خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۱۸
شناسه خبر : 3229

خواب فرهنگی مسئولین؟؟؟

پارس دشت، محمد دبیری- فرهنگ یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه هر شهر به شمار می آید. تا چند دهه قبل، تعریف عموم از توسعه یافتگی بر جنبه اقتصادی آن تکیه داشت و میزان و ملاک توسعه، در قدرت اقتصادی خلاصه می شد اما امروزه، مشاهده و مطالعه عملکرد شهروندان در ارتباطات اجتماعی روزمره ...

images_0

پارس دشت، محمد دبیری- فرهنگ یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه هر شهر به شمار می آید. تا چند دهه قبل، تعریف عموم از توسعه یافتگی بر جنبه اقتصادی آن تکیه داشت و میزان و ملاک توسعه، در قدرت اقتصادی خلاصه می شد اما امروزه، مشاهده و مطالعه عملکرد شهروندان در ارتباطات اجتماعی روزمره و عکس العمل های آنها در مواجهه با حوادث و وقایع، منتج به تغییر این باور، و تکیه بر جنبه های فرهنگی توسعه شده است.

 

در بحبوحه سونامی کشور ژاپن و تخریب ساختمان های بسیار، نزدیک به دو هزار گاوصندوق با ارزش تقریبی ۴۵ میلیون دلاردر میان خرابه ها پیدا شد که در نهایت توسط مردم و مسئولین به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد. صفوف منظم و آرامش آنها برای دریافت کمک های اولیه و مقایسه آن با موارد مشابه در شهر یا کشور خودمان، تفاوت در توجه به فرهنگ و آموزش های فرهنگی را به خوبی نشان می دهد. تأملی دوباره به رفتار های روزمره خودمان در مقابل دستگاه های خودپرداز بانک ها، عبور از هر نقطه خیابان و در هر زمان دلخواه بدون توجه به علائم، عدم رعایت حقوق دیگران و … بر لزوم یک عزم همگانی، کار جمعی و مشارکت فعال همه نهادهای مرتبط مانند اداره ارشاد دلالت می کند.

 

کج سلیقگی مسئولین ارشد شهر در سپردن سکان هدایت اداره ارشاد به دوست بزرگواری که کمترین آشنایی را با فرهنگ قوم های مختلف ساکن در شهر داشته، مصداق بارز فرصت سوزی و بی توجهی به پتانسیل بالای فرهنگی شهر بوده است.

 

تکیه بر میراث های فرهنگی و آداب و سنت های بومی و محلی، از اساسی ترین راه های کمک به توسعه  فرهنگی  و جذب درآمدهای لازم برای این حوزه است و در عمل، به دلیلی نزدیکی به آثار جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و حضور قومیت های مختلف در مجاورت هم، همه چیز برای حداکثر بهره برداری وجود داشته است.

 

برگزاری جشنواره حرکت و برکت طی همین چند روز گذشته در تخت جمشید و صد البته به میزبانی شیراز! نشان می دهد که اداره فرهنگ و ارشاد  مرودشت در استفاده بهینه از این پتانسیل به دلیل سوء مدیریت به بیراهه رفته است. باور کنیم تنوع قومیت در شهر ما فقط و فقط در روزهای منتهی به انتخابات، محلی از اَعراب می یابد تا با راه افتادن موج انتخاباتی، یکی بیاید و دیگری برود.

 

طی این انتخاب بد، تنها سینمای شهر ما به ورطه تعطیلی افتاد تا خاطرات بسیاری با آن دفن گردد. در حالی که هر نماینده و مسئولی، عملکرد خود را در حوزه فرهنگ با افزایش سرانه فرهنگی به قضاوت عموم می گذارد، از دست رفتن این سینما جز کمکاری و “خواب فرهنگی” تعبیر دیگری دارد؟

 

به دلیل ماهیت جمعی فرهنگ، منصفانه نیست که کار فرهنگی را فقط از اداره ارشاد طلب نماییم.  پیشرفت دانش بشری در قالب تکنولوژی و به کارگیری فن آوری های جدید تبعات خاص خود را داشته و بر عزم و اراده همگانی در مقوله فرهنگ دلالت دارد، به همین دلیل در بسیاری از شهرستان ها، حوزه فرهنگ در صدر امور قرار گرفته و نقشی حیاتی را ایفاءمی نماید اما در شهر ما نقش نماینده محترم و دیگر مسئولین ارشد شهری در رشد و ارتقاء کیفی فرهنگ چه بوده است و نشانه های آنرا در کجا باید جستجو نمود؟

 

فرهنگ در شهرما  بیشتر از آنکه یک اولویت باشد به دلیل همین عدم توجه، یک پدیده دست چندم تلقی گردیده و یک فانتزی به نظر می رسد!! نهادی مانند شورای محترم شهر که طبق مواد ۴ ،۵ و ۶ قوانین شوراها، به تشویق شهروندان و مشارکت و همکاری با دیگر نهادهای فرهنگی توصیه شده است اما درست در زیر گوش شورای شهر بر درب انجمن خوشنویسی قفل می زنند و برای سایر انجمن های فرهنگی نیز نمی توان آینده ای بهتر متصور بود.

 

اگر بپذیریم و باور داشته باشیم که توسعه فرهنگی نتیجه یک کار جمعی و مشارکت گروهی می باشد، پسرفت فرهنگی شهر نیز نتیجه همان “خواب فرهنگی” بوده که در پی انتخاب یک مدیر ناآشنا با فرهنگ این منطقه و شورایی که وظایف خود را فراموش کرده، حادث شده است.

 

به امید فردایی بهتر

 محمد دبیری
mddabiri@yahoo.com