکی باهاشون قرارداد نمی بست شما جایی براش سراغ دارید؟
    حداقل توی یکی از تیم های باشگاهی شیراز …
    یا شما از فوتبال سردر نمیاری یا از کار مربیگری سر در نمیاری. لطف کنید حقانیت رو بنویسید ایشون در این سطح نیستن
    فقط ….. و یه ……. هست
    فیزیک بدنی و لحن و ادبیاتش هم مناسب نیست

  10. من   دی ۲۳, ۱۳۹۳  

    همه مطالبو بنویسید
    سانسور نکنید

    پارس دشت:
    مخاطب گرامی، نظراتی که حاوی هرگونه توهین، تهمت و افتراء باشند، نمایش داده نخواهند شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر