۱۵:۵۱:۵۹ - پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵
بزرگداشت حافظ در دانشگاه آزاد مرودشت
مهمترین انگیزه رویکرد گسترده مردم به شعر حافظ، معماری کلام اوست.   خبرگزاری آنا- دکتر کاووس حسن لی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در نشست علمی “حدیث سرو و گل و لاله” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با بیان این که پیوند هنری واژگان و تراکم معنایی در شعر حافظ مانند قصری زیبا و

img_2278

مهمترین انگیزه رویکرد گسترده مردم به شعر حافظ، معماری کلام اوست.

 

خبرگزاری آنا- دکتر کاووس حسن لی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در نشست علمی “حدیث سرو و گل و لاله” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با بیان این که پیوند هنری واژگان و تراکم معنایی در شعر حافظ مانند قصری زیبا و باشکوه با گچ بری ها و تزئینات چشم نواز و تالارهای تو در توست، گفت:

 

در کارگاه خیال حافظ، واژه های ساده و بی تأثیر زبان، به پدیده ای هنری تبدیل می شوند.

 

دکتر حسن لی که در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مرودشت سخن می گفت، شعر حافظ را به منشوری چند رویه تعبیر کرد و افزود: از هر سو که به شعر حافظ بنگریم، فروغی دیگر، رنگی دیگر و نقشی دیگر بازمی یابیم.

 

مدیر قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی استان فارس، انگیزه دیگر مردم برای روی آوردن به اشعار حافظ را مفاهیم اجتماعی موجود در کلام او ذکر کرد و افزود: لبه تیز تیغ انتقادی حافظ همواره به طرف تظاهر و تزویر و ریاست و هیچ یک از شاعران ایرانی به شیوایی و دل ربایی حافظ، حساب این جماعت دغل کار و دروغ پرداز را نرسیده است. او ابزارهای زهد و عوام فریبی را به طنز می گیرد و سکه آنان را بی اعتبار می کند.

 

وی فراخوانی عمومی به شادمانگی را یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به شعر حافظ دانست و افزود: حافظ در عین درک رنج و درد مردم، فراخوانی به شاد زیستن و مهر ورزیدن را فراموش نمی کند و شعر او بازتاب هنری همین احساس و بیان شیوای همین باور است.

 

دکتر حسن لی با بیان این که حافظ، فریادگر رنج های قوم خود می باشد، گفت: دیوان حافظ را می توان کتاب تعبیر خواب ملت ایران دانست؛ کتابی که رویای چند صد ساله ملت ایران را آشکارا تفسیر می کند و مردمی که علاقمندند تا تعبیر خواب خویش را بدانند، به دیوان او روی می آورند.

 

مدیر مرکز حافظ شناسی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حافظ هنرمندی آفرینش گر است که پدیده های پیرامونش را هربار از زاویه ای تازه تماشا می کند و نگاهش هم یکنواخت و بی تغییر نیست.

 

وی با اشاره به این نکته که رسیدن به یک هستی شناسی یکدست و دست یابی به “ شناخت جهان بینی حافظ” از راه غزل های او، مانند گرفتن ماهی با دست از رودخانه است، گفت: همه کسانی که تاکنون در پی بازنمودن جهان بینی روشن و بی خلاف برای حافظ بوده اند، ناگزیر بخشی از سروده های او را نادیده گرفته و از آن چشم پوشیده اند.

 

در ادامه این مراسم، دکتر فریبا رئیسی عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت و دبیر علمی این نشست ضمن بیان فعالیتهای فرهنگی و ادبی کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی در این واحد، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون دانشگاه در حرکتی فرهنگی اقدام به برگزاری سلسله نشست ها و همایش های ادبی و علمی نموده که مهمترین آنها بزرگداشت مفاخری چون سعدی، فردوسی، خیام و حافظ بوده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اهمیت شناخت اشعار حافظ در بین مردم اشاره کرد و گفت: اکثر سروده های حافظ از دید جامعه شناسی و انسان شناسی قابل تامل است. حافظ از دیدگاه امروزی، جامعه شناسی آگاه است که توانسته همه نهادهای جامعه خویش را در برخورد انسان ها با یکدیگر به تصویر بکشد و همه طبقات جامعه آن روزگار را در گستره دید خواننده بگذارد.

 

گفتنی است که در ابتدای این مراسم، دکتر حبیب اله ابراهیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ضمن اشاره به این نکته که یکی از مهمترین رسالت های بخش فرهنگی در دانشگاه ها، گرامیداشت مفاخر ادبی و علمی و دینی این سرزمین، با هدف آشنا ساختن دانشجویان با این مواریث ارزشمند است، گفت: خوشبختانه کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی در این واحد راه اندازی شده که برگزاری این چنین نشست هایی از جمله فعالیت های این کمیسیون می باشد.

 

دکتر ابراهیمی در ادامه افزود: یکی از ضروریات جامعه ما پرداختن به اخلاق است، چرا که کم رنگ شدن بعضی از آموزه های دینی، در جامعه بشری امروز مشکلاتی را ایجاد کرده، از دیرباز اخلاق مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و شاعران دنیا بوده، در کشور ما هم شاعران ما به اخلاق توجه ویژه ای داشتند. ادبیات امروز می تواند با تقویت و توسعه اخلاقی خودش به تحکیم مبانی اخلاقی و اوصاف اخلاقی در جامعه کمک کند. در پایان جلسه هدیه ای به رسم یادبود به دکتر حسن لی اهدا شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر