۶:۲۸:۳۴ - چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳
حماسه زن ایرانی در اینچئون
بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی با همه تلخی ها و شیرینی هایش به پایان رسید و اینک فرصت مناسبی است که عملکرد چهارساله ورزش ایران به بوته نقد گذاشته شود. «کسب عنوان چهارمی مسابقات آسیایی» و قرار گرفتن پس از تیم های چین،  ژاپن و کره، همواره یکی از اهداف کلان ورزش ایران بوده است

Najmah-Khedmati-with-her-gold-medal-after-winning-the-womens-10m-air-rifle-individual-final-of-the-2014-Asian-Games-in-Incheon-on-September-22-2014.-e1411388370122

بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی با همه تلخی ها و شیرینی هایش به پایان رسید و اینک فرصت مناسبی است که عملکرد چهارساله ورزش ایران به بوته نقد گذاشته شود. «کسب عنوان چهارمی مسابقات آسیایی» و قرار گرفتن پس از تیم های چین،  ژاپن و کره، همواره یکی از اهداف کلان ورزش ایران بوده است که در دوره قبل به لطف تلاش ورزشکاران شایسته ایرانی، حاصل گردید. در این دوره نیز علیرغم کاهش بیست و پنج درصدی ورزشکاران اعزامی به اینچئون نسبت به بازی های گوانگ جو چین، تیم ایران عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داد که سهم بانوان در این موفقیت با کسب ۱۶ مدال رنگارنگ، بسیار برجسته بود.

 

بانوان ایرانی در دو دوره اخیر بازی های آسیایی نشان دادندکه اگر فرصت حضور و امکانات لازم، برای آنان فراهم شود، در میادین ورزشی حرف های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

 

باید در نظر داشت که زنان ورزشکار ما در شرایطی به این موفقیت نائل آمده اند که در شرایطی نابرابر (چه از نظر امکانات تمرینی و چه از لحاظ شرایط مسابقه) به مصاف رقبای قدرتمند خود در آسیا می روند؛ حریفانی که برخلاف مردان آسیا، غالبا در سطح اول دنیا مطرح هستند.

 

با در نظر گرفتن این شرایط، می توان گفت که بانوان ورزشکار ایرانی، با کسب چنین موفقیت هایی، در حقیقت در تاریخ این سرزمین، حماسه می آفرینند. باید پذیرفت که علیرغم تلاش های صورت گرفته دربخش ورزش بانوان، هنوز فاصله معناداری بین ورزش زنان ایران با کشوری مثل قزاقستان وجود دارد؛ کشورهای شرق آسیا که سال هاست دست نیافتنی تلقی می شوند!

 

مدیریت کلان ورزش کشور در حالی بر کسب عنوان چهارمی مسابقات آسیایی به عنوان یک شاخص توسعه ورزش، تکیه می کند که در برنامه های خود عملأ نیمی از جامعه را نادیده می گیرد.

 

ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته در عرصه ورزش بانوان کشور باید گفت: که متأسفانه هنوز تحولی در این عرصه به وجود نیامده است و همین مسئله باعث شده موفقیت های بانوان از ثبات لازم برخوردار نباشد و بعضأ حاصل فعالیت و تلاش های شخصی و خودجوش باشد نه بر پایه برنامه ریزی های نظام مند و حساب شده.

 

باید بپذیریم که بافت فرهنگی کشور ما هنوز اجازه فعالیت ورزشی در بعد قهرمانی را به بسیاری از دختران نمی دهد و از سوی دیگر فقر شدید امکانات و زیرساخت های لازم ورزش حرفه ای نیز، گریبان این بخش مهم جامعه را گرفته است.

 

در این میان مسئولین هنوز نتوانسته اند فرهنگ سازی لازم را در عرصه های مختلف انجام دهند. در بسیاری از شهرستان ها، ورزش بانوان همواره به عنوان یک طفیل در کنار ورزش آقایان نگریسته می شود و سهم آنان از سرانه های ورزشی از محل «مازاد هزینه های جاری ورزش آقایان» تأمین می شود!

 

بانوان مسلمان ایرانی به دلیل پایبندی به باورهای دینی خود، نمی توانند در هر مکان و تحت هر شرایطی به فعالیت ورزشی بپردازند و این مسئله در شهرستان ها نمود بیشتری دارد، با این حال همچنان ضرورت وجود اماکن اختصاصی ورزش بانوان که بتواند زمینه حضور آنها را در ساعت های مختلف شبانه روز در میادین ورزشی فراهم کند، از سوی مسئولین درک نشده است.

 

مسئولین ورزش کشور در حالی دم از حمایت از بخش بانوان می زنند که سیاست گذاری های کلان صورت گرفته در بخش ورزش، عملا ورزش بانوان را در سطح شهرستانها به رکود کشانده است.

 

توزیع ناعادلانه حداقل های موجود باعث ایجاد نوعی سرخوردگی در بانوان ورزشکاری شده که علیرغم کسب موفقیت در عرصه های ملی و بین المللی، همچنان در سطح شهرستان خود از کمترین امکانات مادی و معنوی محرومند.

 

حذف معاونت بانوان در ساختار وزارت ورزش و قرار دادن بانوان در پست «نائب رئیس» هر هیئت، استقلال ورزش بانوان را از بین برده و فعالیت آنها را مستقیمأ زیر نظر آقایان قرار داده است تا سلیقه های شخصی و الگوهای رفتاری هر رئیس هیئت بتواند سرنوشت بانوان را در آن رشته ورزشی رقم بزند.

 

از سوی دیگر با قطع بودجه های دولتی و عدم ارائه الگوهای حمایتی از بخش بانوان، عملأ طفل نوپای ورزش قهرمانی بانوان به ویژه در بخش ورزش های تیمی و صد البته در سطح شهرستان های کوچک، زمین خورده که تعداد تیم های ورزشی فعال کشور علی الخصوص تیم های شهرستانی و مقایسه آن با سال های ۸۰ الی ۸۵ گواه این مسئله است.

 

تلاش برای رفع موانع قانونی پخش تلویزیونی مسابقات بانوان در رشته هایی که مشکل پوشش آن حل شده، تخفیف های مالیاتی و … از جمله راهکارهایی است که مدیران ارشد ورزش کشور باید در اولویت های خود قرار دهند تا زمینه حضور بانوان ورزشکار در سطح قهرمانی فراهم شود.

 

مسئولین کشور چه در بخش ورزش و چه در بخش برنامه ریزی و قانون گذاری باید توجیه شوند که سرمایه گذاری در بخش ورزش قهرمانی و حرفه ای بانوان، و توجه ویژه به شهرستان ها، باعث می شود فرصت شکوفا شدن استعدادهای نهفته در وجود زنان این مرز و بوم فراهم گردد که نتیجه آن، تداوم عملکرد مثبت چند سال اخیر در تمام رشته ها خواهد بود.

 

صرف هزینه در بخش بانوان برای کشور، تنها دستاوردهای اجتماعی به همراه ندارد بلکه در دوره ای که جمهوری اسلامی ایران متهم به نقض حقوق زنان می شود، بالا رفتن زن مسلمان ایرانی از سکوهای قهرمانی، می تواند یکی از بهترین تبلیغات عملی در جهت شناساندن چهره اصیل اسلام و انقلاب اسلامی به دنیا به شمار آید.

آرزو اسماعیلی

هفته نامه مرودشت        


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر