۸:۵۶:۳۸ - چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶
گفتگوی صریح علی ضیاء با وزیر آموزش و پرورش؛
ماهی ۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرم/ حادثه ارومیه در حد شایعه است
وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با علی ضیاء درباره میزان درآمد خود و دیگر وزرا، آموزش دروسی که هیچ‌وقت در زندگی کارایی ندارند، تلاش برای تکرار نشدن حوادث مرودشت و شین آباد، ماجرای ارومیه، حوادث تلخ اردوهای دانش آموزی، اخلاقش در محیط کار و خط قرمزهای وزارت آموزش و پرورش سخن گفت.    به

وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با علی ضیاء درباره میزان درآمد خود و دیگر وزرا، آموزش دروسی که هیچ‌وقت در زندگی کارایی ندارند، تلاش برای تکرار نشدن حوادث مرودشت و شین آباد، ماجرای ارومیه، حوادث تلخ اردوهای دانش آموزی، اخلاقش در محیط کار و خط قرمزهای وزارت آموزش و پرورش سخن گفت.

 

 به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی برنامه «فرمول یک»، سیدعلی ضیاء مجری تلویزیون سه شنبه دوم آبان میزبان سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه «فرمول یک» بود و با او پیرامون مسائل گوناگون به گفتگو پرداخت.

بطحایی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه، درست دو ماه است که وزیر آموزش و پرورش شده‌ام، به موضوع دریافت حقوق معمان اشاره و اظهار کرد: اینکه معلم ها حقوقشان را گرفته اند، وظیفه ما است و جای تشکر ندارد. معلم ها همیشه در معیشت و گذران زندگی با سختی هایی مواجه بوده اند اما مهم ترین نکته ای که محل اعتراض همکاران من قرار می گیرد، تبعیضی است که گاهی وجود دارد و افراد با کارکرد یکسان حقوق های متفاوتی دریافت می کنند. دولت ها همواره سعی کرده اند این تبعیض ها را حل کنند اما موفق نشده اند. ما تلاش می کنیم در دولت دوازدهم این فاصله را کم کنیم.

 

دریافتی همه وزرا و اعضای هیات دولت ۹ میلیون تومان در ماه است

وی در پاسخ به سوال ضیاء درباره حقوق فعلی و قبلی خود، گفت: همه وزرا و اعضای هیات دولت حقوق یکسانی دارند و ۹ میلیون تومان در ماه دریافت می کنند. این کل حقوق ما است و اضافه کاری و پاداش و… در آن لحاظ نمی شود. در جایگاه قبلی ام خیلی تفاوت زیادی با وضعیت فعلی نداشته ام.

 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقاد ضیاء مبنی بر اینکه بخش «پرورش» در وزارت آموزش و پرروش کمتر وجود داشته و همچنین برخی دروس هیچ کارایی در زندگی ندارند، توضیح داد: از بیان صریح شما تشکر می کنم که بدون هر گونه مقدمه‌ای به اصل موضوع پرداختید. این انتقاد همیشه به آموزش و پرورش می‌شده است و ما در مدرسه مطالبی را به بچه ها یاد می‌دهیم که بخشی از آنها در خارج از مدرسه به کارشان نمی‌آید. همچنین بچه‌ها در خارج از مدرسه نیازهایی برای آموزش دارند که در مدرسه به آنها آموزش داده نمی‌شود.

 

انتگرال قابلیت‌های ذهنی برای حل مسائل زندگی را بالا می‌برد

بطحایی ادامه داد: شما اگر انتگرال را در مدرسه خوانده‌اید، قرار نیست در زندگی اجتماعی و فردی از آن استفاده کنید، روش محاسبه و تمرین انتگرال قابلیت‌های ذهنی شما را برای حل مسائل زندگی تقویت می‌کند. مفاهیم و مقوله‌هایی مثل روش تفکر اینکه بچه‌ها تمرین کنند صبور باشند و مدارا کنند، انتقادپذیر باشند و… مفاهیمی است که در قالب مهارت‌های زندگی به آنها پرداخته می‌شود. به این موضوعات هم پرداخته شده اما سهم آنها کمتر بوده است.

 

وی خبر داد: از طریق یک نوع شبکه تلویزیونی تعاملی تلاش می‌کنیم این نوع مفاهیم را با بچه‌ها تمرین بیشتری کنیم. بچه‌ها در مقابل بسیاری از مفاهیمی که خارج از مدرسه یاد می‌گیرند، یا آسیب‌های اجتماعی که در معرض آن هستند، بی‌اطلاعند. آنها خیلی وقت‌ها نمی‌دانند این فناوری‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته چطور باید استفاده شود. ما برای این موضوع برنامه هایی داریم که به زودی آغاز می شود.

 

هنوز بخاری غیراستاندارد داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۳۴، ۳۵ سال گذشته افتخار داشته ام که همیشه با مدارس در ارتباط بوده ام، در پاسخ به این سوال که آیا دیگر شاهد اتفاقاتی مثل شین آباد یا مرودشت نخواهیم بود، تصریح کرد: ما نقایص و کاستی هایی در آموزش و پرورش داریم اما شرایط گرمایشی و سرمایشی مدرسه ها یکسان نیست. ما هنوز بخاری غیراستاندارد داریم. سعی می کنیم این را خصوصا در مناطق محروم برطرف کنیم.

 

در ادامه ضیاء این سوال را مطرح کرد: خبر دارید مدارسی در تهران وجود دارد که دانش آموزانی را که قرار است بعد از دیپلم به خارج از کشور بروند، با دانش آموزانی که می خواهند کنکور بدهند و در کشور بمانند، تفکیک می کنند و به نوعی طبقه بندی خودی و غیرخودی و پولدار و غیرپولدار دارند؟

 

بطحایی پاسخ داد: بله. مدارس انگشت شماری هستند، البته یک نوع از این مدارس هم زیاد است. با اهداف تربیتی و اهداف ما سازگار نیست. به آن واحد سازمانی نمی شود عنوان مدرسه را داد.

 

با مدارسی که دانش‌آموزان را طبقه‌بندی می‌کنند نمی‌توانیم برخورد کنیم

وی در پاسخ به اینکه چرا این مدارس بسته نمی‌شوند، بیان کرد: این ها عموما مدارس غیردولتی ما هستند که اولیای دانش آموزان خودشان آگاهانه متقاضی چنین تقسیم بندی هستند. یکی از دلایلی که در برخی مواقع نمی توانیم برخورد کنیم، این است که افراد می گویند خودمان خواسته ایم اینگونه باشد. البته اگر مطلع شویم، با روش هایی که ارشادی و توضیح است، مقابله می کنیم. شاید این بچه موفقیت تحصیلی کسب کند، اما آینده خوبی نخواهد داشت.

 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ضیاء درباره پدیده فرار مغزها و اینکه این مقوله از وزارت علوم به آموزش و پرورش هم سرایت کرده، گفت: مقابله کردن با این پدیده مستلزم این است که با عاملی که باعث بروز این موضوع شده مقابله کنیم. وقتی فضای کشور را به نوعی طراحی کرده ایم که دانش آموزان ما آینده درخشانشان را در قبولی در رشته های پولساز در دانشگاه می دانند، چنین مسائلی پیش می آید. متاسفانه این موارد حتی در دوره ابتدایی هم که با کنکور فاصله زیادی دارد، دیده می شود و از آن زمان بچه ها مشغول تست زدن هستند.

 

ماجرای ارومیه در حد شایعه است

بطحایی در پاسخ به سوالی درباره حادثه مدرسه ارومیه توضیح داد: امروز برای سومین بار با ارومیه تماس داشتم و بازرس ویژه ای را شخصا به آنجا فرستادم. اصل موضوع فعلا در حد شایعه است و گزارش رسمی منتشر نشده است. با بررسی های شورای امنیت استان و صحبت با دانش آموز و سرایدار به نظر می رسد ماجرا در حد شایعه است. امیدوارم در حد شایعه باشد. برخی افراد با همکاران ما رفتارهای بسیار ناشایستی انجام داده اند و من امروز ظهر با همکارانی که روحیه شان آسیب دیده بود هم گفتگو کردم.

 

راه‌های بی‌خطر کردن اردوهای دانش‌آموزی

وی در پاسخ به سوال ضیاء درباره حوادثی که برای دانش آموزان در مسیر اردوها اتفاق افتاده و اینکه آیا قرار است ادامه پیدا کند، اذعان کرد: ما دو کار عمده انجام دادیم. اول اینکه آیین نامه اردوها را اصلاح کردیم مثلا تردد اتوبوس ها از ساعت ۲۳ شب تا ۵ صبح ممنوع شد. همچنین آموزش ها به مربیان و دانش آموزان برای کاهش خطر، افزایش پیدا کرد. مرکز کنترل سفرهای دانش آموزان را راه اندازی کردیم که در آن با مربیان تماس گرفته می شود، از طریق جی پی اس اتوبوس در سفرهای اردویی کاهش پیدا کند.

 

وزیر آموزش و پرورش درباره اخبار یا ویدئوهایی که گهگاه از برخورد ناشایست معلمان و کادر مدرسه با دانش آموزان منتشر می شود و راهکارهای مقابله با این موارد، گفت: همکاران شریف ما ۱ میلیون پرسنل شاغل و ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته هستند و آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است. در این بین ممکن است ۱، ۲ نفر یا ۱۰ نفر هم چنین خطایی انجام دهند. این خطا را نباید به پای جامعه بسیار شریف فرهنگیان گذاشت.

 

خط قرمز ما تنبیه بدنی و تحقیر دانش‌آموز است

وی تأکید کرد: خط قرمز ما تنبیه بدنی و تحقیر دانش آموز است. چون هدف ما تکریم دانش آموز است و باید این را از رفتار معلم خود بیاموزد. معمولا در آغاز هر سال تحصیلی تیمی از بخش های بازرسی آماده می کنیم و با شدت در مقابل هر نوع گزارشی که به دستمان برسد، برخورد می کنیم، حتی اگر یک مورد در کشور وجود داشته باشد، به صورت جدی پیگیری می کنیم و فرد خاطی به تخلفات اداری و حتی به دادگاه برای مجازات معرفی می شود.

 

در ادامه «فرمول یک» آیتمی شامل گفتگو با بهرام لشنی نیروی خدماتی وزیر آموزش و پرورش پخش شد و این نیرو در سخنانی گفت: وزیر چایی کمرنگ می خورد! معمولا به میان وعده نمی رسد! موقع ناهار معمولا تنها است و هرچه که پرسنل بخورند همان را می خورد. عاشق آقای وزیر هستم.

 

نمی‌شود اگر کسی سلام نکرد او را اخراج کنیم

سپس وزیر در پاسخ به این سوال که اگر این آبدارچی طور دیگری صحبت می کرد یا اگر کارکنانش به او سلام نکنند و احترام نگذارند اخراج نمی شوند؟ گفت: بخشی از موفقیت افراد به روابط انسانی در محیط کارشان است. نمی شود اگر کسی سلام نکرد او را اخراج کنیم!

 

او درباره استخدام معلم های جدید گفت: جلساتمان را برای اخذ مجوز توسط سازمان امور استخدامی برای سال آینده برگزار می کنیم و تا یک ماه آینده تعداد استخدام های امسال و سال آینده مشخص و از طریق فراخوان اعلام می شود.

 

در ادامه برنامه آذر آبیاری، مادر دانش آموزی که در مدرسه دولتی از او درخواست شهریه کرده اند و همچنین فرزند برادر او، به این دلیل که کادر مدرسه گمان می کردند او شهریه اش را نداده از حضور در کلاس منع شده، به استودیو آمد و از نزدیک روی آنتن زنده درباره مشکلات مدارس دولتی با وزیر گفتگو کرد.

 

بطحایی در پاسخ به نقدهای او گفت: اصل موضوع این است که آموزش و پرورش باید رایگان باشد اما وقتی به مدرسه سرانه داده نشده و دولت نتوانسته سرانه مدرسه را بدهد، مدیر مدرسه پول برق و آب را از کجا بیاورد. ما گاهی نمی توانیم سرانه ای را که باید به مدرسه بدهیم تا امور خود را بگذراند، تخصیص بدهیم. دولت به دلیل مضیقه های مختلفی که گرفتار آن است نمی تواند بودجه هایی را که پیش بینی کرده به مدارس تخصیص بدهد.

 

نباید با بچه ها رفتار غیرتربیتی شود

وی تأکید کرد: اما بخش دوم سخنان شما، ناشی از رفتار غیرحرفه ای مدرسه است و هر دانش آموز به هر دلیلی اگر نتوانسته یا نخواسته مبلغ کمک به مدرسه را بدهد، نباید این رفتار غیرتربیتی با او شود. خواهشم از شهروندان این است که حقوق خود را بدانند. این حق از بچه ها ضایع می شود و وظیفه من و همکارانم این است که این را پیگیری کنیم. ادارات آموزش و پرورش برای همین تاسیس شده اند و والدین هر موردی بود اطلاع بدهند و وظیفه اداره آموزش و پرورش همین است.

 

روی حساب بانکی ۱۰۵ هزار مدرسه نظارت می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما یک نظام و سیستمی را برای حساب های بانکی مدارس شروع کرده ایم که دارد تکمیل می شود تا همه چیز مشخص شود که چه پولی ریخته شده و برای چه هزینه شده است. یعنی من به عنوان وزیر می توانم روی حساب ۱۰۵ هزار مدرسه نظارت کنم تا در صورت لزوم برخورد اداری صورت بگیرد.

 

بطحایی در پایان گفت: به همکارانم تاکید می کنم پول کمک به مدرسه نباید اجباری شود. به عنوان معلمی که ۳۵ سال است کار می کنم می گویم رفتار مدرسه ناشایست بوده که بخواهد یک دانش آموز را از کلاس محروم کند و این اتفاق آثار بدی در این کودک خواهد داشت و این موضوع به یادش خواهد ماند.

 

در پایان برنامه علی ضیاء از وزیر آموزش و پرورش وعده گرفت تا هفته آینده با دوربین در مدرسه خاطی حضور پیدا کنند.

 

«فرمول یک» با اجرای سیدعلی ضیاء به تهیه کنندگی افشین حسین خانی، شنبه تا چهارشنبه ها پس از اذان مغرب از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر