۲۱:۱۰:۵۴ - پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵
دکتر افضلی: رقم وام مسکن با قیمت خانه، همخوانی ندارد
نمایندگان مردم در مجلس معتقدند افزایش رقم تسهیلات مسکن راهکاری برای کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه برای برآورده شدن آرزوی خانه دار شدنشان است.   خانه ملت؛ گروه اقتصادی: خانه دار شدن آرزویی است که مردم ایران برای رسیدن به آن سال های سال تلاش می کنند و دولت های مختلف هر کدام نسخه

نمایندگان مردم در مجلس معتقدند افزایش رقم تسهیلات مسکن راهکاری برای کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه برای برآورده شدن آرزوی خانه دار شدنشان است.

 

خانه ملت؛ گروه اقتصادی: خانه دار شدن آرزویی است که مردم ایران برای رسیدن به آن سال های سال تلاش می کنند و دولت های مختلف هر کدام نسخه ای برای برآورده کردن این آرزو می پیچند که تاکنون هیچ کدام اثربخشی صددرصدی نداشته است.

 

سیاست اعطای وام مسکن که از سوی دولت یازدهم با افزایش رقم تسهیلات پیگیری می شود نیز از حیث پیش شرط هایی چون ودیعه گذاری و نرخ های بالای مسکن در کلانشهرها نتوانسته توفیق آنچنانی را منجر شود.

 

در هر حال در گیری ها برای داشتن مسکن سالیان سال ادامه دارد، اما حکایت مشکلات خانه دار شدن مردم هنوز هم به قوت خود باقی است و نه با مسکن مهر حل شده و نه با وام هایی که در دولت یازدهم  روز به روز بیشتر می شود و گفته می شود که قرار است به ۱۰۰ میلیون تومان هم برسد وام هایی که در واقع بی خانه ها را اجاره نشین دولت می کنند و سالیان سال اقساط آنها، سبد خرید خانوارها را تحت فشار قرار می دهد.

در این میان وعده های دولت یازدهم نیز محقق نشده است و از مسکن اجتماعی خبری نیست.

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان باید فکری برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه کرد که افزایش رقم تسهیلات مسکن یکی از راهکارها بوده که اگر با نظارت بر محل هزینه کرد منابع صورت بگیرد می تواند رونقی در بازار به نفع جامعه هدف ایجاد کند.

 

موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن دیگر مورد مهمی است که همزمان با افزایش رقم وام باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد تا به این ترتیب بدهی های معوق اقشار آسیب پذیر به بانک ها دیگر مشکل در این حوزه را ایجاد نکند.

 

وضعیت فعلی بازار مسکن و همچنین آروزی خانه دار شدن مردم موضوعی برای گفت وگوی خانه ملت با برخی نمایندگان بوده که متن آن را در ذیل می خوانید:

 

سیدحسین افضلی

افضلی:تسهیلات به ایجاد رونق در بازار مسکن منجر نشد/ رقم وام مسکن با قیمت خانه همخوانی ندارد

 

سیدحسین افضلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آینده بازار مسکن، گفت: هر چند با اتخاذ سیاست اعطای تسهیلات مسکن بازار تا حدودی روند صعودی و رونق به خود گرفت،اما این رویه خیلی زود به سیر نزولی تبدیل شد.

 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رکود موجود در بازار مسکن نشان از ناکافی بودن تسهیلات مسکن و همچنین ناکارآمد بودن این روش است، افزود: طبق پیش بینی ها با ادامه وضع فعلی بازار مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مسکن را جدای از مسائل دیگر نمی توان دید،تصریح کرد: باید برای پیش بینی آینده بازار مسکن چند مولفه کنار هم باشند تا بتوان به آینده این بازار امیدوار شد.

 

تسهیلات مسکن با توان پرداخت مردم و قیمت های مسکن در بازار همخوانی ندارد

وی ادامه داد: بسیاری از هزینه هایی که اکنون از طریق ارگان های مختلف به بخش مسکن تحمیل می شود؛باید مورد بازنگری قرار بگیرد تا قیمت مسکن کاهش یابد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه تسهیلات اعطایی در بحث مسکن در قیاس با توان پرداخت مردم و قیمت های مسکن در بازار همخوانی ندارد، گفت: باید راهکار جدی و کار کارشناسی دقیقی در این راستا انجام شود.

 

وی با تاکید برضرورت ساماندهی بازار مسکن در رابطه با مسکن های موجود و واحدهای ساخته شده،تصریح کرد:در شرایط فعلی بازار مسکن امکان خرید برای مردم وجود ندارد و بخش عمده ای از سرمایه های مردم نیز دراین بخش راکد مانده است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: بازار مسکن نیازمند برنامه ریزی کارشناسی و دقیق برای خروج از رکود و ایجاد رونق در آن است.

 

محمدرضا ملکشاهی راد

ملکشاهی راد: تسهیلات مسکن کمتر از ۳۰ درصد هزینه خرید خانه را شامل می شود/رکود بازار مسکن اجاره نشینی را افزایش داد

محمدرضا ملکشاهی راد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: تسهیلات مسکن با قدرت خرید مردم در تعارض بوده و نتوانسته به خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف کمک کند.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلات مسکن رقمی کمتر از ۳۰ درصد خرید خانه را شامل می شود، افزود: امروز قدرت خرید مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه بسیار رقمی کمتر از نرخ های بالای مسکن است.

 

 ضرورت رشد میزان تسهیلات دهی در بحث مسکن

وی با تاکید بر اینکه باید برای رشد قدرت خرید مردم در بحث مسکن نقدینگی در دست افراد افزایش یابد، تصریح کرد: تسهیلات دهی در بحث مسکن باید به گونه ای باشد که خانه دار شدن مردم در شهرهای مختلف کشور را منجر شود.

 

ملکشاهی راد ادامه داد: تا زمانی که نقدینگی به تناسب شرایط کلانشهرها در دست مردم نباشد وضعیت مسکن رونق نخواهد داشت.

 

رشد قیمت مسکن به اجاره نشینی دامن زده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم به افزایش اجاره نشینی دامن زده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا با رشد ساخت و ساز رکود موجود در بازار مسکن کاهش یافته و رونقی در این بازار شاهد باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی هیچ رونقی در بحث مسکن را ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: رونق بازار مسکن زمانی رخ خواهد داد که نقدینگی های مردم در بحث ساخت و ساز مسکن هزینه شود.

 

ملکشاهی راد افزود: در حال حاضر به علت کمبود نقدینگی منابع مالی اقشار آسیب پذیر جامعه در بحث معیشت هزینه می شود و به ایجاد رونق در بازار مسکن نمی انجامد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به وضعیت فعلی اقتصادی کشور، گفت: با ادامه روند فعلی بازار مسکن هیچ تغییر مثبتی نخواهد داشت و رونقی را تجربه نخواهد کرد.

 

وی با یادآوری وضعیت نابه سامان مسکن مهر، افزود: دولت برنامه مشخصی برای ادامه و به ثمر نشاندن مسکن مهر ندارد که این خود عاملی برای ادامه دار شدن بحث رکود در بازار مسکن است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وضعیت اقتصادی ما نشان از ادامه رکود در بازار مسکن دارد و تا زمانی که تزریق منابع به مردم متناسب با مناطق مختلف کشور و قدرت خرید آن ها نباشد بهبودی در این بازار رخ نخواهد داد.

یوناتن بت کلیا

بت کلیا: تسهیلات فعلی مسکن توان خانه دار شدن مردم را تقویت نمی کند

یوناتن بت کلیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رکود موجود در بازار مسکن، گفت: رقم تسهیلات مسکن برای کمک به خروج مسکن از رکود و همچنین خانه دار شدن مردم باید افزایش یابد.

 

نماینده مردم آشوریان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت باید با برنامه ریزی مسنجم و متناسب با توان مالی مردم بازار مسکن را از نا به سامانی فعلی نجات دهد، تصریح کرد: تسهیلات اعطای مسکن در حال حاضر رقم ناچیزی از قیمت تمام سده خانه را در بر می گیرد.

 

تسهیلات مسکن باید به ساخت و ساز تخصیص داده شود

وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن باید به ساخت و ساز تخصیص داده شود، افزود: در صورتی که تسهیلات به ساخت و ساز اختصاص یافته و متناسب با مناطق مختلف کشور باشد می توانیم به بهبود بازار مسکن در بازه زمانی کوتاه امیدوار باشیم.

 

بت کلیا ادامه داد: تسهیلات مسکن باید برای اقشار آسیب پذیر جامعه بیشتر شود تا به این ترتیب افراد بیشتری بتوانند با این وام ها صاحب خانه شده و از حجم اجاره نشینی کاسته شود.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت ایجاد رونق در بازار مسکن، تصریح کرد: در حال حاضر رکود بازار مسکن بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشانده است.

 

باید پیش شرط های ارایه تسهیلات مسکن تسهیل شود

بت کلیا ادامه داد: باید پیش شرط های ارایه تسهیلات مسکن تسهیل شود تا به این ترتیب مردم بتوانند به راحتی با اخذ وام خانه دار شوند.

 

وی با بیان اینکه شرط اخذ تضامین برای اعطای تسهیلات مسکن باید برداشته شود، گفت: مسکن باید حکم ضمانت در اعطای تسهیلات را داشته باشد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با ناکارآمد خواندن سیاست های دولت ها در خصوص بهبود بازار مسکن، تصریح کرد: طبق پیش بینی ها با ادامه وضع فعلی بازار مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بازار مسکن باید با تشویق بیشتر سرمایه گذاران به ساخت و ساز حباب قیمتی موجود را بشکند.

 

کاظم دلخوش اباتری

دلخوش اباتری: افزایش رقم تسهیلات مسکن یکی از راه های خانه دار شدن مردم/نظارت بر محل هزینه کرد تسهیلات مسکن ضروری است

سیدکاظم دلخوش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بازار مسکن نیازمند تحولی برای خروج از رکود است، تصریح کرد: تشویق به رشد ساخت و ساز مسکن یکی از راهکارهایی است که می تواند رکود فعلی در این بازار را کاهش دهد.

 

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اعطای تسهیلات مسکن در صورتی که متناسب با قیمت ها در مناطق مختلف کشور باشد می تواند به بهبود وضعیت بازار منجر شود، افزود: بازار مسکن در حال حاضر در التهاب قیمت های حبابی قرار دارد که باید با تصمیم گیری صحیح از این معضل خلاص شود.

 

رقم تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب پذیر جامعه افزایش یابد

وی با بیان اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن یکی از راهکارهای رشد خانه دار شدن مردم است، گفت: در حالی که همه کارشناسان به ضرورت افزایش تسهیلات مسکن و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه معتقدند اما می دانند که دولت در این زمینه با کاهش بودجه مواجه است.

 

دلخوش ادامه داد: در صورتی که دولت بتواند با اتخاذ تدابیری مناسب افزایش ساخت و ساز را در کشور رقم بزند به طور حتم کمبود مسکن به رشد قیمت ها منجر نخواهد شد.

ضرورت نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها راه ممکن برای ساماندهی بازار مسکن نظارت بر هزینه کرد تسهیلات مسکن است، تصریح کرد: در صورتی که با نظارت های دقیق از هزینه کرد تسهیلات در محل ساخت و ساز مسکن مطمئن شویم می توانیم به ایجاد رونق در این بازار امیدوار باشیم.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید برنامه جامعی برای خروج مسکن از رکود ارایه کند تا به این وسیله خانه دار شدن مردم را شاهد باشیم.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر