۶:۴۱:۳۲ - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴
بازدید دادستان و هیات دادگستری مرودشت از کاوش های تل آجری
رییس دادگستری، دادستان و نماینده دادستان به همراه جمعی از قضات دادگستری شهرستان مرودشت، از عملیات کاوش تل آجری در نزدیکی تخت جمشید و دشت مرودشت بازدید کردند.   به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، رئیس دادگستری مرودشت در این بازدید گفت: باتوجه به کاوش های صورت گرفته

dadsetan

رییس دادگستری، دادستان و نماینده دادستان به همراه جمعی از قضات دادگستری شهرستان مرودشت، از عملیات کاوش تل آجری در نزدیکی تخت جمشید و دشت مرودشت بازدید کردند.

 

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، رئیس دادگستری مرودشت در این بازدید گفت: باتوجه به کاوش های صورت گرفته در چند سال اخیر در منطقه تل آجری، اطلاعات کشف شده و تحقیقات بدست آمده ازاین منطقه، بی نظیر است و نمادی ازغنای فرهنگی وتمدن دشت مرودشت می باشد.

 

بهنام باقری رئیس دادگستری شهر مرودشت در این باره افزود: وجود چنین آثار ارزشمند در دشت مرودشت که از کاوش کاوشگران بدست می آید، ضرورت فرآیند حفظ و نگهداری حرائم میراث فرهنگی این منطقه را بیشتر نموده، ضمن اینکه جدا از توجه اساسی و جدی به جنبه های حفاظتی آثار باستانی و ملی، می بایست توجه به عامل مهم تعامل با مردم محلی ساکن در منطقه، که در دشت تاریخی مرودشت ساکن بوده و به نوعی با حریم های درجه یک و دو و سه تخت جمشید مرتبط هستند، یک اصل مهم قلمداد گردد. حفظ ضوابط حریم توأم با فرهنگ سازی برای مردم منطقه به گونه ای که انگیزه و اشتیاق بیشتری را در جهت نگاهداری و حرمت نهادن به محدوده های حرائم و ضوابط را احساس نمایند، می تواند مردم بومی را نگهبان و محافظ همیشگی محدوده حرائم معرفی نموده و بدین ترتیب هر شخص خود ضابط قضایی خویش گردد.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در جمع هیأت دادگستری و دادستانی شهرستان مرودشت، با توصیفی از محدوده  تل آجری و عملیات کاوش در این منطقه از شهر پارسه، گفت: محدوده حریم های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر باستانی استخر که ده ها اثر بی بدیل و ارزشمند از دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی ایلامی، هخامنشی، فرا هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی در چارچوب آثار استقرار شهری، معماری، صخره ای و نقش برجسته و سنگ نوشته را در خود جای داده است، محدوده های بسته ای هستند که گستره وسیعی از دشت مرودشت و کوهستان مهر و نقش رستم را با مساحتی افزون بر ۲۹۰ کیلومتر مربع در خود جای داده است که از این مقدار ۶۵ کیلومتر مربع آن شامل محدوده حریم درجه یک با ضابطه ممنوعیت کامل هر نوع ساخت و ساز  بجز فعالیت های سطحی کشاورزی می شود. به جهت درازا طول خط بسته حریم درجه یک برابر با ۳۵ کیلومتر و برای خط حریم درجه دو افزون بر ۵۰ کیلومتر است که البته این مقدار بجز محدوده هایی می شود که از کوهستان تخت جمشید و نقش رستم گذر می کند.

 

رضایی منفرد همچنین تعامل سایر دستگاههای دولتی را در حفظ و نگهداری از حریم میراث فرهنگی، که جزء جدایی ناپذیر، از فرهنگ بشری این مرز و بوم هستند، را مهم و بررسی مواردی همچون تغییر و اصلاح الگوی کشت، کاهش آورد آب، حفر چاه های غیر مجاز، صدور مجوز کف شکنی چاه،  نحوه تخصیص سهمیه برای چاه های دارای پروانه و شهرک سازی غیر مجاز در محدوده حریم سه گانه تخت جمشید، را که از عوامل ایجاد تزلزل و در برخی موارد تخریب حریم می باشد را مستلزم یک عزم جدی و همگانی سایر دستگاه های ذیربط خواند.

 

در بخش دیگری از این بازدید نیز دکتر ابراهیم ابراهیمی معاون دادستان شهرستان مرودشت در پاسخ به این پرسش که تا کنون چه اقداماتی در خصوص حفظ حرائم تاریخی و میراث فرهنگی انجام گرفته است گفت: شعبه ویژه ای به منظور رسیدگی به پرونده‌های کیفری مرتبط با جرائم علیه آثارتاریخی و فرهنگی تشکیل شده است که با هرگونه تخلف و تعرض در عرصه میراث فرهنگی برخورد قاطع و  قانونی می‌شود.

 

معاون نماینده مدعی العموم، اظهارکرد: ساخت‌و‌سازها در حریم  میراث فرهنگی نیز مورد توجه است و حرائم و حفظ آنها موضوع مهمی محسوب می‎شوند.

 

این مسئول قضایی با یاد آوری این مطلب که در دشت مرودشت  آثار ارزشمند و  قابل توجهی وجود دارد، گفت: این موضوع موجب شده است که گاهی با حفاران غیر مجاز در این دشت مواجه باشیم که با پیگیری و نظارت میراث فرهنگی و دستگاه قضایی با توجه به جرم بودن کاوش غیرمجاز، با حفاران متخلف برخورد قاطع قضایی صورت می پذیرد.

 

در ادامه این بازدید، دکتر عسکری و پروفسور کالیری سرپرستان ایرانی و ایتالیایی هیأت کاوش تل آجری ضمن تشریح نتایج بدست آمده از کاوش، به سوالات قضات در خصوص کاوش محدوده مذکور و سایر موارد باستان شناسی مرتبط با شهر پارسه پاسخ دادند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر