خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۵/۰۲ ۰۵:۲۴
شناسه خبر : 1854

شهر استخر مرودشت جهانی می شود

مجموعه شهر استخر مرودشت در لیست آثار جهانی قرار خواهد گرفت. به گزارش  مرودشت نا، در اولین جلسه تخصصی به منظور بررسی روند تحقیقات و پژوهش های تکمیلی در راستای تدوین و گسترده سازی پرونده جهانی تخت جمشید و الحاق نقش رستم و نقش رجب به آن، در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار گردید، مسعود ...

مجموعه شهر استخر مرودشت در لیست آثار جهانی قرار خواهد گرفت.

به گزارش  مرودشت نا، در اولین جلسه تخصصی به منظور بررسی روند تحقیقات و پژوهش های تکمیلی در راستای تدوین و گسترده سازی پرونده جهانی تخت جمشید و الحاق نقش رستم و نقش رجب به آن، در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار گردید، مسعود رضایی منفرد، با اشاره به پتانسیل های شاخص نقش رستم و نقش رجب اذعان داشت هر کدام از این آثار، خود به تنهایی استحقاق به ثبت رسانی در فهرست میراث جهانی را دارا می باشد، لذا بدلیل محدودیت سهمیه سالانه ایران در معرفی آثار فرهنگی به یونسکو، سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت پرونده نقش رستم و نقش رجب را همراه با پرونده مجموعه جهانی تخت جمشید تدوین نماید که در این راستا، مطالعات اولیه نیز صورت گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه با تشریح الگوهایی که برای به ثبت رسانی یک اثر در فهرست میراث جهانی لازم است افزود: تشکیل کارگروههای اختصاصی بر مبنای الگو موجود بسیار حائز اهمیت است و در اولین جلسه ای که به همین منظور در مجموعه تخت جمشید و با حضور کارشناسان پایگاه و دفتر تهیه و تدوین پرونده های نامزدی ثبت جهانی برگزار گردید، آغاز به کار مطالعات تکمیلی و میدانی پرونده مزبور در قالب ۷ کمیته با هدف مطالعات پایش، مستندنگاری، شناسایی و توصیف اثر و تحقیقات میدانی و پژوهشی ، با فعالیت ۲۰ کارشناس کلید خورد..

به گفته سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، اولین تحقیقات میدانی پرونده با بازدید از عرصه و حریم مجموعه تخت جمشید آغاز گردید.