۱۲:۵۸:۳۹ - پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴
“مرودشت” قطب تولید پسته خواهد شد
مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از اصلاح گسترده الگوی کشت در شهرستان مرودشت خبرداد.   به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی جهاد کشاورزی مرودشت، عزیز رحیمی رئیس این اداره ابراز داشت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش منابع آب، هم اکنون مهم ترین اولویت جهاد کشاورزی، اصلاح الگوی کشت می باشد که این

IMG_0612

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از اصلاح گسترده الگوی کشت در شهرستان مرودشت خبرداد.

 

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی جهاد کشاورزی مرودشت، عزیز رحیمی رئیس این اداره ابراز داشت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش منابع آب، هم اکنون مهم ترین اولویت جهاد کشاورزی، اصلاح الگوی کشت می باشد که این امر در حال انجام است.

 

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: در آینده نزدیک پسته، زعفران، گلرنگ و گیاهان دارویی جایگزین زراعت هایی همچون پیاز، برنج و تا حدودی ذرّت خواهد شد.

 

وی افزود: در سال های اخیر، کشت پسته مورد استقبال کشاورزان مرودشتی واقع گردیده و هم اکنون در شرق مرودشت باغ های پسته بسیار خوبی احداث شده که کیفیت آن از مناطق پسته خیز کشور هم بهتر بوده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به سطح زیر کشت پسته در این شهرستان بیان نمود: در حال حاضر ۲۵۰ هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد که ۱۳ هکتار آن به ثمر نشسته است که این میزان، از میانگین کشوری بسیار بالاتر می باشد.

 

عزیز رحیمی به استقبال کشاورزان از کشت پسته نیز اشاره کرد و عنوان داشت: در حال حاضر کشاورزان بسیار زیادی متقاضی احداث باغ پسته هستند که جمع اراضی آنها، بالغ بر هزار هکتار است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ۲۰ هزار هکتار زمین مستعد کشت پسته در مرودشت وجود دارد که در صورت تحقق این امر، شهرستان به یکی از قطب های تولید پسته در فارس تبدیل خواهدشد.

 

رحیمی به دیگر محصولات مورد استفاده در طرح اصلاح الگوی کشت نیز اشاره نمود و گفت: در زمینه ترویج کشت زعفران نیز گام های بسیار خوبی برداشته شده به طوری که هم اکنون چندین مزرعه زعفران در مناطق مختلف شهرستان راه اندازی شده که جمع آن به ده هکتار می رسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان ویژگی های گیاه زعفران و توجیه پذیری کشت آن، ابراز نمود: زعفران، از بسیاری از زراعت های پرآب، درآمد بیشتری داشته و در طول سال، تنها به چهار نوبت آبیاری نیاز دارد که در صورت بارندگی مناسب، این میزان به دو نوبت کاهش می یابد.

 

وی افزود: میزان تولید زعفران بر حسب هکتار، در کشور کمتر از ۵ کیلو می باشد اما این مقدار در مرودشت ۶ تا ۷ کیلو بوده است.

 

رحیمی از کشاورزان خواست که در جهت حفظ منابع آب و پایداری کشاورزی، زراعت های با نیاز آبی بالا را حذف و زراعت های کم آب بر مثل زعفران، گلرنگ، گیاهان دارویی و پسته را جایگزین نمایند تا علاوه بر حفظ منابع آب، درآمد بیشتری هم برای آنان به همراه داشته باشد.

 

وی همچنین به همکاری سایر نهادها در پیشرفت این طرح اشاره کرد و یادآور شد: اعتبارات اقتصاد مقاومتی در قالب تسهیلات که توسط ناحیه مقاومت سپاه پاسداران شهرستان به متقاضیان اعطا گردید، نقش تعیین کننده ای در ترویج کشت گیاه زعفران و همچنین ایجاد کارگاه های تولید قارچ، گلخانه های کوچک خانگی و رواج زنبورداری در شهرستان داشته است.

 

عزیز رحیمی افزود: کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی، آماده همکاری و آموزش متقاضیان هستند.

 

وی درپایان ضمن تشکر از فرمانداری و سایر اعضاء کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بیان داشت: با همکاری بین مسئولین و فعالان بخش کشاورزی و ترویج روش های نوین و با مدیریت جهادی، می توان خشکسالی را مدیریت نمود تا ضمن جلوگیری از مهاجرت، بتوانیم به توسعه مناطق روستایی نیز کمک کنیم.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر