۱۱:۲۷:۳۵ - دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
جلسه آموزشی شوراها و دهیاری های شهرستان مرودشت در مورد تب کنگو
با حضور شوراها، دهیارها، بهورزان و کارشناسان بهداشتی روستاهای محمدآباد و سلطان ولایت از توابع شهرستان مرودشت، روند پیشگیری از تب کریمه کنگو و آنفولانزای حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت.   به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت، این جلسه با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی شهرستان جهت آموزش و پیگیری مشکلات

82549058-71648822

با حضور شوراها، دهیارها، بهورزان و کارشناسان بهداشتی روستاهای محمدآباد و سلطان ولایت از توابع شهرستان مرودشت، روند پیشگیری از تب کریمه کنگو و آنفولانزای حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مرودشت، این جلسه با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی شهرستان جهت آموزش و پیگیری مشکلات بهداشتی روستاها برگزار شد.

 

 سرپرست مرکز بهداشت شهرستان مرودشت با اشاره به نقش پزشک خانواده روستایی در ارتقاء سطح سلامت جامعه گفت: هدف پزشک خانواده، به غیر از درمان؛ پیشگیری و رفع مشکلات بهداشتی روستا با همکاری مردم می باشد.

 

سیروس قلیچ خانی افزود: با رعایت نکات بهداشتی در دامداری ها و مرغداری ها می توانیم از گرفتار شدن به بیماری های مشترک بین دام و انسان جلوگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان مشاهده نشده است اظهار کرد: مرکز بهداشت و درمان شهرستان مرودشت به منظور مقابله با این بیماری در آماده باش کامل می باشد و مردم در صورت بروز موارد مشکوک، مورد را به مراکز بهداشتی و بیمارستان ها گزارش دهند تا در کمترین زمان به این مسأله رسیدگی شود.

 

قلیچ خانی ادامه داد: توصیه می شود مردم برای مبتلا نشدن به این بیماری، از مصرف گوشت خام و نیم پز خودداری کرده و گوشت های خود را از قصابی های معتبر تهیه و گوشت خریداری شده  را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده نمایند.

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مرودشت در مورد بیماری تب کریمه کنگو بیان داشت: این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه ی سخت، مخزن و ناقل آن است و جزو بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود که این ویروس می‌ تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند.

 

دکتر رضا صاحبی افزود: انسان در صورت تماس با دام آلوده، گوشت و خون آن و نیز مصرف گوشت آلوده می‌ تواند موجب انتقال این بیماری شود بنابراین باید به طور جدی از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر خودداری کرد و حتمأ هنگام تماس با دام، موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم.

 

وی با بیان اینکه بحث سم پاشی در دامداری ها باید جدی گرفته شود ادامه داد: یکی از راههای جلوگیری از تب کنگو سم پاشی دامداری ها در فصل بهار و تابستان و مقابله با کنه است و باید از کشتار غیر مجاز دام در شهرستان جلوگیری کرد همچنین باید برنامه ریزی شود دام ها جهت کشتار به کشتارگاه ها انتقال یابند.

 

صاحبی از دهیارها و شوراها درخواست کرد در بحث پیشگیری از بیماری ها و بهینه سازی و ساماندهی مراکز پرورش طیور و سالن ها، آمار دقیقی از تعداد این مراکز تهیه و به دامپزشکی شهرستان ارائه دهند.

 

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری های شهرستان در مورد علایم بیماری تب کنگو گفت: این بیماری در انسان با علایمی شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی زیرجلدی، خون دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگی همراه است.

 

محمود علی زارعی ادامه داد: علائم بیماری، یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌ شود. بعد از چند روز، بیماری وارد مرحله خونریزی می‌ شود که خونریزی خطر اصلی برای بیمار بوده و اکثرا به دلیلی خونریزی‌ های شدید داخلی، منجر به مرگ می گردد.

 

زارعی با بیان اینکه آزمایشات تب کنگو رایگان است، بیان نمود: مردم در صورت مشاهده علایم بیماری می توانند با مراجعه به  مراکز بهداشتی و درمانی، به صورت رایگان از آزمایش های شناسایی بیماری تب کنگو استفاده کنند.

 

در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان در مورد راه های موثر در پیشگیری از بیماری ها گفت: پیگیری مشکل بهداشتی دامداری ها و بهسازی دامداری ها، در بحث جلوگیری از بیماری ها موثر می باشد.

 

مهندس حبیب کشاورز افزود: با انتقال کودهای حیوانی از دامداری ها به خارج روستا، سمپاشی دامداری ها و جلوگیری از فروش مرغ زنده و مشخص نمودن مکان مشخص جهت دفن بهداشتی لاشه ها در دامداری ها و مرغداری ها، از شیوع بیماری ها جلوگیری می شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر