۷:۰۳:۴۹ - سه شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵
به بهانه ساخت پارکینگ طبقاتی/ شهری کوچک با معضلی بزرگ!
پارس دشت، محمد دبیری-   شهردار محترم مهندس جعفری ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات     قطعا بهتر از ما مستحضرید که شهر کوچک ما با معضلی بزرگ بنام “ترافیک” دست و پنجه نرم می کند.این مشکل نه یک شبه بوجود آمده و نه این انتظار می رود که جنابعالی  و مجموعه همکارانتان

m-dabiriپارس دشت، محمد دبیری-

 

شهردار محترم مهندس جعفری

ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات

 

 

قطعا بهتر از ما مستحضرید که شهر کوچک ما با معضلی بزرگ بنام “ترافیک” دست و پنجه نرم می کند.این مشکل نه یک شبه بوجود آمده و نه این انتظار می رود که جنابعالی  و مجموعه همکارانتان بتوانید آن را  در کوتاه مدت، ریشه کن نمایید. دوری جستن شما از مسائل حاشیه ای و تلاش برای حل مشکلات ریز و درشت، قابل ستایش است و این اطمینان را به ما می دهد تا بتوانیم در فضایی آرام، دل نگرانی ها و خواسته هایمان در امور مرتبط به شهر را با شما در میان گذاریم

 

ترافیک شهری، به عنوان میراث به جا مانده برای شما و یا حتی جانشینان شما، چندین دلیل عمده و اساسی دارد که از میان آنان می توان به عدم ساخت شهر بر اساس نقشه، تمرکز کسب و کار حول فلکه اصلی شهر(کارخانه قند)، عدم پیش بینی افزایش جمعیت و تعداد خودروهای شخصی، نا کارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی و … اشاره نمود.

 

کثرت روستاهای اطراف، سبب گردیده تا حجم ورودی شهر در طی روز، بسیار بالا باشد و عدم نظارت بر توزیع هوشمند و عادلانه خدمات نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد ترافیک در خیابان اصلی شهر است که بعضا با روح و روان شهروندان بازی می کند. به عنوان نمونه محله فردوسی به عنوان یکی از قدیمی ترین محلات شهر درچند سال اخیر فقط دو تغییر عمده داشته است، نصب مجسمه فردوسی در انتهای خیابان و تعبیه یک عابر بانک با هزینه شخصی و دریغ از یک داروخانه و بانک تا از سر ریز شدن بخشی از جمعیت شهر به خیابان های اصلی جلوگیری نماید.

 

یاموافقت با فعالیت دو دفتر پلیس (+۱۰)در میان شهر و در امتداد هم، نشان از این دارد که هیچ دقت نظری در  توزیع عادلانه خدمات شهری وجود نداشته و ارباب رجوع  باید برای انجام امور مرتبط با این دو دفتر، حتما از معابر اصلی تردد نمایند. بهتر نبود حداقل یکی از این دفاتر در ورودی شهر جانمایی گردد؟

 

جناب شهردار: در یکی از هفته نامه های شهر، از زبان جنابعالی موضوع ساخت پارکینگ طبقاتی در کنار سینما مطرح گردیده است. پارکینگ، یکی از دهها نیازهای اساسی شهر بوده که سالها هرچه در مورد آن شنیده ایم، حرف بوده است و حرف، اما مهم تر از خود پارکینگ و نوع آن، محل و مکان در نظر گرفته شده است. اگر بپذیریم که هدف از ساخت هر نوع پارکینگ، ساکن کردن خودروها و کم کردن تردد در خیابان های شلوغ است، نگاهی به پارکینگ حاشیه ای کنار سینما، نشان می دهد که برپایی هر مدل پارکینگ در این محل، حتی اگر با استقبال شهروندان روبرو شود، تاثیر چندانی در کاهش ترافیک این منطقه نخواهد داشت. به واقع، مشکل اصلی در این منطقه، عرض کم خیابان و حجم بالای خودروهاست و حتی اگر برای ورود هر خودرو به پارکینگ مورد نظر شما ۱ دقیقه وقت در نظر بگیریم، این معضل همچنان پا بر جا می ماند.

 

پارکینگ طبقاتی مورد نظر، در دسته پارکینگ های غیر حاشیه ای قرار می گیرد که باید کمترین دسترسی را به معابر اصلی داشته باشد و این مورد با توجه به اینکه ورودی یا خروجی آن در خیابان اصلی شهر است، به نوعی با تعریف پارکینگ های غیرحاشیه ای  منافات دارد. از سویی امروزه فضای سبز و پارک ها به عنوان بخشی از بافت شهرها، رابطه مستقیمی با روحیه شهروندان داشته و افزایش فضای سبز شهری در برنامه های شما نیز تعریف شده می باشد.

 

فلسفه کاشت درختان در اطراف کارخانه هایی مانند کارخانه قند، پتروشیمی و پالایشگاه، کاهش آلودگی هوای ناشی از فعالیت این واحدها بوده است. این پارک یا همان باغ ملی سابق، برای بسیاری از شهروندان، یادآور خاطرات بسیاری بوده و حفظ و حراست از آن نیز در زمره وظایف شهرداری ها می باشد. با توجه به اینکه سازمانها یا نهادهای حاشیه ای پارک، ارتباط تنگانگی با شهرداری دارند بنظر می رسد شهرداری در کوچک کردن این پارک نقش بیشتری داشته تا در مراقبت از آن و با در نظر گرفتن این نقطه به عنوان پارکینگ، عملا چهار گوشه این پارک نه به دلیل حوادث طبیعی که به وسیله خودمان نابود گردیده و چیزی از آن باقی نمی ماند(پی سرا بنا،آتش نشانی، شورای سابق شهر، انتقال خون، بانک شهر و پارکینگ پشت شهرداری).

 

قطعا پارکینگ در نظر گرفته شده در بارانداز کارخانه قند، در کاهش ترافیک نقش داشته و تبدیل آن به یک پارکینگ طبقاتی با توجه به فاصله چند صد متری تا محل مورد نظر شما، بار روانی کمتری را ایجاد نموده و از محاصره پارک قدیمی شهر در میان ساختمان ها جلوگیری می کند. شاید بهتر باشد با هماهنگی نهادهای مربوطه و در نظر گرفتن بسته های تشویقی مانند کم کردن عوارض، کسبه و صاحبان مغازه های خیابان اصلی را به سمت استفاده از این پارکینگ سوق داده و فرهنگ استفاده از پارکینگ های موجود را نهادینه کرد.

 

از فحوای کلام شما درمطلب درج شده، چنین برداشت می شود که این تصمیم هنوز درمرحله اجرا قرار نگرفته و قطعا اعضای محترم شورای شهر نیز در این خصوص نظرات و راهکارهایی داشته اند، با توجه به حساسیت شهروندان به موضوع پارک شهر خواهشمندیم موارد زیر را مشخص فرمایید:

 

درخصوص مکان یابی این پارکینگ، چند جلسه با شورای شهر برگزار گردیده است؟

 

اعضاء موافق و مخالف شورا را معرفی بفرمایید.

 

نظر شورای ترافیک در خصوص مکان یابی این پارکینگ چیست؟

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر