خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۴/۲۶ ۰۸:۴۸
شناسه خبر : 15523

طرح آمونیاک و اوره “شهدای مرودشت” آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به طرح آماده بهره برداری طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت از اشتغال‌زایی این طرح برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۴ تا ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم خبر داد.   به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، کیانوش کاظمی در بازدید اصحاب رسانه از طرح آمونیاک و اوره شهدای ...

665056_282

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به طرح آماده بهره برداری طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت از اشتغال‌زایی این طرح برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۴ تا ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم خبر داد.

 

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، کیانوش کاظمی در بازدید اصحاب رسانه از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت گفت: اجرای طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت به عنوان دومین طرح بزرگ توسعه در شرکت پتروشیمی شیراز از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و عملیات احداث واحدهای سرویس‌های جانبی و نیروگاه، آمونیاک و اوره گرانول از مهر ماه سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

 

وی این طرح را مشتمل بر واحد آمونیاک ۳، واحد اوره ۳ و واحد سرویس‌های جانبی دانست و اظهار کرد: واحد آمونیاک ۳ با ظرفیت ۲۰۵۰ تن در روز با دانش فنی شرکت کازاله سوئیس از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است در بهمن ماه ۹۴ به بهره برداری آزمایشی رسید.

 

کاظمی توضیح داد: واحد اوره ۳ نیز با ظرفیت ۳۲۵۰ تن در روز اوره گرانول با دانش فنی شرکت تویو ژاپن از سوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده و اسفند ماه ۹۴ به بهره به رادی آزمایشی رسید.

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز هدف از اجرای این طرح را تولید سالانه ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون ۷۰  هزار تن اوره گرانول یاد کرد و گفت: با آغاز بهره برداری رسمی پتروشیمی شیراز با تولید سالانه ۳.۷ میلیون تن کودهای ازته (اوره پریل و گرانول-نیترات آمونیوم) آمونیاک، اسیرنیتریک، متانول و آرگون همچنان جایگاه خود را در ردیف بزرگ‌ترین واحدهای صنعت پتروشیمی کشور حفظ کرده است.

 

کاظمی یادآور شد: اجرای این طرح در سخت‌ترین شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه با بیش از ۲۳ میلیون نفر ساعت کار با به خدمت گرفتن حداکثر توان داخلی در ساخت و تجهیزات صورت گرفته است.

 

وی درباره ظرفیت ذخیره سازی ایجاد شده برای تولیدات این مجتمع نیز توضیح داد: ظرفیت انبار طرح جدید ۵۰ هزار تن و انبار قدیم این مجتمع حداکثر تا ۳۰ هزار تن ظرفیت دارد که مجموع آن به ۸۰ هزار تن می‌رسد. افزون بر آن برای بازارهای صادراتی هم مخازن ذخیره سازی با ۱۶ هکتار در بندرعباس ایجاد کردیم که به راین اساس می‌توان ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید سالانه را در بندرعباس ذخیره کنیم.

 

کاظمی با اعلام این که برای تأمین آب این طرح، مشکلی وجود نداشت گفت: گاز مورد نیاز طرح، از خط چهارم شبکه سراسری به طول ۶۰ کیلومتر صورت گرفت.

 

وی درباره طرح توسعه‌ای در این مجتمع با اعلام این که خوشبختانه نگرش نفت و گاز پارسیان به عنوان سهامدار عمده توسعه‌ای است، دو مشکل موجود در این باره را مسئله خوراک و همچنین فاینانس به عنوان دغدغه همه سرمایه گذاران اعلام کرد.

 

کاظمی، عربستان و قطر را رقبای ایران در زمینه تولید کودهای شیمیایی دانست و با اشاره به موضوع خوراک و این که برخی محدودیت‌های تحریم همچنان پابرجاست این رقابت را برای ایران سخت اعلام کرد.

 

وی درباره نظام رتبه بندی کیفیت تولید محصولات جدید مجتمع پتروشیمی شیراز  گفت: در بخش تولید اوره و آمونیاک ۳ پس از پردیس رتبه دوم کشور را در اختیار داریم.