خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۸/۲۴ ۱۹:۰۲
شناسه خبر : 4710

راه فرار از مسئولیت، باز نیست

بی شک یکی از مهمترین نشانه های توسعه یافتگی هر جامعه ای دستاوردهای فرهنگی آن جامعه است و در جوامع توسعه یافته موارد متعددی از رشد فرهنگی را می توان مشاهده کرد و در حقیقت می توان گفت جوامعی که از نظر فرهنگی رشد کافی داشته اند در جنبه های دیگر نیز از سایر ملل ...

2749

بی شک یکی از مهمترین نشانه های توسعه یافتگی هر جامعه ای دستاوردهای فرهنگی آن جامعه است و در جوامع توسعه یافته موارد متعددی از رشد فرهنگی را می توان مشاهده کرد و در حقیقت می توان گفت جوامعی که از نظر فرهنگی رشد کافی داشته اند در جنبه های دیگر نیز از سایر ملل جلوترند. در تعریف توسعه فرهنگی نیز توسعه و پیشرفت زندگی در یک جامعه با واقعیت های توسعه اقتصادی و اجتماعی هماهنگ است.

 

نام گذاری سال ۱۳۹۳ به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری نشان از اهمیت مسائل فرهنگی وتاثیر آن بر سایر جنبه های توسعه دارد و مسلماً مغفول ماندن مقوله فرهنگ در نزد مسئولین در این نامگذاری بی تاثیر نبوده است. این نامگذاری می توانست محرکی باشد برای توجه بیشتر مسئولین به فرهنگ و سرمایه کذاری در این بخش اما متاسفانه هیچ گونه تحرکی که با نامگذاری سال ۹۳ تناسب داشته باشد مشاهده نمی شود.

 

فراهم آوردن رشد فرهنگی شهروندان در زمینه های مختلف یکی از ارکان توسعه انسانی به شمار می رود و برنامه ریزی برای آن از مهمترین وظایف مدیران می باشد. با اینکه شهر مرودشت به لحاظ بعضی از نشانه های فرهنگی از بسیاری از شهرهای دیگر استان فارس جلوتر است اما با وجود ترکیب جمعیتی متنوع با خرده فرهنگ های مختلف و با پیشینه ای نه چندان طولانی، قاعدتا بیش از نقاط دیگر به کار فرهنگی احتیاج دارد اما مواردی مانند ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی، ناهماهنگی بین آنها به علت نبود دستگاه هماهنگ کننده و حتی در بعضی موارد تعارض بین نهادهای فرهنگی، فقدان استراتژی فرهنگی تعریف شده و تکیه بر روشهای تکراری و عدم نوآوری باعث شده است نه تنها شاهد رشد فرهنگی در شهر نباشیم بلکه به نوعی در جا زدگی نیز مشاهده می شود.

 

در نظام جمهوری اسلامی نهادها و ادارات زیادی در مساله فرهنگ نقش و وظیفه دارند. یکی از آنها شورای فرهنگ عمومی است که می تواند به عنوان اصلی ترین هماهنگ کننده برنامه های فرهنگی در شهر مطرح باشد. در مرودشت این شورا با حضور مسئولان ادارات فرهنگی و مسولان اصلی شهر هر از چند گاهی جلساتی تشکیل داده است اما از خروجی و بازده این جلسات هیچ گاه خبری منتشر نشده و به نظر نمی رسد بازده چندانی عاید شهروندان شده باشد.

 

در آموزش و پرورش که می توان گفت از مهمترین نهادهای فرهنگ ساز است مباحث تربیتی و پرورشی در کنار آموزش مهم شمرده شده است. در این نهاد مهم فرهنگی به علت تاثیر پذیری زیاد قشر دانش آموز برنامه های فراوانی را در حیطه فرهنگی و تربیتی می توان اجرا کرد که از آن جمله آموزش اصول شهروندی است اما با اینکه در سالهای اخیر توجه بیشتری به مسایل تربیتی دانش آموزان شده است اما مانند بقیه نقاط کشور بیشتر درگیر مسائل آموزشی است و هر چند تلاشهایی در جهت بیشتر شدن فعالیتهای پرورشی انجام شده است اما تا وضعیت مطلوب بخصوص در بحث آموزشهای شهروندی فاصله بسیاری وجود دارد.

 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوسال اخیر با توجه به عدم حضور مسئولی بومی کاملا رها شده به نظر میرسید و با رفتن وی از مرودشت از آنجا که متاسفانه توسعه فرهنگی در نظر مسولین مرودشتی اولویت درجه چندم به حساب می آید هنوز هم رئیس جدید خود را نشناخته است.

 

شهرداری که بیشتر وظایف آن عمرانی تعریف شده است از دو راه می تواند در توسعه فرهنگی شهر موثر باشد. اول در انجام وظیفه اصلی خود یعنی سرو سامان دادن به وضعیت ظاهری شهر و فراهم آوردن امکانات رفاهی همگانی در شهر و دیگری با انجام برنامه های فرهنگی و آموزش های اصول شهروندی. در مورد اول با روی کار آمدن شهردار جدید اقدامات خوبی انجام شده است که در این می تواند در افزایش حس تعلق خاطر شهروندان مرودشتی به شهر خود موثر باشد اما در مورد دوم متاسفانه می توان گفت هیچ کار بخصوصی انجام نشده است.

 

ادارات دیگری که تمام یا قسمتی از وظایف آنها فرهنگی است مانند فرمانداری، اداره تبلیغات اسلامی، دانشگاه آزاد، شورای اسلامی شهر و… نیز وظایف خود را در این بخش آنطور که باید انجام نداده اند.

 

در اکثر موارد مدیران بخشهای فرهنگی کم کاری های موجود در این بخش را بر گردن کمبود اعتبارات می اندازند و این مساله راه را برای فرار از مسولیت باز میگذارد اما در حقیقت نداشتن دیدگاه فرهنگی و فقدان برنامه های مدون و بلند مدت فرهنگی که بسیاری از آنها با حداقل هزینه قابل انجام هستند مشکل اصلی بخش فرهنگ در مرودشت محسوب می شود.

 

از جمله مواردی که برنامه ریزان فرهنگی می توانند بر روی آنها تاکید کنند به نمونه های زیر می توان اشاره کرد:
۱- مدیریت واحد فرهنگی در شهر و ایجاد یک شبکه فرهنگی در شهر و روستاهای اطراف
۲- تلاش برای تقویت روحیه دینی و مذهبی مردم که باعث می شود افراد به میزان بیشتری در برابر مسائل شهروندی احساس مسئولیت و تکلیف کنند
۳- برنامه ریزی بلند مدت برای رشد نخبگانی در زمینه های مختلف که در هر جایگاهی به مرودشتی بودن خود افتخار کنند
۴- تقویت روحیه پرسشگری از مسئولین
۵- تقویت احساس تعلق خاطر به شهر و آینده آن در بین شهروندان
۶- پرورش تحصیل کردگانی که به مسائل مختلف شهر حساس و علاقه مند باشند
۷- و …

 

امید است مسئولین اصلی شهر مانند فرماندار، امام جمعه و نماینده مردم در مجلس با بهره گرفتن از نظریات افراد موثر و دلسوز در حوزه فرهنگ بدنبال یافتن راه حل های مناسب برای مشکلات عدیده فرهنگی در شهر مرودشت باشند.

حسین مختاری

منبع: مرودشت آنلاین