۱۹:۳۳:۰۰ - یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴
شهر ایده آل در واتس اپ!!!
پارس دشت، محمد دبیری- “اپلیکیشن های مجازی” نقش پر رنگی را در فضای جامعه امروز، بازی می کنند. نصب نرم افزارهایی مانند «واتس اپ» و «تلگرام» بر روی گوشی، تقریبأ به یک اصل تبدیل شده و کمتر خانواده ای وجود دارد که از این فناوری های جدید بی بهره مانده باشد. این نرم افزارها، انتشار

sss

پارس دشت، محمد دبیری- “اپلیکیشن های مجازی” نقش پر رنگی را در فضای جامعه امروز، بازی می کنند. نصب نرم افزارهایی مانند «واتس اپ» و «تلگرام» بر روی گوشی، تقریبأ به یک اصل تبدیل شده و کمتر خانواده ای وجود دارد که از این فناوری های جدید بی بهره مانده باشد. این نرم افزارها، انتشار خبر و تصویر را بسیار ساده و سریع نموده و در ایامی خاص، مانند انتخابات، بهره های فراوانی از آن برده می شود. با توجه به اینکه زمان تبلیغات رسمی انتخابات شروع نشده اما تشکیل کانال های خبر رسانی، ارسال عکس کاندیداها در میان شهروندان و نقد و بررسی عملکرد آنان، پروژه تبلیغات زود هنگام را مدتهاست رقم زده است. شاید یکی از مزایای این مناظره ها و جنگ و جدل های واتس اپی، ترغیب و تشویق شهروندان به مشارکت فعال در انتخابات پیش رو باشد اما بعضأ انتشار برخی از خبرها بدون ذکر منبع یا نام نویسنده، رنگ و بوی تخریب را به خود می گیرد.

 

یکی از مطالبی که طی چند روز گذشته پیرامون آن در فضای مجازی حرف و حدیث بوجود آمده «برگذاری همایش شهر ایده آل» در کیش است. حضور در چنین مراسمی باعث می شود تا شهرداران و اعضای شورای شهر، با تبادل دانش، فناوری و اطلاعات، زمینه بکارگیری روش های نوین در توسعه همه جانبه شهری را فراهم کنند.

 

در واقع حضور در این مراسم، بالا بردن سطح توانایی های مدیریتی شهرداران، دهیاران و اعضای شورا می باشد. شرکت کنندگان این همایش با الگوهای مدیریتی روزآمد، مدیریت صحیح پروژه ها، روش کاهش هزینه ها و استفاده از توانِ بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های عمران شهری، بیش از پیش آشنا می شوند و این کار هرگز مصداق هزینه کردن از عوارض شهروندان نمی باشد.

 

 Untitled

انتشار خبرحضور رییس و نایب رییس شورای شهر مرودشت در همایش “شهر ایده آل”، بدون ذکر منبع یا نام نویسنده، یکی از صدها نمونه پیامی است که روزانه در فضای مجازی دست بدست شده و می توان از آن برداشت های متفاوت داشت. مخاطب قرار دادن رییس و نایب رییس شورا (تصویر بالا)چنین القا می کند که گویا فقط این دو نفر، شرکت کنندگان در این همایش بوده اند در حالیکه تصاویر منتشر شده حکایت از حضور تعداد بیشتری از اعضای شورا و شهرداری شهرمان دارد. سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، حامی برگزاری ششمین دوره همایش بوده که در این صورت، حتی حضور دهیاران نیز در این مراسم، قابل دفاع است و در متن خبر این همایش از حضور شهرداران، اعضای شوراها، مدیران سازمان ها، مهندسان، مشاوران، شرکت ها و دیگر فعالان حوزه شهری کشور صحبت شده است. خرید ارزان قیمت و با تخفیف ویژۀ وسایل بازی مورد نیاز پارکها، شهر بازی ها و دیدار با مسئولان شرکت کننده، از مزایای حضور در چنین همایش هایی می باشد که هر دو مورد نیز توسط اعضای شرکت کننده انجام گرفته است.

 

مشخص است که یک پیام بدون نام و نشان، سئوالات متفاوتی را ایجاد کرده و برداشت های متفاوتی هم از آن می شود. عده ای نیمه پر لیوان را می بینند و عده ای نیمه خالی را. عده ای حضور اعضای محترم شورا برایشان عجیب است و عده ای علت غیبت چند نفر دیگر!.

 

بطور مثال و با توجه به ۴ سوال مطرح شده در همین پیام (تصویر فوق) آیا می توان از اعضای غایب، علت عدم حضورشان را جویا شد؟ آیا اعضای غایب خود را از شیوه های جدید مدیریت شهری بی نیاز می دانند و یا باید همچنان شائبه سیاسی کاری در شورای شهر را مد نظر قرار دهیم؟ آیا باید بپذیریم که دوستان غایب، در پی رفع آب گرفتگی معابر بوده اند یا همراهی با یک کاندیدای خاص و پیامدهای این موضوع، باعث انصراف آنها از شرکت در این همایش بوده است؟ آیا شایعه معرفی برخی از خویشاوندان به جای خود جهت شرکت در این همایش، مصداق تضییع حقوق شهروندان نمی باشد؟ عدم شرکت در “همایش کیش” و همراهی با یک کاندیدا در مراسم ختم و سخنرانی، معنای خدمت به مردم را می دهد؟ ماحصل عدم حضور این عزیزان در همایش، برای شهر و شهروندان چه بوده است؟ شواهد حاکی از آن است که بین رخدادهای واقعی همایش و تصوّری که از آن در واتس اپ ایجاد شده، تفاوت بسیاری وجود دارد که ناشی از اطلاع رسانی بوسیله نرم افزارهای فضای مجازی بوده است.

 

مشارکت در انتخابات پیش رو، وظیفه اصلی ما شهروندان است و به جای توجه به این گونه پیام های مخرب که تعیین درستی یا نادرستی آن کمی دشوار است، باید به برنامه های کاندیداها توجه کرده و آینده شهر را مد نظر قرار دهیم. با تکیه بر تجارب دوره های قبلی انتخابات، می توان انتظار داشت که روز به روز بر شدت این نوع گمانه زنی ها و برداشت های بدون نام و نشان افزوده شده و فضای حاکم بر شهر را ملتهب می سازد. در حالی که اگر دلسوز شهر و آینده شهروندان هستیم، باید راه انصاف را پیش گرفته و از حمایت بدون دلیل و منطق دوری گزینیم. شاید بهترین منبع برای این مورد، سخنان اخیر مقام معظم رهبری می باشد که فرمودند «آراء و سلایق مختلف، ایراد ندارد اما سعی کنیم که درست انتخاب کنیم».

 

به امید آن روز


مطالب مرتبط:

چشممان روشن!!/ به بهانه تبدیل شدن فسا به منطقه ویژه اقتصادی

نقدی بر یک حادثه/ آتش نشان دل های یکدیگر باشیم!

ما را به خیر شما امید نیست!/ به بهانه تاخیر در معرفی شهردار

شورای شهر، به قانون اعتنا کند!

گُل به خودی شورای شهر؟؟؟ / ابستراکسیون رئیس و اعضای شورای شهر، تصویب بودجه ۹۴ شهرداری را به تأخیر انداخت

تعامل یا تقابل با رسانه ها؟؟؟

شنا در جهت مخالف جریان آب؟؟؟

 

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر