۱۹:۵۵:۲۵ - دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳
سرگردانی شبانه روزی، سهم مسافران مرودشتی است!
شب، سرما، آفتاب گرم تابستان، پل خان، انتظار و گوش سنگین مسئولین که رنج مردم مرودشت را در فصل گرما و سرما در مجاورت پل خان درک نمی کنند! بارها و بارها گفته شده که توسعه حمل و نقل، بعنوان یکی از مؤلفه های پیشرفت هر شهر به شمار می رود که علاوه بر رضایتمندی

polkhan
شب، سرما، آفتاب گرم تابستان، پل خان، انتظار و گوش سنگین مسئولین که رنج مردم مرودشت را در فصل گرما و سرما در مجاورت پل خان درک نمی کنند!

بارها و بارها گفته شده که توسعه حمل و نقل، بعنوان یکی از مؤلفه های پیشرفت هر شهر به شمار می رود که علاوه بر رضایتمندی و رفاه شهروندان و مسافران، به  درآمد زایی و ایجاد اشتغال نیز کمک می کند.

متاسفانه این مهم در شهر مرودشت تاکنون به سرانجام نرسیده و « نبود پایانه مسافری مناسب» سالهاست که همچون یک مساله لاینحل گریبان شهروندان مرودشتی را گرفته و مردم مرودشت سالهاست در حسرت ساخت پایانه مسافربری به سر برده و این مطلب، بدل به یکی از گلایه های همیشگی مردم مرودشت شده است. این امر موجب شده که مسافران از تمام گروه های سنی و در تمام فصول سال، در ورودی و خروجی شهر بویژه در مجاورت پل خان سرگردان شوند.

شهرستان بزرگ مرودشت دومین شهرستان فارس است که بعد از شیراز بیشترین حجم مسافران بومی و غیر بومی را دارد و همگان ناچار هستند برای سوار شدن به اتوبوس یا راهی شیراز شوند یا در فصل گرما و سرما کنار جاده سرگردان بمانند. البته «نبود ایستگاه مناسب قطار در شهر مرودشت» دردی دیگر است که مردم مرودشت را برای سوار شدن به قطار، یا راهی شیراز می کند یا در انتهای جاده دهبید بدون حتی یک سایبان در رنج و انتظار می گذارد.

مسئولین، بویژه کاندیداهای محترم شورای شهر نیزکه برای رأی آوردن همواره به مردم وعده ساخت پایانه را داده اند ظاهرا این مسئله را به کلی فراموش کرده اند!

مرودشت علاوه بر اینکه دومین شهر فارس است دارای چندین دانشگاه و دهها هزار دانشجوی عمدتاً غیربومی است که به صورت مستمر در حال تردد میان مرودشت و دیگر استانهای کشور هستند. دانشجویان غیربومی و بومی همواره مشکل عدم وجود پایانه را به مسئولان یادآوری کرده اند به طوری که «انتظار در پل خان» یکی از دغدغه های دانشجویان بومی و غیربومی مرودشت و خانواده های شریف ایشان بوده است.

چندین سال پیش کلنگ ساخت پایانه شهرداری در نقطه ای نامناسب یعنی در شرق مرودشت زده شد این در حالی است که مسیر عبور اتوبوس و قطار در غرب مرودشت! می باشد به عبارت ساده تر اینکه ساخت پایانه شهرداری در محل فعلی از مکان یابی مناسب بهره نبرده و بویژه برای مسافران برون استانی کارآیی چندانی نخواهد داشت.

خبرنگاران مرودشت هر روزه  شاهد اعتراضات و انتقادات مردم در این زمینه هستند. دانشجویان غیر بومی از فصل سرما، صندلی های  سرد و یخ زده و سختی انتظار در این مکان سخن می گویند. یک معلم بازنشسته از اینکه دخترش مجبور است در شرایط ناامن بیرون شهر، هنگام شب در انتظار اتوبوس باشد گلایه دارد. کاسبی می نالد که چرا سعادت شهر که یکی از بخش های مرودشت بوده است ایستگاه قطار مناسبی در نزدیک سعادت شهر دارد اما ایستگاه قطار شهری چون مرودشت، تنها یک کانکس در انتهای جاده دهبید است؟!

گفتنی است که محل احداث پایانه شهرداری مرودشت در مجاورت دانشگاه آزاد مرودشت، واقع در بلوار شصت متری امام علی(ع) است و چندسال پیش دانشگاه آزاد مشتاقانه و مُصرانه متقاضی خرید پایانه در حال ساخت شهرداری برای پارکینگ دانشگاه بود و چندین مرتبه اعلام کرد: به ازاء واگذاری این پایانه به دانشگاه، در هر نقطه ای که شهرداری اعلام کند زمین برای پایانه شهرداری می خرد و این بهترین فرصت برای حل معضل پایانه مرودشت بود زیرا که شهروندان می دانند که وقتی مسیر اتوبوس و قطار در غرب مرودشت است، احداث پایانه شهرداری در شرق مرودشت غیر منطقی و غیر کاربردی است.

احداث پایانه در شرق شهر، تحمیل باری مضاعف بر دوش ترافیک شهری و معضلی دیگر پیش روی شهرداری است که برای حل این مشکل نیاز به تعامل مجدد شهرداری و دانشگاه آزاد مرودشت می باشد.

امید که پایانه شهرداری با تجدید نظر در مکان یابی و در غرب مرودشت با شتاب مناسبی ساخته و بهره برداری گردد تا مردم مرودشت بیش از این در گرما و سرما و در روز و شب در مکان های نامناسب چون «پل خان» سرگردان نباشند.

«بهزاد اسفندیاری»
هفته نامه مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر