۲۰:۴۰:۳۲ - پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳
با حضور رئیس جدید ارشاد اسلامی مرودشت، “فرهنگ و هنر” جان خواهد گرفت؟
هفته نامه مرودشت- سرانجام دوران سرگردانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت پایان پذیرفت و این اداره تاثیر گذار فرهنگی، رییس جدید خود را بازشناخت. گفتنی است که درشش ماه گذشته و پس از ترک این اداره از سوی وحید عالی حسینی، این اداره بدون رییس و سرپرست مانده و امور جاری اداره با

IMG_3615

هفته نامه مرودشت- سرانجام دوران سرگردانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت پایان پذیرفت و این اداره تاثیر گذار فرهنگی، رییس جدید خود را بازشناخت. گفتنی است که درشش ماه گذشته و پس از ترک این اداره از سوی وحید عالی حسینی، این اداره بدون رییس و سرپرست مانده و امور جاری اداره با تاخیر و ناهماهنگی فراوان انجام می گرفت.

 

اعتراض اصحاب فرهنگ و هنر به این وضعیت و تلاش ایشان برای انتصاب مدیر فرهنگی شهر به جایی نرسید و همکاران اداری همچون صالحی و سلیمانی نیز این مسئولیت را نپذیرفتند. شایعه حضور افرادی چون سجادیان از آموزش و پرورش، میرزایی از کمیته امداد و رحیمی از آموزش و پرورش هم بی نتیجه ماند و گرچه عبدالحسین رحیمی تا مرحله صدور ابلاغ هم پیش رفت اما بنا بدلایلی منصرف شده و سردر گمی این اداره ادامه یافت.

 

کار به جایی رسید که امام جمعه محترم مرودشت در خطبه های نماز جمعه لب به اعتراض گشوده و از بی رییس ماندن فرهنگی ترین اداره شهر گلایه کرد. سرانجام حمزه علیزاده با حکم بهزاد مریدی مدیر کل ارشاد فارس بعنوان رییس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت منصوب و معارفه گردید. جلسه معارفه با حضور سهرابی معاون مطبوعاتی استان، ظهرابی رییس حراست اداره کل و همکاران اداری و سید مختار امیری معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت در محل دفتر اداره برگزار گردید.

 

لازم بذکر است که علیزاده قبلا و طی سال های ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ ریاست این اداره را بعهده داشته است. وی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و اصالتا اهل روستای کناره مرودشت است.

 

***

آن چه که پس از بازگشت دوباره علیزاده به ارشاد اسلامی مرودشت مهم است و باید مورد سوال قرار گیرد «نحوه مدیریت فرهنگی» وی و «چگونگی پرداختن ارشاد به مقولات فرهنگی، هنری شهر» است. واقعیت موجود این است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت سال هاست که از جایگاه یک اداره سطح اول و تأثیر گذار به سطح یک اداره منفعل و رده چندم نزول کرده است. به تبع این رویداد، وقایع فرهنگی و هنری شهر نیز از موضوعی مهم و ممتاز به موضوعی فراموش شده و کم اهمیت تبدیل گردیده است.

 

نتیجه این تنزل جایگاه، بی سرپرست ماندن اداره برای مدت بیش از شش ماه بود که در تاریخ اداری شهرستان بی سابقه است. هنرمندان و اصحاب فرهنگ شهر نیز پس از مشاهده وضعیت اسف بار این اداره و دوری اش از وظایف فرهنگی کلان و خرد، راه خود را گرفته و به سراغ زندگی شخصی خویش رفتند. خلوت ماندن راهروهای این اداره که رفت و آمد و حضور هنرمندان را نشانه حیات و سرزندگی خود می دانست، اولین رهاورد این ماجرا بود. کم رنگ شدن و در ادامه فراموش شدن نقش و جایگاه این اداره در میان دستگاه های فرهنگی شهر، اتفاق دیگری بود که آرام آرام شکل گرفت و کانون تصمیم گیری های فرهنگی شهر را از این اداره به سایر دستگاه های فرهنگی چون تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، اوقاف و … منتقل کرد.

 

آسیب شناسی پروسه «تنزل جایگاه ارشاد مرودشت»، هیچ گاه از سوی مدیریت سابق اداره کل ارشاد استان –که خود نیز رویدادی مشابه را در سال های اخیر تجربه کرده بود- جدی گرفته نشد. فلذا «تجزیه و تحلیل رخدادهای گذشته» اولین و مهم ترین گامی است که باید توسط مدیریت جدید استان و شهرستان برداشته شود تا راه بر تکرار گذشته بسته شده و افق جدیدی پیش روی جامعه فرهنگی، هنری شهرستان دوم فارس گشوده شود.

 

عوامل موثر بر سرنوشت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت به شرح ذیل است:

  1. سیاست های کلان فرهنگی کشور و استان

  2. فرمانداری شهرستان

  3. حمزه علیزاده در مقام رییس جدید اداره

  4. شهروندان مرودشت

  5. جامعه فرهنگی و هنری شهرستان

* سیاست های کلان فرهنگی کشور و استان: در این مورد گرچه اداره ارشاد شهرستان قادر به ایفای نقش نیست اما اداره استان در جایگاه متولی فرهنگ و هنر استان باید رویکرد تازه ای در برخورد با ادارات شهرستانی جدید داشته و نگاه خود را به “توسعه انسانی و فرهنگی” تغییر دهد. ادارات شهرستانی، در سال های اخیر، اداره کل را در جایگاه پدر مستبد، شکاک و بازخواست کننده می دیدند و اینک زمان آن است تا اداره کل استان، نقش پدر توسعه یافته و مسئول در برابر سرنوشت فرزندان را بازی کند. وظیفه ای که با حضور دکتر مریدی در مقام مدیریت کل استان، دست یافتنی و محتمل است.

 

* فرمانداری شهرستان: فرمانداری شهرستان در جایگاه عالی ترین مرجع تصمیم گیری در امور اداری شهرستان، نقشی حیاتی دارد. نظارت بر عملکرد ادارات و بازگشایی مسیر آنان جهت خدمت رسانی بهتر و بیشتر، حداقل وظیفه ای است که از فرمانداری انتظار می رود. نگاه بیمناک به حوزه فرهنگ و دوری گرفتن تعمدی از این حوزه، انتخابی نادرست است که در صورت ادامه آن توسط فرمانداری، سرنوشت فرهنگ و هنر شهرستان را به مخاطره خواهد انداخت.

 

فرمانداری شهرستان بایست بصورت تام، پشتیبان فعالیت های فرهنگی شهر بوده و حاضر به پرداخت هزینه های مادی و معنوی جهت تثبیت جایگاه و گسترش فعالیت های این حوزه باشد. تخصیص اعتبارات فرهنگی و تدوین برنامه جامع توسعه فرهنگی شهرستان، اولویت امروز مرودشت است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 

بفرموده مقام معظم رهبری: “فرهنگ” هوایی است که در آن تنفس می کنیم و طبیعی است که فرمانداری شهرستان نباید و نمی تواند نسبت به تامین و پاسداشت هوای جامعه بی تفاوت باشد. فرماندار محترم شهرستان که خود سبقه فرهنگی دارد، چهره ای تاثیر گذار بر سرنوشت و آینده این حوزه است.

 

* حمزه علیزاده در مقام رییس جدید اداره: بی شک، نقشی که رییس جدید اداره در روزهای پیش رو ایفا خواهد نمود، نقشی مهم است. این نقش می تواند از ادامه سیاست های گذشته و دور ماندن از بلوغ فرهنگی شروع شده و یا به ایفای نقش جدید و بازپس گیری جایگاه از دست رفته اداره ارشاد منتهی گردد.

 

اداره کنونی نیازمند بازنگری در حوزه کارکردهای درونی و بیرونی است. ایجاد نظم و دیسیپلین اداری و تثبیت روابط انجمنی از دست رفته، وظیفه ای است که باید در دستور کار حمزه علیزاده قرار گیرد. کم اهمیت پنداشتن انجمن های فرهنگی، هنری حاصلی جز تهی ماندن دست اداره ارشاد از ارائه تولیدات فرهنگی و سرخوردگی جامعه هنری شهر نخواهد داشت.

 

ترمیم روابط برون سازمانی و بازیافت جایگاه اداره در شورای اداری شهرستان، گام مهم دیگری است که باید توسط مدیر جدید برداشته شود. به مصداق قول:” نگه داشتن حرمت امامزداه با متولی است!” اداره ای که می خواهد دارای جایگاه شود، خود باید پیش قدم شده و ارزش بخشی به خویش را در دستور کار قرار دهد. ترمیم وجهه از دست رفته ارشاد گرچه سخت است اما با بهره گیری از توان موجود و مشورت با اهالی فن، کاری ممکن و دست یافتنی است.

 

* شهروندان مرودشت: نقل قولی است که می گوید “مرودشتی ها بیش از حد صبور و از خود گذشته اند” این از خود گذشتگی تا بدان جاست که پیگیری حقوق شهروندی و قانونی خویش را نیز وا گذاشته و مطالبه گر حقوق عمومی خویش در حوزه های اجتماعی نیستند. نمونه بارز آن بی سرپرست ماندن شش ماهه اداره فرهنگ شهر و عدم پرسشگری شهروندان از چگونی و کم و کیف این ماجرا بود. شهروندان شریف مرودشت که همواره بیشترین آسیب های فرهنگی را متحمل شده و بعضا – و به نادرستی- متهم به اتفاقات سوء در حوزه فرهنگ عمومی گردیده اند، حق دارند و بایست مطالبه گر حقوق خویش در حوزه فرهنگ باشند. توسعه متوازن فرهنگی، حق تمام مردم شریف و آگاه ایران زمین است و استقرار پایگاه ای فرهنگی در شهرستان مرودشت، مطالبه ای درست است که نباید فراموش شود.

 

کمبود شغل و منابع درآمدی، ابتلا به ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در کنار جوان بودن جامعه شهرستان، حقیقتی است که در صورت رها شدن به حال خویش، پروسه ای معیوب را شکل خواهد داد که محصول آن، جوانان سرخورده و آسیب دیده است. خانواده های مرودشتی برای دور ماندن از آن چه به فرمایش رهبر هوشمند انقلاب “شبیخون فرهنگی” است، چاره ای جز جدی گرفتن وقایع فرهنگی، هنری شهر و ارزش بخشی به داشته های خویش ندارند. حضور مسئولانه در اتفاقات فرهنگی و حمایت از فرزندان هنرمند شهرستان، حداقل وظیفه ای است که کوتاهی از آن، حسرت های آینده را به ارمغان خواهد آورد.

 

* جامعه فرهنگی و هنری شهرستان: بنا به قول شریفه “ان الله لایغیر مابقوم…” سرنوشت هیچ جامعه ای بدون حرکت و تعالی افراد آن جامعه تغییر نمی کند. جامعه فرهنگی هنری شهرستان متشکل از صدها هنرمند پیشکسوت و جوان، تجربه کافی برای تصمیم گیری پیرامون چگونگی حرکت در فضای امروزی جامعه را دارد. آسیب های رخ داده در فضای فرهنگی کشور طی سنوات گذشته، درس بزرگی بوده تا جامعه فرهنگی هنری شهر بخوبی امروز بتواند خود را از حاشیه های حوزه فرهنگ دور نگه دارد.

 

برگزاری مجامع کارشناسی شده، جشنواره های شکیل و موزون، تولیدات هوشمندانه و اثرگذار، بایست در دستور کار جامعه فرهنگ و هنر شهرستان قرار گیرد. توان نرم افزاری اعضای انجمن های هنری، در کنار بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت قوانین فرهنگی، چراغ راه ارشاد اسلامی مرودشت در ارائه هرچه بهتر تولیدات ماندگار خواهد بود.

 

«تحریریه هفته نامه مرودشت»

  1. هنرمند   اسفند ۹, ۱۳۹۳  

    چطور شد که اومد؟ ها؟ چطور شد؟

  2. عکاس   خرداد ۱, ۱۳۹۴  

    ما که بعداز گذشت حدود سه ماه هنوز تغییراتی ندیدیم متاسفانه!!!


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر