خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۲/۰۴ ۰۵:۲۰
شناسه خبر : 13781

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس: تخت جمشید، نخستین سازمان ملل دنیاست

پارس دشت: جناب برومندی، باتوجه به اینکه ماراتن پارس، اولین مسابقه ماراتن بین المللی در کشور بود، فکر میکنید میزبانی آن، چه دستاوردهایی را برای شهرستان مرودشت به همراه خواهد داشت؟ مرودشت، شهری جهانی و شناخته شده در سطح بین المللی است و اینکه امروز میزبان چنین رویدادی است، مسئله ای دور از ذهن نیست. ...

IMG_3137

پارس دشت: جناب برومندی، باتوجه به اینکه ماراتن پارس، اولین مسابقه ماراتن بین المللی در کشور بود، فکر میکنید میزبانی آن، چه دستاوردهایی را برای شهرستان مرودشت به همراه خواهد داشت؟

مرودشت، شهری جهانی و شناخته شده در سطح بین المللی است و اینکه امروز میزبان چنین رویدادی است، مسئله ای دور از ذهن نیست. منتها می طلبد با ایجاد ظرفیت های لازم، امکان برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی را از حالت بالقوه خارج نمود تا شاهد برگزاری همایش های دوره ای معتبر در این شهرستان بزرگ و ارزشمند باشیم.

 

ما همواره این ادعا را دایم که تخت جمشید اولین سازمان ملل متحد دنیاست که شاهد برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف دنیا در این منطقه بوده ایم، لذا باید از این ظرفیت ارزشمند استفاده بهینه نمود.

 

بسیاری از کشورهای دنیا که به لحاظ داشته های فرهنگی و تاریخی، قابل قیاس با کشور و شهرستان ما نیستند، سعی در برگزاری رویدادهای جهانی دارند تا از طریق ایجاد بسترهای تصنعی، به توسعه کشور خود کمک نمایند. اینک که ما چنین آثار فاخری را در کنار خود داریم، می بایست بیش از این برگزاری رویدادهای بین المللی را در دستور کار خود داشته باشیم.

 

پارس دشت- باتوجه به اینکه شما نماینده شهرستانی هستید که دو اثر ثبت جهانی را در خود جای داده است، چه اقداماتی را برای گسترش زیرساخت های صنعت توریسم این شهرستان انجام داده اید تا بتوانیم در آینده نیز شاهد توسعه توریسم باشیم؟

در مجلس نهم، فرصت همکاری با دو رئیس جمهور برای ما به وجود آمد که با هر دو جلساتی را برای رسیدگی به وضعیت تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم داشته ایم. علیرغم اینکه در این چهار سال، تغییرات وسیع مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی به وجود آمد، نتایج خوبی نیز به دست آوردیم. با رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور نیز رایزنی های گسترده ای داشتیم اما نیاز بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز به کمک ما آمده و اعتبارات لازم را تصویب و تأمین نماید. خوشبختانه برای نخستین بار موفق شدیم در کتاب بودجه کشور، برای تخت جمشید ردیف مستقل ایجاد نماییم.

 

پارس دشت: پیش از این بودجه تخت جمشید چگونه تأمین می شد؟

پیش از این، تمام آثار ثبت جهانی کشور، دارای یک ردیف اعتباری بودند که پس از تخصیص، این اعتبار بین تمامی آثار تقسیم می شد و تخت جمشید با برخی از آثار کم اهمیت تر، به یک چشم دیده می شد که این وضعیت، مناسب شأن این اثر مهم و بین المللی نبود.

 

همچنین برای اداره بهتر تخت جمشید و ایجاد تحول در این حوزه، اداره تخت جمشید و پاسارگاد را به صورت هیئت امنایی نموده ایم که اعضای حقیقی و حقوقی آن تعیین شده و احکام آنها نیز صادر گردیده است. عضویت مسئولین شهرستانی به عنوان افراد حقوقی از جمله فرماندار، شهردار و نماینده مرودشت در این هیئت، به اجرای مصوبات این هیئت کمک خواهد نمود. اولین جلسه این هیئت نیز در آینده نزدیک با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

 

یکی از مزایای اداره تخت جمشید توسط هیات امنا این است که کلیه درآمدهای تخت جمشید که به خزانه واریز می شود، از این پس در خود تخت جمشید هزینه شده و هیئت امنا قیمت گذاری بلیط بازدید را انجام خواهد داد. همچنین تلاش برای ایجاد زیرساخت های بهتر برای این مجموعه ها، حفظ و مرمت آنها، افزایش درآمدها و اعتبارات، زیباسازی محیطی و … در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

پارس دشت- یکی از مباحثی که سالهاست از دغدغه های شهروندان بوده و حتی امام جمعه محترم نیز بر آن تأکید داشته اند، بازگرداندن هتل ارتش به مجموعه تخت جمشید است. در این راستا چه اقداماتی انجام داده اید؟

یکی از استمدادهای ما از دولت محترم، بازگرداندن هتل ارتش است. این هتل با دارا بودن ۱۸۶ سوئیت در مساحت ۳۵ هکتار و دارا بودن زمین ورزشی و … باکلاس ترین هتل استان فارس بوده که ۳۰ سال بدون استفاده مانده است. در شرایطی که به دلیل محدودیت های یونسکو، امکان تاسیس هتل جدید در این محدوده وجود ندارد، می توان با احیای آن، کمک بزرگی به رونق گردشگری شهرستان، برگزاری رویدادهای بین المللی و بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه پایدار شهرستان نمود.

 

پارس دشت: مسئولین وزارت ورزش، بر رویکرد دولت در جهت تقویت بنیان ورزشی شهرهای کوچکتر و تمرکز زدایی از کلانشهرها در تخصیص اعتبارات تأکید دارند .بعنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، چه اقداماتی را در جهت تقویت بنیان ورزش شهرستان انجام داده اید؟

بعنوان نماینده مردم، گلایه شدیدی از تمام دولت ها دارم. می دانید که لایحه بودجه را دولت بر اساس درآمدهای کشور تدوین نموده و به مجلس تقدیم می نماید. متاسفانه در این سالها، دولتها توجه کمی به حوزه ورزش و اعتبارات آن داشته اند. این مسئله را از تریبون مجلس بارها تذکر داده ایم و امیدواریم دولت با افزایش اعتبارات ورزش و فرهنگ و هنر به ما، در این زمینه کمک نماید.

 

اما معتقدم کشورهایی که توسعه یافته اند و یا در این مسیر گام برمی دارند، تلاش کرده اند اعتبارات را به صورت عادلانه تقسیم نمایند. بعنوان مثال در کشوری مثل کره جنوبی، امکانات در سراسر کشور توزیع شده است و فرودگاه بین المللی کره جنوبی، در اینچئون مستقر است و همایش های بین المللی در شهرهای دیگری به جز سئول برگزار می شود تا از این طریق دیگر نقاط غیر از پایتخت نیز توسعه یابند.

بنابراین اگر ما نیز می خواهیم کشوری توسعه یافته باشیم، باید. تصمیم خوبی که در راستای توزان توسعه منطقه ای و محرومیت زدایی برداشته شد، بر اساس ماده ۱۸۰  صندوق توسعه، در تبصره ۲۲ ماده بودجه در قالب ماده ۱۸۰، اعتباراتی را تصویب کردیم که به شهرستان ها تعلق می گیرد. این اعتبارات، کمک خوبی به شهرستان ها نموده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

 

پارس دشت: این اعتبار چگونه تعیین می شود؟

شاخص هایی برای تعیین میزان اعتبارات وجود دارد. مثلأ این مقدار برای شهرستانی مثل مرودشت حدود ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده که از این میزان، در کمیته برنامه ریزی شهرستان، بخشی به ورزش اختصاص داده می شود.

 

احداث خوابگاه ورزشی، تأسیس سالن های ورزشی در بخش های مختلف شهرستان از جمله درودزن و … از محل همین اعتبارات صورت گرفته است. معتقدیم فدراسیون و وزارت ورزش نیز می تواند به رشد سریعتر ورزش در شهرستان ها کمک نمایند که این امر از طریق آمایش سرزمین محقق می گردد.

 

آیا شهرستانی در کشور مثل مرودشت که آمار قهرمانی بالایی دارد، مستحق دریافت اعتبارات بیشتری نیست؟

 

بنده بعنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در حال تلاشم تا به اتفاق سایر همکارانم اعتبارات بخش ورزش و جوانان را تا حد امکان افزایش دهیم.

 

امیدواریم بخش ورزش که یکی از مهم ترین بخش های اجتماع می باشد، با همراهی دولت و دستگاه های اجرایی، اعتبارات روز افزونی را دریافت نموده و به جایگاه شایسته خود برسد.