۶:۲۳:۱۰ - یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد از بحران آب در ۵۰۰ روستای فارس خبر داد
کمبود آب در استان فارس طی سالهای اخیر شرایط را به جایی رسانده که اکنون ۵۰۰ روستای استان با بحران آب مواجه شده اند و ۹۰درصد دشتهای فارس نیز مشکل برداشت آب دارند. به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس سالهاست که با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و بدین سبب روی آوردن به

کمبود آب در استان فارس طی سالهای اخیر شرایط را به جایی رسانده که اکنون ۵۰۰ روستای استان با بحران آب مواجه شده اند و ۹۰درصد دشتهای فارس نیز مشکل برداشت آب دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس سالهاست که با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و بدین سبب روی آوردن به سفره های آب زیرزمینی نیز رونق زیادی یافته است.

در این رهگذر کشاورزی استان فارس نیز به عنوان یکی از منابع مهم مصرف آب، بر بحران کم آبی استان دامن زده و شرایط نامساعدی را در این حوزه ایجاد کرده است.

کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی، خشکی کامل تالابهای استان، ناتوانی در تامین آب شرب بسیاری از مناطق فارس فقط گوشه ای از مشکلات آب در فارس به شمار می رود.

نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت  بحران آب در استان فارس به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ۵۰۰ روستای استان فارس با بحران آب روبه رو هستند و آبرسانی در این روستاها با تانکر صورت می گیرد.

مهدی برومندی با تاکید بر اینکه وضعیت خشکسالی در استان فارس بسیار نگران کننده است، اظهار داشت: خشکسالی مشکلات زیادی را در حوزه آب شرب در استان ایجاد کرده و مردم برای تامین آب شرب نیز با مشکل روبه رو هستند.

وی با اشاره به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در استان گفت: میزان زیادی از آب شرب مردم استان از چاه ها تامین می شود اما در حال حاضر به دلیل برداشتهای زیاد سطح آب سفره ها کاهش زیادی داشته و حتی برخی از این چاه ها نیازمند کف شکنی است.

نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با اشاره به اینکه تعداد زیادی از چاه های استان خشک شده، بیان کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته در زمینه های مختلف از جمله تامین آب به تعداد زیادی از روستاها بی مهری شده و مشکلات آنها بر روی هم انباشته شده است.

برومندی باتاکید بر اینکه دولت باید اعتباراتی برای رفع مشکلات روستاهای استان در نظر بگیرد، افزود: در سال جاری اعتباراتی خوبی از سوی دولت برای رفع مشکلات در روستاها در نظر گرفته شده و با توجه به بحرانی بودن وضعیت روستاهای استان دولت باید به فارس توجه ویژه ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استانی نیز باید به روستاها توجه بیشتری داشته باشند، بیان کرد: در سال جاری به دلیل استمرار خشکسالی وضعیت استان فارس نسبت به سالهای گذشته در تامین آب شرب مردم بحرانی تر است که در این خصوص باید تدابیری اتخاذ شود.

خروج روزانه یک چاه آب از مدار مصرف

نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد گفت: متاسفانه به دلیل برداشتهای غیرمجاز هر روز یک چاه آب شرب در سطح استان از مدار مصرف خارج می شود که این موضوع نگران کننده و ضروری است که برنامه ریزیهای مناسبی در این حوزه صورت گیرد.

وی با انتقاد از برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی در استان بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار حلقه چاه در سطح استان فارس وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز است از این رو باید برای پر کردن این چاه ها اقدام کرد.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوس دانشگاه شیراز نیز با اشاره به وضعیت آبهای زیرزمینی به خبرنگار مهر گفت:  در منطقه ای از جهان زندگی می کنیم که بارندگی در آن دچار نوسان شدید است و با توجه به اینکه شرایط احتمالی را به سمت نرمال می بینیم اما در عین حال در منطقه خشکی زندگی می کنیم که منابع آبی آن محدود است.

جعفر ناظم السادات ادامه داد: آبهای زیرزمینی در طول چند دهه گذشته با سرعت زیادی تخلیه شده و آبی ذخیره نداریم که در صورت بروز خشکسالی بتوانیم از آن بهره مند شویم از این رو نیاز است که صرفه جویی در آب به عنوان یک موضوع اساسی در کشور مورد توجه قرار گیرد.

ناظم السادات با بیان اینکه صرفه جویی در آب شرب و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: آب سرمایه ملی همه انسان هایی است که باید در این سرزمین به دنیا بیایند و زندگی کنند.نسل ما بسیار، بسیار بیشتر از سهم خودش از این آب برداشت کرده و زندگی نسل های آتی را با دشواری های بزرگی روبرو ساخته است.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز متذکر شد: آب و کمبود آن بزرگترین چالش بشر در دهه های آینده است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

برداشت آب در ۹۰درصد دشتهای فارس با مشکل مواجه است

رئیس گروه محیط زیست آب منطقه ای فارس نیز در این خصوص گفت: در ۹۰درصد از دشتهای استان برداشت آب با مشکل روبه روست و حتی در برخی از این دشتها برداشت ممنوع اعلام شده است.

احمدرضا عیسایی افزود: در این دشتها از افت ۳۰ سانتی متر آب تا ۳٫۵ و حتی چهار متر هم مواجه هستیم که این نشان دهنده عمق بحران است.

وی با اشاره ضرورت تغییر الگوی کشت در این استان گفت: متاسفانه در برخی از شهرستانهای استان از جمله شهرستان جهرم عمق کف شکنی به حدود ۵۰۰ متر می رسد که این یک فاجعه است.

عیسایی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید تغییراتی ایجاد و از روشهای نوین آبیاری استفاده شود.

به گزارش مهر، به هر حال وضعیت امسال آب در فارس به عقیده کارشناسان به هیچ عنوان مناسب نیست و باید همگی مردم در مدیریت مصرف آب به صورت جدی اقدام کنند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر