۳:۵۷:۱۶ - یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
معامله املاک درحریم تخت جمشید مشمول ضوابط میراث فرهنگی است
 مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: خرید و فروش املاک و مستغلات در محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر مشمول ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی است.   به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ، مسعود رضایی منفرد افزود: از تاریخ لازم‌الاجراء

Copy of 715803

 مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: خرید و فروش املاک و مستغلات در محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر مشمول ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ، مسعود رضایی منفرد افزود: از تاریخ لازم‌الاجراء شدن قوانین مصوب محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی ‌در داخل محدوده، موکول به اخذ گواهی مبنی‌ بر نداشتن کاربری معارض و ضوابط ساخت و ساز متناسب با این قانون است.

 

وی اظهار داشت: مدتی است تب خرید و فروش باغ و اراضی کشاورزی در محدوده حریم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر بالا گرفته و خیلی ها به دنبال خرید این قبیل قطعات در روستاهای همجوار و ایجاد باغچه ای برای تفریحات آخر هفته خود هستند.

 

این مسئول در ادامه به بازار گرمی فروشندگان اشاره کرد و افزود: خرید و فروش این قطعات، اغلب اراضی کشاورزی است، اگر چه فروشندگان، بعضاً این اراضی را در حوزه حریم معرفی نمی کنند ولی قطعات مورد بحث اغلب در جوار و یا محدوده حریم درجه دو قرار داشته و تابع قوانین خاص خود است. به طور نمونه در برخی از اراضی همچون روستای امیدیه در نزدیکی نقش رستم و روستای مهرآباد در حاشیه شمالی کناره به دلیل نزدیکی با آثار باستانی و بافت نامناسب، هر گونه توسعه به سمت آثار ممنوع بوده و احداث بنا در یک طبقه با حداکثر ۴.۵ متر از سطح زمین مجاز اعلام می شود.

 

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید، کاربری، ضوابط ساخت و ساز و بلامانع بودن نقل و انتقال یا واگذاری املاک و مستغلات را منوط به رعایت ضوابط مصوب محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر دانست و افزود: بر اساس آخرین مصوبه حریم تخت جمشید که در مورخ ۹۰/۸/۲۲ اعلام شد که در حریم درجه یک تغییر کاربری زمین های کشاورزی ممنوع اما انجام زراعت سطحی در زمین های کشاورزی که آثاری در آن مشهود نیست و به تآیید سازمان میراث فرهنگی رسیده باشد، مجاز است.

 

به گفته وی ضوابط عرصه و حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر ، ساخت و ساز در محدوده حریم درجه ۲، تنها در محدوده طرح های هادی روستایی و همچنین احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی باشد، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده ۸.۵متر، از سطح زمین ، مجاز اعلام می شود.

 

این در حالی است که طبق ضوابط طرح معماری و نما سازی بناهای واقع در راستای محورهای اصلی منتهی به محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، به جهت تناسب با شأن تاریخی مجموعه میراث جهانی، هماهنگی با مصالح بومی و همگونی با اقلیم متعلقه ، نیازمند کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

 

رضایی منفرد در ادامه یادآور شد: نشانه گذاری عرصه و محدوده حریم های سه گانه که فاز نهایی آن در سال گذشته به شکل نشانه های سیمانی زرد رنگ اجرا شده و بر روی آن کلمه حریم با ذکر شماره درج شده ، نمایی را پیش روی قرار خواهد داد تا مردم ضمن توجه به این نشانه ها که تابلوهای نمایش حریم به شمار میرود نسبت به هر گونه ساخت و ساز و خرید و فروش املاک و مستغلات هوشیارتر بوده و با رعایت ضوابط ، به حفظ حریم آثار تاریخی و همچنین حقوق خود، کمک کنند.

 

وی با بیان این مطلب که حریم مجموعه تخت جمشید یکی از بهترین حرائم دنیاست که کمتر مورد تعرض قرار گرفته ، اظهار داشت: تخت جمشید مجموعه ای میراث جهانی است و ضوابط خاص خود را دارد، لذا همکاری مردم با مسئولین مجموعه و مأمورین یگان حفاظت تخت جمشید در جهت حفظ حریم این سایت جهانی، احتمال هر گونه تعدی به حریم این مجموعه را به حداقل می رساند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر