۵:۳۵:۲۷ - دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
به بهانه باز شدن دریچه های سد: (اب را گِل نکنیم……..)
به بهانه باز شدن دریچه های سد: (اب را گِل نکنیم……..) در روزهای گذشته، باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب ، باعث گردید تا تَرکهای زشت بستر رودخانه کُر، به عنوان یک منظره دل آزار و کُریه در ورودی شهر ، برای مدتی مستور و پنهان بماند. خشکسالی های پیاپی و کاهش

به بهانه باز شدن دریچه های سد:
(اب را گِل نکنیم……..)

در روزهای گذشته، باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب ، باعث گردید تا تَرکهای زشت بستر رودخانه کُر، به عنوان یک منظره دل آزار و کُریه در ورودی شهر ، برای مدتی مستور و پنهان بماند.

خشکسالی های پیاپی و کاهش نزولات جوی، پایین رفتن سطح منابع آب زیرمینی، ساخت سدها و صدور نسنجیده و بی منطق مجوز حفر چاه و ….دست به دست هم داده تا کاهش تولیدات کشاورزی را در منطقه شاهد باشیم.

این عوامل منطقه ای در کنار سوء مصرف خانوارهای شهری، تا بدانجا پیش میرود که در بعضی مناطق مانند خیابان مدرس، بویژه در فصول گرم سال، بعضا با کاهش یا قطعی آب شرب مواجه بوده ایم.

استفاده از آب سد، از حقوق طبیعی کشاورزان همه مناطق بوده و مقاله آقای حیدری (امروز به داد کربال برسید…….) موید همین مطلب می باشد و با توجه به فصل کشاورزی، شاید این امر دیر هم صورت گرفته (رجوع به همان مقاله ) اما آیا هیچ پیش بینی و چاره ای برای رفع حداکثری این مشکل اندیشیده شده است؟

با توجه به حضور نماینده محترم شهر در کمیسیون کشاورزی مجلس و اشراف کامل ایشان بر مشکلات کشاورزان منطقه که سهم عمده ای از تولید استان را بر دوش دارند، شاید وقت آن رسیده است که با تخصیص اعتبارات ویژه، شیوه های نوین و جدید آبیاری را جایگزین کشت سنتی نماییم.

فاصله این مناطق تا سد و خشکی منطقه، و اِهتمام به این نکته که تا همین چند هفته پیش، بعضا بُده آب در جوی های شهر بیشتر از بستر رود کر بوده است، نشان می دهد باز و بسته کردن موردی دریچه های سد و حتی تاخیری چند روزه در رساندن آب به این مناطق ،حاصلی جزء کاهش تولیدات و افزایش بیکاری را در بر نخواهد داشت.

از انجا که پیش درآمد تابستان گرم پیش رو، از همین روزها قابل لمس است، قطعا ذخایر آبی سد جوابگوی مصارف کشاورزی و شهری در هیچ گوشه از کشور نخواهد بود و لزوم برگزاری کلاس های مدیریت بهینه انرژی با کمک انجمن های اولیاء و مربیان و همت نهادها و ارگانهای مرتبط و آموزش آن از سنین پایه بیشتر از گذشته به چشم می آید.

نباید این نکته را از نظر دور داشت در بُرهه هایی از زمان که همه چیز در شهر ما رنگ و بوی سیاست به خود می گیرد و بویژه در مناطقی که اقتصاد قالب مردم بر محور کشاورزی استوار است، این مایه حیات نیز بیشتر به عنوان یک ایزار سیاسی نمود پیدا کرده تا یک خدمت و وظیفه عمومی و صدور مجوزهای فُله ای حفر چاه در سال های دور به مصداق اینکه ” آب را گِل کرده ایم” گواهی بر این مدعاست.

محمد دبیری
mddabiri@yahoo.com

  1. زارع   خرداد ۷, ۱۳۹۳  

    سلام ممنون از سایت خوبتون.انگار حق با نویسنده مطلبه هنوز خرداد تموم نشده از دیروز و پریروز اب نداشتیم


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر