۱۱:۳۷:۳۴ - سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
حریم هیدرولوژیکی تخت جمشید مشخص می شود
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با هدف حفاظت هر چه بیشتر از مجموعه جهانی تخت جمشید، طرح تعیین حریم هیدرولوژیکی این یادمان تاریخی در دستور کار این پایگاه قرار دارد.   ایرنا- مسعود رضایی منفرد، بیان کرد: طرح هیدرولوژیکی تخت جمشید به معنای مدیریت منابع آب زیرزمینی است و در قالب این طرح

81743728-70136543

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با هدف حفاظت هر چه بیشتر از مجموعه جهانی تخت جمشید، طرح تعیین حریم هیدرولوژیکی این یادمان تاریخی در دستور کار این پایگاه قرار دارد.

 

ایرنا- مسعود رضایی منفرد، بیان کرد: طرح هیدرولوژیکی تخت جمشید به معنای مدیریت منابع آب زیرزمینی است و در قالب این طرح حریم مجاز برای حفر چاه آب بدون هرگونه آسیب و لطمه به میراث جهانی تخت جمشید مشخص و برای افراد تعیین می شود.

وی با بیان این که تهیه این طرح نیازمند مطالعات اساسی و علمی است افزود: هم اکنون در این زمینه پژوهش هایی در حال انجام است تا بتوانیم حریم هیدرولوژیکی مجموعه جهانی تخت جمشید را تعیین و مشخص کنیم و در حال حاضر پژوهشی در زمینه بحران آب و گیاه در تخت جمشید در حال انجام است.

وی بیان کرد: هم اینک در مرحله تامین اعتبار برای اجرای این طرح هستیم که در صورت تخصیص اعتبار، قراردادهایی در موضوع های مختلف با متخصصان مربوطه منعقد خواهد شد.

رضایی منفرد اظهارداشت: تعیین این حریم اطلاعات مناسبی برای هر گونه فعالیت در این مجموعه جهانی در اختیار ما قرار می دهد و تاثیر بسزایی در پیشگیری و کاهش تهدیدها در قبال میراث جهانی تخت جمشید دارد.

وی اضافه کرد: بر این باوریم برای تعیین این حریم باید مطالعات عمیق، کارشناسی و همه جانبه ای انجام شود لذا برای مشخص کردن و اجرای طرح تعیین حریم هیدرولوژیکی تخت جمشید، از ظرفیت و توان متخصصان و دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه شیراز استفاده می کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر پدیده فرو نشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی روستاهای مجاور این یادمان های تاریخی، در وضعیتی بحرانی است.

رضایی منفرد اظهار داشت: باید نقاط ضعف و آسیب های مجموعه جهانی تخت جمشید شناسایی و بررسی و برای کمتر کردن آنها راهکارهای علمی و عملی ارائه شود.

وی گفت: آسیب ها و تهدیدهای مجموعه جهانی تخت جمشید یک هشدار جدی است و ممکن است در کوتاه مدت اثرگذار نباشد اما این تهدیدها در دراز مدت تاثیرگذار است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر