خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۴/۰۹/۱۶ ۱۹:۵۱
شناسه خبر : 11271

سفره نذری با طعم انتخابات!؟

پارس دشت- سنت پسندیده “نذر” یکی از سنت های مرسوم و محبوب نزد ایرانیان است. برپایی سفره های نذری و پذیرایی از مهمانان با اغذیه سنتی آش رشته، شله زرد، قیمه و امثالهم بخشی از خاطرات خوب کودکی، نوجوانی و میانسالی همه ماست.   چنانچه نیت خیر برپا کننده سفره بر “گسترش شعائر دینی و ...

4c9o4jMcE

پارس دشت- سنت پسندیده “نذر” یکی از سنت های مرسوم و محبوب نزد ایرانیان است. برپایی سفره های نذری و پذیرایی از مهمانان با اغذیه سنتی آش رشته، شله زرد، قیمه و امثالهم بخشی از خاطرات خوب کودکی، نوجوانی و میانسالی همه ماست.

 

چنانچه نیت خیر برپا کننده سفره بر “گسترش شعائر دینی و تکریم خانواده عصمت و طهارت” باشد، طعم دوست داشتنی این نذری ها تا مدت های مدید، در جان میهمانان باقی می ماند اما مشکل از آنجایی شروع می شود که پاکی و معصومیت این سفره های دوست داشتنی، به لقمه های تلخ سیاست، آمیخته شده و گردآوردن مردم، بهانه ای شود برای عرض اندام صاحب سفره و یا معرفی و تبلیغ کاندیداهای مجلس یا شورای شهر!

 

هفته گذشته شاهد برپایی سفره نذری در “شول” یکی از روستاهای مجاور مرودشت با حضور چهره های شناخته شده سیاسی و فعالان انتخاباتی بودیم. این سفره در خانه یکی از دوستان و هواداران سیاسی نماینده محترم برگزار گردید. گرچه گستردن سفره هایی از این دست، در ایام متبرک عزاداری سرور و سالار شهیدان، امری مأجور و ممدوح است لیکن شایعاتی درباره این سفره بر سرزبان هاست که لازم است پاسخ داده شود:

 

  • به گفته اهالی محل، تاریخ برگزاری این سفره نذری، همه ساله در ایام حزن انگیز «دهه فاطمیه» بوده است. دلیل جابجایی زمان این سفره و انتقال آن به این زمان چه بوده است؟

  • مرسوم است که غذای سفره های نذری، در همان محل، تهیه و توزیع گردد اما گفته می شود که غذای توزیع شده در این سفره، از محل بیرون بر «ض» که متعلق به یکی از مدیران شهر می باشد، تأمین شده است. آیا دلیل خاصی برای استفاده از غذای این بیرون بر در سفره نذری یادشده وجود دارد؟