۱۹:۲۱:۴۳ - سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
ترکمانچایی دیگر درمرودشت
خبر تجمیع واحد علوم وتحقیقات فارس با دانشگاه آزاد واحد شیراز، موجی از خشم ونگرانی را دربین شهروندان مرودشتی ایجاد نمود.   دانشگاهی که در حوزه مرودشت قراردارد واز محل درآمدهای دانشگاه آزاد مرودشت خریداری وتجهیز گردیده بود در کمال ناباوری و طی بخشنامه ای که تداعی کننده قرارداد ننگین ترکمانچای می باشد، به دانشگاه

bbbb

خبر تجمیع واحد علوم وتحقیقات فارس با دانشگاه آزاد واحد شیراز، موجی از خشم ونگرانی را دربین شهروندان مرودشتی ایجاد نمود.

 

دانشگاهی که در حوزه مرودشت قراردارد واز محل درآمدهای دانشگاه آزاد مرودشت خریداری وتجهیز گردیده بود در کمال ناباوری و طی بخشنامه ای که تداعی کننده قرارداد ننگین ترکمانچای می باشد، به دانشگاه آزاد واحد شیراز واگذار گردید و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با دیگر واحدهای دانشگاه آزاد را گامی در راستای قانون‌گرایی دانست و مشخص نیست درکدام قانون و قاموس این آقایان، بی عدالتی، اجحاف، تضییع حق و …  ازمصادیق قانونگرایی است.

 

اگربخواهیم نگاهی به تاریخچه تاسیس این دانشگاه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که نزدیکی مرودشت به شیراز، بجای اینکه برای این شهردربرگیرنده منافعی باشد چیز جز ضرر وزیان، عاید دومین شهر استان نکرده است و در این بین، گناه مسئولین محلی که تبعات این نزدیکی را توجیه می نمایند، به هیچ عنوان بخشودنی نیست.

 

تخت جمشید در کنار مرودشت واقع گردیده است ولی در رسانه ها «تخت جمشید شیراز» معرفی می گردد.

 

روزی نیست که مردم مرودشت ازمضرات گازهای پتروشیمی درامان باشند و سلامت آنان مورد تهدید قرار نگیرد اما سر دراین کارخانه “مجتمع پتروشیمی شیراز  ” نقش بسته است.

 

این شهر استحقاق داشتن دانشگاههای معتبر دولتی نظیر آنچه در کازرون و جهرم دایر است، را دارد اما به جرم نزدیکی به شیراز این حق مسلم از این شهر دریغ می گردد.

 

واکاوی این رویدادهای انسان را یاد استعمارگری های گذشته می اندازد. دردل بسیار است برگردیم به مرور تاریخچه تاسیس این واحد آموزشی.

 

ازمحل درآمدهای دانشگاه آزاد واحد مرودشت، با خرید بیش از یکصد و بیست هکتاراز اراضی و مستحدثات مجتمع صنعتی گوشت فارس در اسفند ماه ۱۳۸۳ و بازدید ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ و موافقت ایشان و تصویب هیأت امنای دانشگاه مبنی بر راه اندازی واحد علوم وتحقیقات فارس، تأسیس این واحد دانشگاهی طبق مجوز شماره ۱۱۶۸۳/۲۲ مورخ ۸۶/۷/۸ وزارت علوم، تحقیقات وفناوری مورد تأیید نهائی قرار گرفت و با گذشت کمتر از یکسال از آغاز فعالیت رسمی خود، مستقیماً از مرکز دانشگاهی به واحد دانشگاهی با درجه بزرگ ارتقاء یافت و در طی این سالها با حمایت واحد مرودشت این دانشگاه به امکانات بی نظیری همچون خوابگاه دانشجویی برای پسرها و دخترها، سلف سرویس فعال، یک زمین چمن، یک ورزشگاه سر پوشیده چند منظوره، دو زمین تنیس، یک کافی نت مجهز با حدود ۲۲۰ کامپیوتر و …….  تجهیز گردید و در حال حاضر دانشگاه علوم و تحقیقات فارس با بیش از ۱۳۰۰۰ دانشجو و ۱۴۵ عضو هیئت علمی مشغول به کار است.

 

در بدو کار، بسیاری از شهروندان مرودشتی از این اقدام بسیار ناخرسند بودند چراکه یکی از واحدهای صنعتی بزرگ این شهر که می توانست در اشتغال جوانان مرودشتی وهمچنین درآمدزایی برای این شهر تاثیرگذار باشد، تکه تکه می گردید و به دانشگاه آزاد واگذار می گردید وقطعه قطعه نمودن مجتمع صنعتی گوشت برای همه شهروندان مرودشتی بسیار دردناک بود وتنها امری که تسکین دهنده آلام آنان بود این بود که بجای یک واحد صنعتی ، یک واحد آموزش عالی بسیار بزرگ دراین منطقه مستقر می گردد و کل شهرستان از منافع مستقیم وغیر مستقیم فرهنگی ، اجتماعی ، علمی و … آن بهره مند می گردند. درغیر این صورت اقناع افکار عمومی درباره فروش مجتمع گوشت در آن زمان غیرممکن می نمود.

 

در طی این سالها مردم ومسئولان حاضرگردیدند از اولویت های عمرانی شهر بگذرند ولی در عوض این دانشگاه تجهیز گردد. به سرعت امکانات آب ، برق و ، گاز و……. به این مکان رسید.

 

باوجود جاده های حادثه خیزبسیاری دراین شهر، به مسیراین دانشگاه از پل خان تا آن واحد بصورت ویژه نگریسته شد تا دانشجویان این دانشگاه به کوچکترین مشکلی برخورد نمایند.

 

مردم محروم شصت متری و چمران و… محرومیت های ناشی از کوچه پس کوچه های خاکی را به جان خریدند تا ابتدا محورهای ورودی این دانشگاه چهاربانده گردد.

 

ساکنین  خیابان هلال احمر،امیرکبیر وشصت متری و… با کم آبی و بی آبی ساختند تا این دانشگاه از کمبود آب  آشامیدنی رنج نبرد.

 

 اما به یک باره درفضای رسانه ای شهر پیچید که این دانشگاه طی بخشنامه ای با واحد شیراز تجمیع شده است و زیر مجموعه ی واحد شیراز می باشد.

 

با این اوصاف بعد از ابلاغ این بخش نامه کلیه ی انتصابات، امور اداری، امور مالی و امور آموزشی بایستی طبق هماهنگی با واحد شیراز انجام پذیرد.

 

علیرغم تلاش برخی مسئولان مرودشت، متآسفانه شورای مرکزی دانشگاه آزاد بدون درنظرگرفتن شرایط منطقه ای، مراحل خرید وتکمیل این دانشگاه، پشت دربهای بسته تصمیم گرفتند که این دانشگاه با واحد شیراز تجمیع گردد.

 

براساس سخنان رییس دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از تجمیع پردیس ها با واحدهای دیگردانشگاه آزاد قانونگرایی وهم افزایی می باشد و باید هر پردیس علوم وتحقیقات با نزدیکترین واحد دانشگاه آزاد تجمیع گردد. حتی اگر واحد مرودشت در خرید، تملک و تجهیز این دانشگاه نیز دخالتی نداشته بود، تجمیع این پردیس معتبر، فقط حق مرودشت بود. حال که کلیه مراحل خرید، تملک وتجهیز توسط واحد مرودشت صورت پذیرفته است.

 

افکارعمومی شهرستان مرودشت به هیچ عنوان زیر بار این بی عدالتی محض نمی رود وبرهمه مرودشتی ها واجب است از هیچ تلاش قانونی درجهت ملغی نمودن این بخشنامه وتجمیع آن با واحد مرودشت فروگذار ننمایند.

 

مسئولان مرکزی دانشگاه آزاد باید بدانند که همانطور که جزایر خلیج فارس جزء لاینفک جمهوری اسلامی می باشد واحد علوم و تحقیقات نیز متعلق به این شهر می باشد ولازم است جهت هرچه سریعتر این بخشنامه ملغی ومراحل تجمیع این واحد با دانشگاه آزاد مرودشت انجام پذیرد.

 

مردم مرودشت از مسئولان خود انتظار دارند که در برابر این تضییع حق اشکار، ایستادگی نمایند چرا که مردم این شهر به واحد علوم و تحقیقات بسان فرزند خود می نگرند و از تمام راههای قانونی جهت اعاده این حق مسلم استفاده خواهند نمود.

بهفر حیدری

نشریه استخر

  1. هاشمی زاده   مرداد ۱۵, ۱۳۹۳  

    مقاله بسیارخوبی بودوظیفه ما مرودشتی ها چیست ؟ چرا نماینده شهرمان کاری نمی کند ایشان که درمورد کوچکترین موارد جزیی اظهار نظر می کند دراین مورد ویژه هیچ صحبتی از ایشان نشنیدیم.

    • مرودشت   مرداد ۱۸, ۱۳۹۳  

      اتفاقا نماینده بسیار پیگیر است

  2. عرفان   مرداد ۱۵, ۱۳۹۳  

    مشخص گردید آقای نماینده در شهر خودمان فقط برو وبیایی دارد ودر تهران حرفش رانمی خوانند

  3. مرودشتی   مرداد ۱۸, ۱۳۹۳  

    باید گفت که این دانشگاه متعلق به دانشگاه آزاده و ما حق نداریم در مدیریت این دانشگاه دخالتی کنیم

  4. علی رضا   مرداد ۱۹, ۱۳۹۳  

    این دانشگاه متعلق به مرودشته. هزینه هاش رو دوش مرودشته، زمینش تو خاک مرودشته، آب، برق، گاز تلفنش از مرودشته ولی چندتا هیئت علمیش مرودشتیه؟؟؟؟ پرسنلش چطور؟ حالا هم که رسما ازمون گرفتنش. کی باید دلش بسوزه برای این شهر؟

  5. عرفان   مرداد ۲۰, ۱۳۹۳  

    آقای مرودشتی اگرعلوم وتحقیقات از این شهربرود دلت خنک می شود چرا آدرس عوضی به مردم می دهید؟

  6. شش   مرداد ۲۴, ۱۳۹۳  

    چون همه تصور بر این داشتن که طبق گفته دفترچه این واحد بنام شیراز است وحتی اگر روزی گذرتون به سازمان مرکزی گرفت وبپرسید جوابتون میدن واسه شیراز است اینو من دوسال پیش از اقای خواجه کارمند اموزش سازمان مرکزی اینو گفتن حتی اگر باز هم دلیل میخواهید میتوانید شرط انتقال پزشکی این واحد که نبودن دکتر معتبر در شیراز است ویا گروه بندی دانشگاه ازاد که در ساختمان مرکزی دانشگاه ازاد واقع در خیابان پاسداران است مراجعه کنید ملاحظه میکنید واحد مرودشت وعلوم تحقیقات در کروه چهار یا پنج نوشته شده وواحد شیراز در گروه۲ پس واحد شیراز بالاتر است وحتی طی ایمیل من به سازمان مرکزی گفته که اینموضوع قطعی است چجور دوتا دانشگاه از یک گروه باهم تجمیع شود ضمنا شیراز گروه ۲ است پس دو یا سه پله بالاتر از گروه۴ یا۵ است در ضمن واحد هیچ کسی بنام مرودشت نمیشناسه و چون هرکس این واحد میزنه به امید اینکه واحد شیراز است میزند و اینکه داداش من اگر جنابعالی حتی یک نظر سنجی در بین بچه های واحد بذاری ملاحظه میکنی که بیش از ۹۷درصد دانشجو ها واساتید و … حتی دانشجومرودشتیواحد ر و واسه شیراز میدانند اینو من از بیش از۵۰نفر از بچه های انجا پرسیدم که اتفاقا مرودشتی هم جز ان بچه ها بوده بعد شما به اینم توجه کنید که مرودشت زیر ساخت لازم واسه این همه دانشجو نداره به عنوان مثا خوابگاه و… واینکه ایا با امدن اینهمه دانشجو باعث افزایش قیمت اجاره مسکن نمیشود .شما بجای بحث بر سر این موضوع بروید از مسوولان شهر بخواهید که کوچه ها وخیابان ها که خنوز اسفالت ندارد درست کنن و چند تا هتل در شهر ساخته شود برای توریست ایا این زشت نیست شهری که تخت جمشید در نزدیکش است حتی یک هتل مدرن ندارد کوچه هایش وخیابان هایش اسفالت نیست زیر ساخت لازم را ندارد بعد نگویید چرا نخت جمشید هم میگویند تخت جمشید شیراز به توریست ها اول فکری به حال زیر ساخت شهر کنید.

    درضمن همه کلاس واحد به شیراز منتقل نمیشه ارشد ودکترا همینجا میماند.این هم جواب ایمیل بنده است به دفتر سازمان مرکزی است که در پرانتز میبینید( باسمه تعالی

    سلام علیکم
    واحد علوم و تحقیقات فارس با واحد شیراز تجمیع شده است و واحد حاصل تجمیع نیز شیراز می باشدبرای اگاهی از محل تشکیل کلاس با واحد شیراز تماس حاصل فرمایید.

    با آرزوی توفیق
    دفتر پیگیری های ویژه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی)
    درجواب هزینه که میگید مرودشت سازمان هزینه داده و شهریه دانشجو ها که اکثرا شیرازی هستن

  7. شش   مرداد ۲۴, ۱۳۹۳  

    حتی در کوچه های اکثر روستاها ما کوچه وخیابانی که اسفالت نباشد نداریم که در مرودشت داریم زیر ساخت های این شهر در حد صفر است توقع خیالی نداشته باشید

  8. عرفان   مرداد ۲۵, ۱۳۹۳  

    آقای شش ، شما چه کسی هستید که مکاتباتی با شورای مرکزی داشته اید واز تمام جزئیات اطلاع دارید ما مرودشتی ها درست است این سالها بهمون ظلم شده ولی هالو هم نیستیم از نوشته های شما پیداست که باید دراین بخشنامه ننگین ترکمانچای محلی ازاعراب داشته بشید یا یکی از نزدیکان نماینده ، رییس دانشگاه و……. باشید.

  9. محمد   دی ۱۳, ۱۳۹۳  

    سلام مقاله خوبی بود ولی من ازاین مقاله واون عکس مدیر سال سوم راهنماییمو یادم اومدی ؟یادش بخیر


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر