۱۰:۰۶:۵۵ - پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
دست خیّرین نیک اندیش مرودشتی را در “بنیاد کودک” به گرمی می فشاریم
–لطفأ خودتان را معرفی نمایید. علیرضا راسخی هستم و عضو هیات علمی و دانشجوی دکتری مدیریت ساخت مهندسی عمران بوده و مسئولیت شعبه شیراز بنیاد کودک ایران را به عهده دارم.   –اهداف این موسسه چیست؟ بنیاد کودک با نام کامل «موسسه خیریه رفاه کودک»، ۲۱ سال قبل با تلاش جناب مهرداد یثربی، ثبت شد

IMG_20170204_122433

لطفأ خودتان را معرفی نمایید.

علیرضا راسخی هستم و عضو هیات علمی و دانشجوی دکتری مدیریت ساخت مهندسی عمران بوده و مسئولیت شعبه شیراز بنیاد کودک ایران را به عهده دارم.

 

اهداف این موسسه چیست؟

بنیاد کودک با نام کامل «موسسه خیریه رفاه کودک»، ۲۱ سال قبل با تلاش جناب مهرداد یثربی، ثبت شد و با اخذ مجوزهای ملی و بین المللی از وزارت کشور و سایر مراجع قانونی، در حال حاضر در شش کشور از جمله کانادا، آلمان، سوئد، سوئیس، آمریکا و انگلیس و همچنین ۲۷ شعبه اصلی و ۱۰ شعبه اقماری در سراسر کشور به فعالیت می پردازد. این بنیاد، همچنین دارای مقام مشورتی با اکو سوک سازمان ملل متحد می باشد.

 

رسالت این بنیاد، ارائه بورسیه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان نخبه نیازمند است.

 

ملاک نخبه بودن و نیازمندی در این تعریف چیست؟

کسب معدل بالای ۱۸، معیار نخبه بودن است. برای اینکه فردی نیازمند، تشخیص داده شود باید حداقل در یکی از چهار دسته زیر قرار گیرد:

۱ – ایتام

۲ – بچه های طلاق (به شرط سرپرستی مادر)

۳ – از کار افتادگی پدر (۶۳ سالگی به بالا)

۴ – زندانی ها

 

نحوه شناسایی و جذب دانش آموزان به چه صورت انجام می گیرد؟

مددکار، فرد را شناسایی می کند؛ مراحل احراز صلاحیت از مراجع ذیربط طی می شود و پرونده تکمیل می گردد. پس از اینکه صلاحیت آنها احراز شد، مرحله انتخاب همیار انجام می شود که به دو صورت مراجعه به سایت بنیاد به آدرس www.childf.org/com و یا به شیوه حضوری و با معرفی مددکار صورت می گیرد.

در این موسسه، هر یک از بچه ها مستقیمأ یک همیار دارند. هر همیار، پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان را متقبل می شود. البته نیاز دانش آموزان، بیش از این است و بین ۱۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان برای هر یک از آنها در نظر گرفته می شود که این میزان طبق نظر مددکار و پس از ارزیابی وضعیت وی تعیین می گردد.

 

دریافت کمک هزینه از همیارها و پرداخت آنها به دانش آموزان به چه صورت انجام می شود؟

سیستم بنیاد کودک، webbase است، بدین معنی که همیارها، مبالغ مورد نظر را به حساب موسسه واریز نموده و کمک هزینه ها به حساب شخصی خود دانش آموزان واریز می شود. تمام مراحل از طریق سامانه و بدون دخالت انجام می گیرد.

 

ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان چگونه انجام می شود؟

هر شش ماه یک گزارش مبسوط به همیاران داده می شود و طبق کارنامه دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی و همچنین مسائل محیطی اثرگذار بر تحصیل ایشان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

منظورتان این است که علاوه بر کمک هزینه تحصیلی، هزینه های دیگری نیز ممکن است به مددجویان تعلق بگیرد؟

ما شرایط را بررسی کرده و برآورد هزینه را انجام می دهیم. سپس آن را در قالب گزارشی مبسوط به همیاران اعلام می نماییم. اگر توان رفع آن نیازها را داشته باشند، این کار را انجام می دهند. البته این نکته را باید متذکر شوم که به دنبال تهیه کالاهای لوکس نیستیم بلکه هدف این است که مشکلات محیطی که ممکن است تحصیل دانش آموزی را تحت تأثیر قرار دهد، برطرف نماییم.

 

آیا همیاران تنها در بحث مالی می توانند به شما کمک کنند؟

خیر. زمینه های دیگری نیز وجود دارد که افراد با توانمندی های مختلف می توانند به بنیاد کودک کمک نمایند. بعنوان مثال اساتید و دانشجویان می توانند در حوزه های آموزشی ما را یاری نمایند که این آموزش ها در قالب دوره های توانمند سازی والدین یا آموزش کودکان صورت می گیرد. در حقیقت نیازهای هر منطقه متفاوت است و ما می کوشیم در کنار تحصیل که رسالت اصلی بنیاد است، مشاوره های مورد نیاز را در بخش های دیگر فراهم نماییم.

البته باید داوطلبان، صلاحیت و مجوز لازم را در هر زمینه ای که قصد همکاری دارند، از مراجع قانونی داشته باشند.

 

چند شعبه از بنیاد کودک در سطح استان فارس فعال است؟

۴ دفتر اصلی در شیراز و داراب و دو شعبه اقماری در جهرم و مرودشت.

 

اولویت های بنیاد کودک با توجه به اهداف تعیین شده این موسسه چیست؟

فعالیت های ما در حال حاضر بر دو بخش متمرکز است: یکی جذب همیار و دیگری مددجو. سعی می کنیم همیار مددجوها را تا حد ممکن از شهر خودشان و در نهایت از یک استان انتخاب کنیم چرا که در این صورت احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری وجود خواهد داشت. این مسئله باعث می شود تا افراد به دستگیری از نزدیکان خویش نیز بیشتر از قبل بپردازند چرا که اگر خانواده ها، یک فرد ضعیف تر را حمایت کنند، نیاز به حمایت غریبه نیست.

در حقیقت شکل گیری “گروه های مردم نهاد” بر این اساس است که بخشی از مسئولیت های اجتماعی و دینی مان را در جامعه به خوبی انجام نداده ایم. هدف ما این است که تلنگری به افراد بزنیم و آنها را بیشتر متوجه نزدیکان خود کنیم.

 

یکی از دغدغه های خیرین و مردم برای کمک به موسسات خیریه، مسئله شفافیت مالی این موسسات است. مردم چگونه می توانند از سلامت مالی بنیاد کودک، اطمینان حاصل نمایند؟

ما این ادعا را داریم که یکی از شفاف ترین حساب های مالی را در داریم به این دلیل که در بنیاد کودک، هیچ وجهی به صورت دستی منتقل نمی شود و امکان رصد لحظه به لحظه حساب ها وجود دارد. همچنین  هرساله کلیه دفاتر، توسط یک شرکت مستقل حسابرسی، ارزیابی شده و گزارش حسابرسی بر روی سایت قرار می گیرد. همچنین بنیاد کودک، دارای گواهی بین المللی SGS کشور سوئیس است که  مجوز سالانه را بر اساس شاخص های مالی و مدیریتی صادر می نماید و شفافیت مالی، یکی از مهمترین شاخص های آن است.

 

چه مدت است که شعبه مرودشت، فعالیت خود را آغاز کرده است؟

حدود یکسال است که بنیاد کودک، فعالیت خود را در مرودشت شروع کرده منتها چندین ماه درگیر کارهای اداری بودیم و علیرغم داشتن مجوز ملی با امضای شخص وزیر محترم وزارت کشور، و همچنین داشتن تأییدیه استانی، دچار محدودیت هایی برای نصب تابلو بودیم. به همین دلیل علیرغم شناسایی تعداد بسیاری دانش آموز با شرایط مدنظر بنیاد، تنها موفق شدیم به ۷۰ نفر خدمت رسانی نماییم. این مسئله ناراحت کننده است چرا که می دانیم دانش آموزان و دانشجویان بسیاری، چشم انتظار رفع نیازهایشان هستند، در حالی که ما به راحتی زمان را از دست می دهیم.

 

انتظارتان از مجموعه ادارات شهرستان مرودشت چیست؟

اول اینکه از تمامی مسئولین عزیز دعوت می نماییم که به منابع موجود بر روی سایت این نهاد مراجعه نموده و فعالیت های آن را بررسی نمایند و نتایج و دستاوردهای آن را ارزیابی نمایند. از همین جا به تمامی دلسوزانی که دل در گرو پیشرفت و توسعه شهر دارند اعلام می آمادگی می نمایم که به سوالات ایشان پاسخ دهم.

ما یک نهاد غیردولتی هستیم و هیچ ارتباط و وابستگی مالی به دولت نداریم. تنها ارتباط ما با نهادهای دولتی، در بخش احراز هویت و شناسایی افراد نیازمند است که امیدواریم همکاری مراجع ذیربط، بیش از پیش تسریع یابد چرا که فرزندان این شهر، چشم انتظار هستند و برخی در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند و نیاز دارند هرچه سریعتر به وضعیت آنها رسیدگی شود. اگر این نامه نگاری ها با همکاری ادارات محترم تسهیل شود، کمک بسیار بزرگی به دانش آموزان نخبه نیازمند این شهر خواهد شد.

 

فکر می کنید بنیاد مرودشت پتانسیل رشد بیشتر را دارد؟

مطمئنأ همینطور است. منتظر هستیم خیرین نیک اندیش این شهرستان، ابتدا به طور کامل اساسنامه این بنیاد را مطالعه نموده و با آگاهی کامل به ما بپیوندند.

 

امکانات خاصی مورد نیاز است؟

در حال حاضر بنیاد کودک، مشکلی از نظر مالی ندارد تنها چیزی که از توان این موسسه خارج است، تهیه مکان مناسب برای اختصاص به کلاس و دفتر می باشد که دست خیرین را در این رابطه می فشاریم.

 

منبع: هفته نامه مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر