خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۴/۰۵ ۱۴:۲۸
شناسه خبر : 1353

“دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت” و انتظارات جامعه

“کیفیت” ترکیبی از کارایی، اثربخشی، بهره‌وری، پاسخگویی و نوآوری است. کیفیت آموزش عالی بستگی به این دارد که چقدر می تواند نیازها و انتظارات بیان شده یا ضمنیِ ذی‌نفعان مختلف اجتماعی را حداقل در سطح رضایت و ترجیحاً در سطحی بالاتر، برآورده کند. زمانی شعار «آموزش‌ عالی برای همه» سرداده می شد، اما اکنون و ...

240

“کیفیت” ترکیبی از کارایی، اثربخشی، بهره‌وری، پاسخگویی و نوآوری است. کیفیت آموزش عالی بستگی به این دارد که چقدر می تواند نیازها و انتظارات بیان شده یا ضمنیِ ذی‌نفعان مختلف اجتماعی را حداقل در سطح رضایت و ترجیحاً در سطحی بالاتر، برآورده کند.

زمانی شعار «آموزش‌ عالی برای همه» سرداده می شد، اما اکنون و با وجود کثرت دانشگاهها در ایران باید شعار «آموزش‌ عالی با کیفیت برای همه» را سر بدهیم و این میسر نمی شود مگر با جذب اساتیدی دارای پشتوانه علمی متناسب با نیازهای علمی روز و مطالبات روز افزون دانشجویان.

***

برهیچ کس پوشیده نیست که دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت یکی از دانشگاههای معتبر در بین دانشگاههای آزاد سراسر کشور می باشد. این اعتبار وظیفه ی سنگینی را بردوش مسئولان این واحد دانشگاهی قرار می دهد که از یک سو باید اعتبار علمی این دانشگاه روز به روز افزایش یابد و از سوی دیگر، رضایتمندی دانشجویان و اولیاء آنان حاصل گردد.

یکی از ملاک های اعتبار هر واحد آموزش عالی، به جایگاه و اعتبار هیأت علمی آن برمی گردد و هرچه افراد وزین و شناسنامه دار در هیأت علمی یک واحد دانشگاهی حضور یابند، بروزن علمی آن دانشگاه افزوده می شود. انتظار دانشجویان و والدین آنها -پس از صرف هزینه های هنگفت و طی مسافت های بسیار زیاد- این است که مسئولین امر در زمینه جذب هیات علمی جدید به نحوی عمل نمایند که این انتظارات برآورده گردد.

مردم انتظار دارند فرزندان آنان زیر نظر اساتید مجرب و کارآزموده و معتبر تربیت گردند، همچنین بایستی از اساتیدی استفاده گردد که مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای آنان با یکدیگرمرتبط بوده تا بتوانند در پیشرفت علمی دانشجویان گرد آمده از سراسر کشور تاثیرگذار باشند.

پر واضح است که دانشجویان و خانواده های آنان با امید به آینده ای روشن و درخشان، هزینه های سنگین دانشگاه ها را متقبل می شوند تا در محضر استادان برجسته و دانشمندانی با اخلاق پسندیده و عالم به علوم مربوط به رشته تخصصی خود به تحصیل اشتغال ورزند.

انتظار دانشجویان این است که کسانی به امر مقدس تدریس مشغول شوند که علاوه بر سجایای اخلاقی، از  مرتبه علمی و دانش تخصصی در رشته خویش بهره مند باشند تا بتوانند توقع به حق دانشجویان و خانواده های آنان را در سوادآموزی و علم اندوزی فرزندانشان  برآورده سازند.

در صورت تحقق چنین امر مهمی می توان منویات مقام معظم رهبری در توسعه علمی دانشگاه ها و دست یابی به جایگاه “قدرت علمی اول منطقه” را محقق کرد و آینده ای درخشان تر از حال را که آرزوی هر ایرانی مؤمن و وطن دوست است، متصور شد.

با احترام به اساتید مبرز و دانش آموختگان معتبر موجود در این واحد، انتظار همگان به ویژه دانشجویان و والدین آنان این است که با وجود فارغ التحصیلان دانشگاه های بسیار معتبر داخلی و خارجی، در چیدمان هیأت علمی این واحد دانشگاهی از استادانی استفاده شود که یا از دانشگاه های معتبر ایرانی فارغ التحصیل شده باشند و یا از دانشگاه های با اعتبار بین المللی و نه بعضا از دانشگاه های غیر معتبر کشور های همسایه از جمله پاکستان، تاجیکستان و آذربایجان که در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان در رتبه های نزدیک به آخر قرار دارند.

حال که شهر تاریخی و تمدن ساز مرودشت به سبب وجود واحدهای دانشگاهی در حال تبدیل شدن از یک شهر صنعتی به شهر فرهنگی و دانشگاهی است جای آن دارد که کیفیت بخشی به این واحدهای دانشگاهی نیز در دستور کار قرار گیرد.

دانشجویان، سرمایه های بی بدیل جامعه هستند و مخدوش شدن حقوق و لطمه به نشاط تحصیلی، علمی و اجتماعی آنها نه تنها از حیث حقوق انسانی گناهی نابخشودنی است، بلکه به منافع ملی نیز آسیب های غیر قابل جبرانی وارد می آورد. دانشجویان امروز، مهم‌ترین پشتوانه‌های برنامه‌های توسعه ملی فردا هستند و بدون توجه به انتظارات به حق آنان و والدین شان در «برخورداری از اساتید مجرب و متخصص» نمی توان آینده ای با کیفیت را تصور کرد.

«تحریریه هفته نامه مرودشت»