۱۰:۱۵:۲۰ - دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵
نماینده شیراز در مجلس: بهره برداری سریعتر از خط ۲ انتقال آب درودزن به شیراز بسیار حیاتی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه بهره برداری سریعتر از خط دوم آبرسانی به شیراز ضرورتی انکار ناپذیر است گفت: اگر اعتبارات مناسب و مورد نیاز این طرح زودتر تخصیص داده شده بود این پروژه می توانست زودتر به نتیجه برسد.   تابناک فارس به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای

3-6

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه بهره برداری سریعتر از خط دوم آبرسانی به شیراز ضرورتی انکار ناپذیر است گفت: اگر اعتبارات مناسب و مورد نیاز این طرح زودتر تخصیص داده شده بود این پروژه می توانست زودتر به نتیجه برسد.

 

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای استان فارس: خلیل رضاییان در بازدید از خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن که به همراه سه نفر از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی انجام شد، بیان داشت: امیدواریم در پایان سال ۹۶ شاهد اتمام عملیات اجرایی و بهره برداری از این پروژه بسیار حیاتی باشیم.

وی گفت: به علت مشکلات کمبود آب در شیراز، ضروری است از طریق این خط آب به شیراز انتقال یابد و با توجه به این امر با کمک نمایندگان مجلس برای تامین اعتبارات لازم در تلاش هستیم و امیدواریم با کمک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت در این زمینه کمک های مورد نیاز انجام شود.

رضاییان افزود: امسال به این طرح حدود ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و امیدواریم برای سال آینده نیز اعتبار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: این طرح، آب آشامیدنی را به میزان سه مترمکعب در ثانیه به شیراز منتقل خواهد کرد.

رضاییان اضافه کرد: بخش لوله گذاری این طرح در سخت ترین قسمت مسیر به طول ۲۸ کیلومتر انجام شده اما بخش های دیگر که در دشت قرار دارد اجرای آن آسان تر خواهد بود همچنین در مسیر لوله گذاری یک تونل به طول چهار هزار و ۴۰۰ متر قرار دارد که حفاری آن در سال ۹۵ فعال تر شده و ماهیانه ۱۸۰ تا ۱۹۰ متر آن حفر می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: در ابتدای ۱۵ کیلومتر اول این طرح که محل استقرار ایستگاه شماره یک خط اول بوده است باید یک تصفیه خانه و یک ایستگاه پمپاژ احداث شود و ضروری است که روی این کار وقت زیادی گذاشته شود.

رضاییان با اشاره به اینکه بخشی از آب سد درودزن به تامین آب آشامیدنی اختصاص داشته، اظهار کرد: باتوجه به خشک شدن و افت منابع زیرزمینی، هم اینک سهم آب شرب در سد درودزن درحال افزایش است و اگرچه درحال حاضر سد درودزن از حجم مناسب آب برخودار نیست ولی این واقعیت وجود دارد که باید همیشه ذخیره مناسب را برای شیراز، مرودشت و آبادی های موجود در مسیر در نظر بگیریم.

وی افزود: آب سد درودزن درطولانی مدت به هیچ روی قادر به تامین آب آشامیدنی وصنعت به میزان کنونی نیست به همین سبب شرکت آب منطقه ای درصدد است از تنگ سرخ بشار که در فاصله سپیدان و یاسوج قرارداد آب مورد نیاز را تامین کند.

 

** تامین ۷۵ درصد آب شیراز از سد درود زن
نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید اظهار داشت: باتوجه به طولانی شدن عملیات اجرایی این طرح به دلیل کمبود اعتبارات، پیش بینی می شود که این طرح با دستیابی به اعتبارات مورد نیاز در پایان سال ۹۶ آماده بهره برداری شود.

فرج الله رجبی افزود: هم اینک قسمت های اصلی این طرح به انجام رسیده اما برای اتمام کامل آن به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه این طرح تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری رسد.

این نماینده مجلس گفت: با تکمیل این طرح ۷۵ درصد از آب مصرفی شیراز از طریق سد درودزن تامین می شود و به تبع آن استفاده از آب چاه های زیرزمینی کاهش می یابد.

 

** نوید حل مشکل کمبود آب شیراز و مرودشت
مدیر عامل آب منطقه ای فارس نیز در این بازدید اظهار کرد: قسمت های دشوار طرح خط دوم آبرسانی به شیراز به اتمام رسیده و مقرر شده برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن که مهمترین قسمت کار محسوب می شود، نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی به یاری ما بشتابند و پیگیری های لازم را انجام دهند.

حمید رضا دهقانی افزود: افزایش ظرفیت در پروژه خط اول آبرسانی به شیراز از سوی آب منطقه ای فارس قبل از تابستان سال ۹۵ انجام شد و در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید و این امر باعث شد که مردم مرودشت و قسمتی از شیراز بتوانند تابستان امسال را در وضعیت مناسب تری سپری کنند که امیدواریم با اتمام پروژه خط دوم مشکلات کمبود آب تا حدود قابل توجهی برطرف شود.

وی با بیان اینکه با وجود تنگناهای شدید مالی اجرای این طرح در بخش تونل، لوله گذاری و ساخت مخازن پیشرفت مطلوبی داشته است، گفت: حدود سه هزار و ۱۵۰ متر از تونل چهار هزار و ۴۰۰ متری حفاری شده و ۲۹ کیلومتر از لوله گذاری و حفاری های طرح نیز به انجام رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس اضافه کرد: با احتساب این میزان از عملیات اجرایی، این طرح در حدود ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه نزدیک به ۷۵ درصد ساخت مخازن نیز پایان یافته است.

دهقانی گفت: طرح یاد شده شامل ۷۷ کیلومتر خط انتقال با لوله های فولادی، مخزن تصفیه خانه به ظرفیت۲۰ هزار متر مکعب، تلمبه خانه به ظرفیت سه متر مکعب، تونل عبور خط لوله و جاده سرویس به طول چهار هزار و ۴۰۰ متر قطر نهایی تونل ۴ . ۸ متر است.

او افزود: ساخت ۲ مخزن ذخیره آب بتنی از سه مخزن طرح به ظرفیت هر کدام ۲۰ هزار متر مکعب در ۲ نقطه طرح اتمام یافته و عملیات اجرایی ساخت مخزن سوم آغاز شده است.

علی اکبری و مسعود رضایی، ۲ نماینده دیگر شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی در این بازدید حضور داشتند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر