۶:۱۱:۴۳ - چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
نشست هیات رئیسه خانه مطبوعات مرودشت با مدیر پایگاه جهانی پارسه- پاسارگاد
نخستین نشست اعضای هیات رئیسه خانه مطبوعات مرودشت با مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد  برگزار شد. به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی خانه مطبوعات مرودشت، در ابتدای این جلسه، مسعود رضایی منفرد ، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با ارائه پاورپوینتی، به تشریح اهم فعالیت های انجام گرفته در این مرکز، طی

IMG_2089

نخستین نشست اعضای هیات رئیسه خانه مطبوعات مرودشت با مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد  برگزار شد.

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی خانه مطبوعات مرودشت، در ابتدای این جلسه، مسعود رضایی منفرد ، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با ارائه پاورپوینتی، به تشریح اهم فعالیت های انجام گرفته در این مرکز، طی ده ساله گذشته پرداخت.

 

وی در این خصوص گفت: پس از مستقل شدن سایت های جهانی در سال ۷۹-۸۰ و اخذ ردیف اعتباری مستقل در سال ۸۰، اقدامات بسیار خوبی در سطح مجموعه میراث جهانی تخت جمشید صورت گرفت که از این میان می توان به فعالیت های حوزه حفاظت و مرمت آثار اشاره نمود.

 

رضایی منفرد ادامه داد: تهیه عکس های هوایی و ماهواره ای از کل منطقه، GIS سنجش از راه دور، پرتوگرافی و مطالعات آرکئوژئوفیزیک تا عمق ۸ تا ۱۲ متری زمین از جمله فعالیت هایی بود که به منظور پیشگیری از آزمون و خطا در حفاری ها انجام گرفت.

 

مدیر تخت جمشید بیان داشت: تهیه پلان مجموعه نیز از جمله اقداماتی بود که در سال های گذشته صورت گرفت و به دلیل اینکه تصویر مشخصی از آبراهه های تخت جمشید به دست داد، منجر به رفع مشکل آبگرفتگی این مجموعه عظیم گردید.

 

وی ایجاد سالن تاریخ معاصر موزه تخت جمشید، مانیتورینگ و پایش آثار و مستندنگاری وضعیت مجموعه را از دیگر برنامه های اجرا شده در تخت جشمید دانست و گفت: در کنار فعالیت های اجرایی، انجام مطالعات پژوهشی بسیار توسط دانشمندان و محققان داخلی و خارجی، برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی بین المللی، چاپ و انتشارمجموعه کتاب هایی در ارتباط با تخت جمشید، برگزاری نمایشگاه هفته میراث فرهنگی، راه اندازی سایت دوزبانه مجموعه و غنی سازی کتابخانه تخصصی و ارزشمند تخت جمشید با بیش از ۳۵۰۰ جلد کتاب از جمله اقداماتی است که در حوزه های علمی پژوهشی انجام شده است.

 

وی همچنین اجرای طرح «همیار میراث فرهنگی» و استفاده از ۸۰ راهنمای افتخاری را دو طرح مهم دیگر دانست و بیان داشت: در این مدت، ساماندهی تخت جمشید و تعیین مسیر بازدیدکنندگان نیز پیگیری و اجرا گردید.

 

مسعود رضایی منفرد به نحوه مدیریت مجموعه تخت جمشید نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه توسط سه شورای «هیئت امنا»، «شورای راهبردی» و «شورای فنی» اداره می شود.

 

وی اظهار نمود: پس از یک دوره که ردیف اختصاصی بودجه پارسه- پاسارگاد اخذ شد و مبلغ بسیار قابل توجهی نیز بود، مدت ها اعتبار قابل توجه به این حوزه داده نشد تا اینکه با حضور دکتر نوبخت در مجموعه تخت جمشید، شرایط برای اخذ اعتبارات مستقل برای این مرکز یک بار دیگر فراهم گردید.

tj1

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به بحران های پیش روی این اثر عظیم باستانی نیز اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: بحث ورود غیرقانونی به حریم تخت جمشید مصوبه سال ۹۰، حفر بیش از ۷۰۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز و ایجاد ترک خوردگی سطح زمین در حوزه این اثر، توسعه غیرکارشناسی منطقه و گسترش راه ها و نصب دکل های برق و لوله های گاز و … ، پیدایش گلسنگ ها بر روی آثار، آلودگی محیط، بازدید بیش از صدهزار نفر از از تخت جمشید طی یک روز و … از جمله مواردی است که این مجموعه را تهدید می کند.

 

این مسئول فرهنگی شهرستان مرودشت در بخش دوم سخنان خود، تمهیداتی را که در خصوص پذیرایی از میمهانان نوروزی اندیشیده شده، بیان نمود و گفت: از دی ماه سال جاری در حال تهیه مقدمات استقبال از میهمانان بوده ایم و کمیته های مختلفی را به همین منظور در نظر گرفته ایم.

 

در ادامه این جلسه اعضای هیئت رئیسه به بیان نظرات وسوالات خود پرداختند.

 

امین رحیمی رئیس خانه مطبوعات مرودشت، به بیان اثرات مخرب آلاینده ها به ویژه آلاینده های شیمیایی بر روی آثار تاریخی پرداخت و گفت نیاز است که درکنار سخت گیری موجود به کشاورزان و مجازات آنها به دلیل آتش زدن کاه و کلش، به بحث آلودگی حریم هوایی تخت جمشید نیز پرداخته شده و بررسی گردد که پتروشیمی به عنوان یک منبع بزرگ ایجاد آلودگی، چه نقشی در آسیب رساندن به این اثر تاریخی داشته است؟

 

وی همچنین در خصوص نحوه شکل گیری هیئت امنای تخت جمشید سوالاتی از مدیر این پایگاه پرسید و خاطر نشان ساخت: رسانه، بازوان میراث فرهنگی هستند و هرجا نیاز باشد برای حفظ میراث این سرزمین به عنوان فرزندان آب و خاک، وارد عمل خواهند شد.

 

شهرام صالحی، دیگر عضو هیئت رئیسه بود که در ادامه جلسه به بیان نظرات خود پرداخت. وی ارتباط مستمر با رسانه را حلقه مفقوده بین تخت جمشید و مرودشت دانست و گفت: این مجموعه، جزیره ای به نظر می رسد که از مرودشت جدا شده و باید در وهله اول به کمک رسانه، تعلق خاطر مردم مرودشت و میراث تاریخی و فرهنگی شهرشان را تقویت کرد.

 

وی ادامه داد: حضور بیش از یک و نیم میلیون مسافر از اقشار و سنین مختلف در تخت جمشید، فرصت بسیار ویژه ای را برای آموزش عمومی به ویژه در زمینه حفظ آثار تاریخی به وجود می آورد که می توان با برنامه ریزی مناسب و دقیق، از آن بهترین استفاده را نمود.

 

کارشناس مطبوعات، آگهی و تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت، برگزاری برنامه هایی از سوی مجموعه تخت جمشید در سطح شهرستان را از جمله روش های آشنایی بیشتر مردم با لزوم صیانت از آثار دانست و پیشنهاد داد که با همکاری اداره کل کانون های زبان فارس ” فعالان حوزه میراث فرهنگی با زبان انگلیسی آشنا شوند.

 

محمد دبیری، خزانه دار خانه مطبوعات نیز ضمن تشکر از برگزاری نشست، سوال خویش را در خصوص نحوه استفاده از کتابخانه و امکان دسترسی به کتاب ها در فضای مجازی مطرح نمود.

 

در پایان مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید، به پاسخگویی سوالات مطرح شده از سوی اعضای هیئت رئیسه پرداخت.

 

مسعود رضایی منفرد، مرودشت را ایستگاهی برای انتقال گردشگران از شیراز به این شهردانست و گفت: احداث موزه و پارک های مینیاتوری از جمله راه های موثر جذب مخاطب در طول سال و افزایش ضریب اقامت آنهاست.

 

در انتهای این جلسه مقرر شد نشست های مشترک فصلی بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نهاد صنفی خانه مطبوعات مرودشت برگزار شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر