۵:۱۴:۳۸ - یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳
شکایت ازساخت و ساز دانشگاه آزاد در حریم تخت جمشید
رییس اداره میراث فرهنگی مرودشت با اشاره به شکایت از دانشگاه آزاد این شهرستان برای ساخت و ساز مغایر با مقررات آثار تاریخی، گفت: لازم است حریم تخت جمشید براساس استانداردهای بین المللی، در تمام ساخت و سازهای دانشگاه آزاد، رعایت و حفظ شود. به گزارش ایرنا، سعید صفرزاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساختمان

http://pars-dasht.ir/wp-content/uploads/2014/10/images.jpg

رییس اداره میراث فرهنگی مرودشت با اشاره به شکایت از دانشگاه آزاد این شهرستان برای ساخت و ساز مغایر با مقررات آثار تاریخی، گفت: لازم است حریم تخت جمشید براساس استانداردهای بین المللی، در تمام ساخت و سازهای دانشگاه آزاد، رعایت و حفظ شود.

به گزارش ایرنا، سعید صفرزاده در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه دو مجموعه جهانی تخت جمشید قرارگرفته که بر اساس ضوابط و قوانین بین المللی حریم، به دلیل عدم رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.

وی افزود: براساس ضوابط حریم درجه دو طرح های توسعه در بعد محلی، منطقه ای و ملی در مرحله امکان سنجی، مکان یابی، مطالعه و اجرا نیازمند کسب مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

صفرزاده اظهارداشت: در محدوده حریم درجه دو ساخت و ساز تنها درمحدوده طرح های هادی روستایی و احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین مجاز اعلام شده است.

وی اضافه کرد: در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت متاسفانه با وجود این که از زمان شروع عملیات اجرایی و حتی پیش از آن آگاهی و هشدارهای لازم در مورد لزوم عدم تجاوز به حریم مصوب اثر جهانی تخت جمشید و رعایت این موضوع از طریق فرماندهی یگان حفاظت و مسوولان مربوطه به مدیران و مسوولان دانشگاه آزاد داده شده ، ارتفاع مناره ها و گنبد از حد قانونی فراتر رفته است.

صفرزاده در مورد پیشنهاد ارایه شده از سوی مسوولان دانشگاه مبنی بر کاهش ارتفاع مناره و گنبد گفت: این اقدام از چند جنبه عملی نیست نخست این که با توجه به نقشه ارائه شده ، ارتفاع گنبد این مسجد در حال ساخت ۱۵ متر و ارتفاع مناره آن ۲۴ متر است و این درحالی است که سقف مسجد نیز درحال حاضر ۲۰ سانتی متر بیشتر از حد مجاز هشت و نیم متر است، بنابراین ضوابط بین المللی حریم اجازه ساخت و ساز با این ارتفاع را نمی دهد.

وی بیان کرد:بر این اساس از آنجا که مجموعه جهانی تخت جمشید به دلیل قرارداشتن در فهرست سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ملزم به تبعیت از قوانین بین المللی است همه کارشناسان امر اتفاق نظر برحذف کامل گنبد و مناره مسجد دارند .

صفرزاده افزود: از سویی با این اقدام به دلیل عدم تناسب مناره و گنبد از نظر معماری اسلامی درنهایت منجر به شکل گیری بنایی بی هویت می شود که مسوولان دانشگاه نیز به دنبال چنین موضوعی نیستند.

او گفت:در معماری مساجد موارد مشابهی در استان فارس وجود دارد که بدون گنبد و مناره با کاربری مسجد ساخته شده و درمساجد تاریخی از اوایل دوره اسلامی تا سده اخیر مانند مسجد نو، مسجد جامع عتیق، مسجد بغدادی، مسجد نصیر الملک، مسجد مشیر و مسجد جامع فسا نیز به جای گنبد و مناره از ایوان و شبستان استفاده می شده است.

وی بیان کرد:با توجه به موارد یاد شده حذف گنبد و مناره علاوه براین که خدشه ای به معماری بنا وارد نمی آورد می تواند متضمن حفظ حریم مجموعه جهانی تخت جمشید شود .

صفرزاده با اشاره به شکایت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از دانشگاه آزاد اسلامی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب مرودشت اظهارداشت: این پرونده در دست بررسی است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر